Snapphanar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 20 december 2006, 10:54

Läste i DN:s TV-bilaga i dag att skådespelarna till en början lagt fram sina repliker på "äkta" Göinge-skånska, men att man upptäckt att det skulle bli för otydligt och att man behövt texta serien. Sålunda övergick man till någon slags modernare variant.

Men som sagts, i samma artikel betonar inblandade att det icke är en faktaproduktion. Endast att den utspelas mot en historisk bakgrund. Precis som om gemene svensk med rumstempererat historieintresse skulle se skillnaden...

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 20 december 2006, 14:40

Läste dagens TV bilaga i expressen. Sista meningen: Den har ingen verklighetsanknytning

Så juldagen och annandagen har man bara att välja, snapphanar utan reklam eller sagan om ringen trillogin med reklam. Kvaliteten är i reklamkanalen i den frågan.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 22 december 2006, 02:51

Magnus Lindström skrev:skräckscenariot är ju att denna skit kommer att användas som utbildning i skolorna. Hade man haft Tarzan Gibson i huvudrollen så hade man ju vetat vad som väntat men detta ska ju vara public service svt. Läskigt.
Är det så illa...det låter ju trist. Jag som hade sett fram mot ett bra historiskt drama att slappa till i julbestyren, som jag för övrigt kommer fira hos mina släktingar just i det gamla nerbrända örkened. Min gamle morfar är ingen anhängare av Karl XI...den saken är säker. Men nu verkar det ju som om serien har sågats friskt här...då lär ju inte några förväntingar spricka nu iaf. Att det inte är exakt historiskt korrekt kan man väl begripa, och det får man ju ta.

När Karl XI låter bränna ner Örkened, om det då är med att en gård klarar sig genom att sätta eld på en massa halm runt omkring vilket lurar soldaterna att dra vidare, så är det iaf ingenting som filmmakarna diktat ihop själva. Det har jag nämligen hört berättas en miljon gånger sen jag var liten.

Hoppas inte de där tokstollarna i skånepartiet, de som vill "bryta" sig loss från övriga landet, får vind i seglen pga serien, det kan jag förvisso inte tänka mig...men man vet ju aldrig.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 22 december 2006, 07:54

Jag tror det är menat att ses som ett (triangel?)drama i "historisk" miljö, inte en dokumentär över partisanernas krig i sydsverige.

Så, chill... jag tänker nog slänga ett öga på den och ta den för vad det är. Ingen anledning att hetsa upp sig, jag menar som liten läste jag om Barnen Hedenhös och trodde det var helt sant. :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 december 2006, 13:14

Belisarius skrev:Jag tror det är menat att ses som ett (triangel?)drama i "historisk" miljö, inte en dokumentär över partisanernas krig i sydsverige.

Så, chill... jag tänker nog slänga ett öga på den och ta den för vad det är. Ingen anledning att hetsa upp sig, jag menar som liten läste jag om Barnen Hedenhös och trodde det var helt sant. :roll:
Äh, det ska bli skönt att få en ursäkt att dra sig undan svärmor ett par timmar och sätta sig med en skinksmörgås framför tv:n. Jag vet att jag kommer få vara i fred eftersom jag är den enda i släkten som har något slags historieintresse. Skulle lika gärna kunna titta på "Lord of the Ring-trilogin" men eftersom jag är svältfödd på historier som utspelas under 1600-talet så blir det Snapphanar.

För övrigt får du gärna PM:a mig och förklara vad du menar med att Hedenhös inte skulle vara sann..? :o 8O :wink:

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 december 2006, 14:26

Faktaavsnittet blir förmodligen en höjdare, i presentationen sägs bland annat:

"Trots att över trehundra år förflutit ses Karl XI fortfarande mer som en massmördare än en hjältekung i snapphanebygderna - det vill säga de landområden som under 1600-talets många krig med danskarna ideligen bytte kung: Skåne, Blekinge och Halland."

"Ideligen bytte kung", det ska bli spännande att få ta del av den historielektionen.

