Stalin & Hitler

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 oktober 2002, 17:55

Du verkar arg Johan , jag menade inte att reta upp dig.

Vad jag menar är att han jag känner bäst som var och krigade i Kroatien också var medlem i en Nasse organisation och att han och ett antal andra nynazister åkte ner just till Kroatiska arméen för att hjälpa dom just p.g.a deras historiska band till Tyskland.
Att påstå att Ustasja inte var Nazistiskt eller ens Fascistiskt är ett ganska märkligt påstående när dom samarbetade så intimt med nazisterna och t.o.m drev ett eget Koncentrationsläger.

Du menar SA som Hitler senare "slaktade" för att han inte kunde lita på dem...
Ledningen avrättade han ja just för att dom hade inlett en maktkamp med Hitler , inte för att dom var slödder...
Och fanatiskt är det samma som nazist?
Nej men fanatisk och medlem i VAM är det samma som Nynazist i mina ögon.
Ok. Hur många av alla errare är "äkta" kommunist-Marxist-Leninister med revolution som mål?
Jag betvivlar att det finns några errare som har väpnad revolution som mål , om det är det du menar.
Du märkte inte att jag skrev "väldigt få"? Eller är alla invandrare du en gång kännt anhängare av SD?
Nepp , du skrev bara väldigt , du glömde ordet få.. :D

Användarvisningsbild
Mandolinmannen
Medlem

Debatt skall vara en debatt och inte en massa påhopp

Inlägg av Mandolinmannen » 7 oktober 2002, 18:05

NU FÅR NI FAN TA OCH GE ER MED ER PERSONLIGA VENDETTA.GENT EMOT VARANDRA
DET ÄR JU PRECIS SÅ HÄR KRIG STARTAR. HAR NI INTE LÄRT ER NÅGONTING UNDER HISTORIELEKTIONERNA????..Man kan faktiskt ha en debatt utan personangrepp, Ni är precis som småbarnen i sandlådan, men tänk väl barnen i sandlådan blir också vuxna en dag. Det är kanske era barn.. FÖRSÖK OCH VARA OBJEKTIVA, FÖR FRAMTIDENS SKULL !!!!
IBLAND MÅSTE MAN GE SIG FÖR ATT VINNA..
OCH NU ÄR JAG INTE VÄNLIG
MANDOLINMANNEN

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 oktober 2002, 18:25

Mandolinmannen : så illa är det väl inte , eller är jag så hjärntvättad av Forumhusets debatt teknik.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 oktober 2002, 20:26

wreezig skrev:Ledningen avrättade han ja just för att dom hade inlett en maktkamp med Hitler , inte för att dom var slödder...
Nej, SA rensades ur därför att de hamnade i en maktkamp med Reichwehr/Wehrmacht om hur den tyska arméns framtid skulle se ut.
Sen hade även Röhm hamnat i onåd hos Göring och Himmler så som såg en chans att göra sig av med en konkurent.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 oktober 2002, 21:14

Patrik
Nej, SA rensades ur därför att de hamnade i en maktkamp med Reichwehr/Wehrmacht om hur den tyska arméns framtid skulle se ut.
Jo men det var väl tvärtemot Hitlers vilja som såg Röhm som en konkurrent om makten , speciellt om SA hade fått bli en militär enhet.
Röhm var väl dessutom homosexuell och hade därigenom dålig inverkan på den tyska moralen enligt Hitler eller minns jag helt fel????

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 oktober 2002, 21:25

Du verkar arg Johan , jag menade inte att reta upp dig.
Nej, dej är jag inte speciellt arg på, jag tror de flesta förstår vem jag är irriterad på... :roll:
Att påstå att Ustasja inte var Nazistiskt eller ens Fascistiskt är ett ganska märkligt påstående när dom samarbetade så intimt med nazisterna och t.o.m drev ett eget Koncentrationsläger.
Och hela finska armén var förståss en nazistisk eller fascistisk organisation under andra världskriget, de slogs trots allt sida vid sida med de tyska nazisterna. Men nej nej, det har ingenting att göra med att det är två organisationer/länder med olika grund som sammarbetar för att deras mål korsar varandra?
Nej men fanatisk och medlem i VAM är det samma som Nynazist i mina ögon.
Fortfarande anser jag inte att nynazist och nazist är samma sak.
Nepp , du skrev bara väldigt , du glömde ordet få..
Hehe... :)

/Johan

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 oktober 2002, 21:30

Fortfarande anser jag inte att nynazist och nazist är samma sak.
Där håller jag med dig , men givetvis måste även en politisk åskådning anpassas efter tiden.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 oktober 2002, 22:24

wreezig skrev:Jo men det var väl tvärtemot Hitlers vilja som såg Röhm som en konkurrent om makten , speciellt om SA hade fått bli en militär enhet.
Röhm hade vad jag vet inga maktaspriationer, däremot ska inte glömma att Röhm tillhörde vänsterfalangen inom NSDAP och att det inom den gruppen fanns personer som tidigare utmanat honom bland annat bröderna Strasser.
Hitler var dessutom i starkt behov av stöd från armén, och även om Hitler (vilken själv uppenbarligen hyste ett visst förakt för officerskåren) säkerligen delade vissa av Röhms åsikter, så visste han att om han gjorde som Röhm sa så var hans tid vid makten slut.
Röhm var väl dessutom homosexuell och hade därigenom dålig inverkan på den tyska moralen enligt Hitler eller minns jag helt fel????
Röhms och andra SA mäns homosexuella leverne var ingen nyhet - även om det användes i propagandan efter de långa knivarnas natt. Hitler var mycket väl medveten om Röhms (och andra SA mäns) sexuella läggning - det var delvis på grund av detta som gjorde att Hitler lät Röhm åka till Bolivia.
Så länge Röhm och SA var NSDAP till nytta så var - det uppenbarligen - inga problem att de var homosexuella...

