Min tolkning som gäller? Hmmm. Många historiker har beskrivit Ryssland "fönster mot Europa" (som Östersjön innebar) som en viktig faktor i landets utveckling. Men du kanske har andra alternativa tolkningar och teorier? Enligt dig kanske Ryssland hade mått bättre om det hade förblivit isolerat från Europa? Please!Ben skrev:Den vanlige ryssen hade inte någon som helst möjlighet att påverka tsarens uppfattning om "Rysslands nationella intresse". Det struntar du dock i. Tsarens tolkning gäller.
För Mazepa blir det helt andra normer. Där är hans egen uppfattning irrelevant och den vanlige ukrainarens betyder allt.
Tillämpa samma normer för alla. Om Mazepa skulle ha varit tvungen att folkomrösta i Ukraina, så skulle tsaren följaktligen ha varit tvungen att folkomrösta i Ryssland om alla sina idéer och om kriget mot Sverige.
Ang. Mazepas uppfattning: vad var den? Vad ville han? Förklara det för mig. Ville han ha ett självständigt Ukraina? Ville han ha polskt eller svenskt protektorat? Vad var hans uppfattning? Källbelägg gärna.
Folkomröstningssnacket kan vi skrinlägga. Och förresten, så tror jag att det hölls ett rådslag någonstans där Mazepa inte fick gehör för sin linje, men jag är lite osäker om det. Får återkomma om jag hittar något i den vägen.
Mythcracker