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 23 december 2006, 13:07

Fem (5) prickar i dagens SVD. Obegripligt. Recensenten gör kopplingar till etnisk rensning och Kroatien på 1900-talet. Vilket hon (Jeanette Gentele) påstår sig ha läst i Nordisk familjebok (just det Nordisk familjebok!). Herregud, i vilken upplaga då? Under vilket uppslagsord då? Hjälp mig nån?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 25 december 2006, 13:57

Kristianstadsbladet hade den 23 december en större intervju med Sixten Svensson. Själva filmen hade han många synpunkter på, sett ur ett historiskt perspektiv. Han hade fått ner ett par kartonger manus för att gå igenom ur ett historiskt perspektiv, men hade gett upp efter att de två första sidorna hade blivit fulla med rött.

Det fristående faktaavsnittet verkade han däremot ha haft ett betydande inflytande över. Bland annat hoppades han att det tydligt skulle framgå att "snapphanar" var ett samlingsbegrepp som svenskarna använde för alla grupperingar som stred på dansk sida. "Friskyttar" ville han ha fram istället. På den punkten kan man förstås invända att svenskarna knappast kunde förväntas göra någon distinktion så länge som samtliga inblandade var svenska undersåtar. En svensk undersåte som gick i främmande krigstjänst för att strida mot sitt eget land uppfattades ur svenskt perspektiv givetvis som landsförrädare och upprorsman och behandlades därefter. I fallet friskyttar/snapphanar måste man nog helt enkelt acceptera att myntet har två sidor.

Tydligen ligger man på det lokala planet i startgroparna för att utnyttja den turisttillströmning som man förväntar sig ska bli följden av det nyvaknade intresset för snapphanarna. Sixten Svensson hade redan blivit anlitad av någon kommun för att utbilda de som är verksamma inom turistsektorn.

Arn flyttar till nordöstra Skåne...

Den Store Mästaren
Ny medlem

Inlägg av Den Store Mästaren » 25 december 2006, 23:46

Ja serien har startat och dessvärre kan vi inte göra något åt denna fruktansvärda våldtäkt på vår historia.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 25 december 2006, 23:54

Den Store Mästaren skrev:Ja serien har startat och dessvärre kan vi inte göra något åt denna fruktansvärda våldtäkt på vår historia.
Amen på det.
Synd att det inte finns lagar som kan förhindra sånt här.

Banan
Ny medlem

Inlägg av Banan » 26 december 2006, 00:31

Till o med min bror som inte kan för möö om snapphanetiden satt o skrattade när han tittade, ord som buskis dök upp o var har vi stefan o krister någonstans!
Säger nock allt om den här serien, en värre historieförfalskning har jag inte sett sen fanken vet när

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 december 2006, 01:46

Snapphanar på 1600-talet är nog inte min starkaste sida inom historia. Såg dock på första delen av denna nya miniserie "Snapphanar" (2006) (mini) på SVT 1. Här finns ytterligare information: http://akas.imdb.com/title/tt0820010/

Efter att ha sätt på första avsnittet så tyckte jag nog inte att den var så värst hemsk. Sämre historiska serier finns nog tyvärr i massor. Bra underhållning då man inte har annat att utreda under julhelgen. Kommenterar dock inte dess historiska korrekthet och historiska värde.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 26 december 2006, 10:24

Den här tidsperioden är inte min starkaste sida heller, men jag tvivlar på att man arkebuserade vanligt folk på den här tiden. Kulor och krut är ju dyrt. Man kan ju sin Englund och att lämna kläder och t.o.m vapen efter en batalj är rena idiotin. Sedan var jag inte så imponerad av en nerbränd gård som ser ut som om man spikat upp lite svartbrända plankor och tänt lite eldar mitt i. Det måste ju ha funnits nån gammal skånelänga att elda upp.

Serier var precis lika larvig och anakronistisk som jag förväntade mig. Jag kommer inte fortsätta se den.

Förresten påminde inte början om den amerikanska patrioter med Mel Gibson?

Sonderling

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 26 december 2006, 18:09

Patrioten måste du mena. Mel Gibson är inte med i Patrioter

Den Store Mästaren
Ny medlem

Inlägg av Den Store Mästaren » 26 december 2006, 22:02

Nu har jag sett andra avsnittet av denna bedrövliga tv-serie. Allt är en simpel provokation av vår skånska historia iscensatt av stockholmarna på SVT. Det finns bara en väg ur detta träsk - BEFRIA SKÅNE FRÅN SVENSKEN!!!

Skriv svar