P.S. Har du tröttnat på Forumhuset nu? :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 oktober 2002, 22:29

wreezig skrev:Att påstå att Ustasja inte var Nazistiskt eller ens Fascistiskt är ett ganska märkligt påstående när dom samarbetade så intimt med nazisterna och t.o.m drev ett eget Koncentrationsläger.
Skulle nog vilja säga att Ustaja är någon slags ultrakatolsk kroatisk nationalistisk facist rörelse och inte en nazistisk.
Fast det är väl bara en tolkningsfråga antar jag.

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 7 oktober 2002, 22:59

Johan Elisson skrev:
Man kan inte säga "Nä, nu får vi inte forska mer om tyska krigsförbrytelser för det bli orättvist".
Det har vi väl ändå inte sagt?
Oops :oops:, skulle ha funnits en radbrytning i mitten av det stycket. De sista meningarna var inte riktade till dig.
MOS 13F skrev:Jag tror inte du kan förneka att du beundrar Wehrmacht och Waffen SS.
Elisson> Ganska slarvig formulering. Jag menade mest ungefär det du själv skrev, att du beundrar tysk stridsvagnsbyggnadskonst. Och att du verkar vara en av dem med störst intresse och kunskap om tyska slagordningar och liknande "kalenderbitarinformation".

PS. När du citerar flera olika personer i rask följd är det bra om du märker citaten med namn så det syns vem som sagt vad.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 oktober 2002, 23:09

Ok, lungt.

Appropå citeringar, så brukar jag använda namnen när jag citerar flera olika personer i samma inlägg, nu har jag tydligen blivit så irriterad att jag missat det... :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Mandolinmannen
Medlem

Det är bra att du stannar upp och tar andan. Wreezig

Inlägg av Mandolinmannen » 7 oktober 2002, 23:29

Men ni andra Har ju inte förstått någonting.Det är som med er som med krig. Djävla ORRTUPPAR.. Nu tänker jag ej gå in mer här för ni är ju ej emottaliga för konstruktiv kritik. Det är för mycket TESTERON. Gå och slå på en säck :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Re: Det är bra att du stannar upp och tar andan. Wreezig

Inlägg av Martin Tunström » 8 oktober 2002, 00:06

Mandolinmannen skrev:Men ni andra Har ju inte förstått någonting.Det är som med er som med krig. Djävla ORRTUPPAR.. Nu tänker jag ej gå in mer här för ni är ju ej emottaliga för konstruktiv kritik. Det är för mycket TESTERON. Gå och slå på en säck :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Sluta skriva meningslösa inlägg, tack! 8O

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Re: Det är bra att du stannar upp och tar andan. Wreezig

Inlägg av Jonteman » 8 oktober 2002, 15:42

Mandolinmannen skrev:Men ni andra Har ju inte förstått någonting.Det är som med er som med krig. Djävla ORRTUPPAR.. Nu tänker jag ej gå in mer här för ni är ju ej emottaliga för konstruktiv kritik. Det är för mycket TESTERON. Gå och slå på en säck :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
NU FÅR NI FAN TA OCH GE ER MED ER PERSONLIGA VENDETTA.GENT EMOT VARANDRA
DET ÄR JU PRECIS SÅ HÄR KRIG STARTAR. HAR NI INTE LÄRT ER NÅGONTING UNDER HISTORIELEKTIONERNA????..Man kan faktiskt ha en debatt utan personangrepp, Ni är precis som småbarnen i sandlådan, men tänk väl barnen i sandlådan blir också vuxna en dag. Det är kanske era barn.. FÖRSÖK OCH VARA OBJEKTIVA, FÖR FRAMTIDENS SKULL !!!!
IBLAND MÅSTE MAN GE SIG FÖR ATT VINNA..
OCH NU ÄR JAG INTE VÄNLIG
MANDOLINMANNEN
Om det här är den konstruktiva kritik så är den inte så smart formulerad. Förresten så har det inte startat nåt krig pga några historie galna snubbar satt på ett forum och diskuterade historia... :wink:

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 8 oktober 2002, 20:12

Patrik , jag kanske har missbedömt Röhms maktambitioner men Bröderna Strasser var väl ganska så inställda på att försöka utmanövrera Hitler om jag inte minns helt fel.
Jag undrar hur historien sett ut om dom tagit makten i NSDAP , hade det blivit ett likadant krig som det blev eller skulle dom närma sig Sovjet??
Hur gick det för Bröderna Strasser förresten , en överlevde väl kriget har jag för mig.

P.S. Har du tröttnat på Forumhuset nu?
Trött på att bli förbannad och sorgsen över att det finns så mycket dumhet i ett utvecklat land som Sverige.
Fast när jag har druckit en öl och är på provokationshumör sticker jag dit , jag har insett för länge sedan att det inte går att föra en debatt där.

Skriv svar