Tgb 20 tog två skyttegrupper, xa-180 tar bara en.
Underhållsorganisationen (rep, bärgning, drivmedel osv) torde bli mer omfattande.
Till sist, xa-180 började utvecklas efter att IB77 infördes
jorjoh skrev: Känns ju helt hopplöst för oskyddat infanteri till fots att möta denna typ av förband. Men vad jag förstått var våra IB/NB internationellt sett väldigt välutrustade avseende burna pv-vapen?
Någon som har någon jämförelse med andra motsvarigheter till våra IB/NB-brigader?
En mycket extrem följdfråga. Benämndes den 4:e bataljonen vid IB 1, IB 2, IB 4 som "Grenadjärbataljonen", eller var det endast vid IB 2 som den benämndes som "Grenadjärbataljonen"? Och har den 4:e bataljonen vid IB 4 någon koppling till övningsbataljonen vid SSM i Kvarn? Tänker då på att den kallades ju för just "Grenadjärbataljonen" och idag känd som "Grenadjärkompaniet ".ARON BAR skrev:IB 33 delades upp på IB1, IB2 (Bataljonen från IB33 benämndes "Grenadjärbataljonen") och IB4 där varje IB33 bataljon organiserades som 4:e bataljon i respektive brigad.Henke78 skrev:Styckades inte hela IB 33 upp på övriga brigader i mellansverige? IB 2 fick ju även dom en bataljon tillförd ifrån I 3.Stellan Bojerud skrev:IB 1 blev såvitt jag kommer ihåg färdigorganiserad. Den fjärde skyttebataljonen tillfördes från I 3, som lades ner. När IB 1 blivit klar var det dock dags för omorg till MekB.
Jag instämmer också i det.Krook skrev:Namnet på truppen på Kvarn torde vara ett arv från Livgrenadjärregementet (I4) snarare än från I3.