J.K Nilsson skrev:Varför skall vi göra det?
Därför att jag i min post skilde på Marx idéer och marxisters praktiska handlande:
"Det är också så att
Marx kritik mot den franska revolutionen inkluderar att man uppfinner mänskliga rättigheter vilket han betraktar som ett hinder för en diktatur. Även i övrigt går
marxisterna emot det mesta som upplysningen medför: avskaffande av slaveri, tortyr och censur; införandet av en rättstat, tillsättning efter kompetens istället för nepotism osv."
DA var så upprörd över att man kritiserade den heliga tron att han missade den distinktionen. Jag gjorde den ursprungligen eftersom jag inte var medveten om att Marx inte uttalade sig om tex tryck- och yttrandefrihet och jag ville återföra diskussionen till vad jag försökte säga.
J.K Nilsson skrev:Det kan spinnas många varv osynlig tråd där man försöker länka samman Marx med nazismen. Det allra mesta blir otydligt snömos som inte betyder någonting.
Menar du att du inte ser parallerna i det här:
Nor should one look in him for that repulsive mixing of languages which has again become the fashion; on the contrary, he shows how few alien shoots we need graft on our language without being at a loss.
...
Young men who shun cold water like mad dogs, who put on three or four layers of clothing when the weather is the least bit frosty, who make it a point of honour to obtain exemption from military service on grounds of physical weakness, are truly a fine support for the Fatherland!
...
I am certainly no abstract moralist, I detest all ascetic nonsense, and shall never pass judgment on fallen love; but it grieves me that moral seriousness threatens to disappear and that sensuality strives to set itself up as the highest good.
...
And we Germans cannot recall these battles often enough if we are to keep awake our somnolent national consciousness;
...
The one-sidedness of cosmopolitan liberalism has so often been exposed by its opponents, albeit in a one-sided fashion, that I can be brief where this trend is concerned.
...
True, it is a fixed idea with the French that the Rhine is their property, but to this arrogant demand the only reply worthy of the German nation is Arndt’s: “Give back Alsace and Lorraine”. For I am of the opinion, perhaps in contrast to many whose standpoint I share in other respects, that the reconquest of the German-speaking left bank of the Rhine is a matter of national honour, and that the Germanisation of a disloyal Holland and of Belgium is a political necessity for us. Shall we let the German nationality be completely suppressed in these countries, while the Slavs are rising ever more powerfully in the East?
...
We want to chase all these crazy foreign habits and fashions, all the superfluous foreign words back whence they came; we want to cease to be the dupes of foreigners and want to stand together as a single, indivisible, strong, and with God’s will free German nation.
...
This is our calling, that we shall become the templars of this Grail, gird the sword round our loins for its sake and stake our lives joyfully in the last, holy war which will be followed by the thousand-year reign of freedom.
J.K Nilsson skrev:Mer än så behöver man inte kritisera Marx. Att använda exempel ifrån diktaturer för att kritisera Marx är ohederligt då diktaturer tenderar att följa samma mönster oavsett ideologi.
Det var den distinktionen jag försökte göra. Mellan Marx teori och de marxistiska diktaturernas praktik.
Däremot håller jag inte med om att det går att skilja mellan idéerna, deras upphovsman och resultatet av att
man inför dom. En batatell kanske, men det är det en klar skillnad mellan tex Sydkorea och Mengistus Etiopien.
Dûrion Annûndil skrev:Dina inklämda kommentarer avslöjar att du inte förstår vad som står. När Marx beskriver hur inte ens de små gåvor som fortfarande fanns kvar innan kapitalismen fulländats av bourgeoisien, tolkar du det som att han gillar
feodalismen?
Hade du kunnat motargumentera, så hade du slagit ner på vad jag sa som en hök. Nu tvingas du komma med sådana här generaliseringar. Det är det nog du som inte förstår vad jag säger. Nämligen inte att han gillade feodalismen, jag säger att hans syn är att det bara blir värre och värre. Något som går igenom i hela hans verk. Alltså att han var reaktionär.
Dûrion Annûndil skrev:Lekmannen skrev:Det var snällt av dig att intyga att marxisterna betraktar det moderna som dekadent.
Du är ironisk.
Inte alls, nu slipper jag ju dokumentera det.
Dessutom finns det förhoppning om att det inte ska dyka upp igen så fort vi har fått en ny sida.
Dûrion Annûndil skrev:Att du inte har något stöd för att Marx ogillar teknik har jag redan besvarat. Läser du Manifestet en gång till ser du att Marx hyllar framväxten av den moderna industrin - för den gör arbetarna organiserade och starka:"The development of Modern Industry, therefore, cuts from under its feet the very foundation on which the ourgeoisie
produces and appropriates products."
Här är Marx om konsekvenserna av den tekniska utvecklingen:
Marx skrev:Owing to the extensive use of machinery, and to the division of labour, the work of the proletarians has lost all individual character, and, consequently, all charm for the workman. He becomes an appendage of the machine, and it is only the most simple, most monotonous, and most easily acquired knack, that is required of him. Hence, the cost of production of a workman is restricted, almost entirely, to the means of subsistence that he requires for maintenance, and for the propagation of his race. But the price of a commodity, and therefore also of labour, is equal to its cost of production. In proportion, therefore, as the repulsiveness of the work increases, the wage decreases.
Man kan anta att han ansåg att galärslavar trivdes bättre i arbetet än moderna sjömän. Han låter som en förgrämd gubbe redan i trettioårsåldern.
Dûrion Annûndil skrev:Vi kan inte skilja Marxismen som politisk idé, från Marx. Och Marx var som sagt inte emot mänskliga rättigheter - hela manifestet leder till individens frihet i det kommunistiska samhället i slutändan.
Jag skilde dom åt för att därför att Marx snömos inte behandlade upplysningens idéer var för sig och därför blir det intressant att se hur dom behandlas när marxismen får en praktiskt tillämpning. Att det inte skulle finnas någon avvikelse mellan teori och praktik håller jag däremot med om.
Här är Marx om individens frihet:
Marx skrev:None of the
so-called rights of man, therefore, go beyond egoistic man, beyond man as a member of civil society – that is, an individual withdrawn into himself, into the confines of his private interests and private caprice,
and separated from the community. In the rights of man, he is far from being conceived as a species-being; on the contrary, species-like itself, society, appears as a framework external to the individuals, as a restriction of their original independence. The sole bond holding them together it natural necessity, need and private interest, the preservation of their
property and their egoistic selves.
Vad han säger är att kollektivets rätt går före individens.
LasseMaja skrev:Felet med Sovjetsystemet anses ju vara att man inte kunde producera tillräckligt med materiell välfärd, inte att målsättningen var fel.
Jag tycker nog att målsättningen var fel: klassklyftorna i det kommunistiska Ryssland var mycket större än i Väst dessutom skulle jag vilja säga att ett system som samlat ihop kanske tio gånger mer stridsvagnar än resten av världen hade tillsammans samtidigt som nästan alla sjukhus saknar rinnande varmt vatten är det absolut något fel på.
LasseMaja skrev:Det är mer eller mindre allmänt accepterat att nationalismen i slutet från 1800-talet styrde från liberal till konservativa sammanhang. Iallafall om man skall tro de främsta forskarna såsom Gellner, Hobsbawm och Andersson. Jag skall presentera några boktips när jag kommer hem från semestern.
Att nationalismen omfattas av de konservativa bestrider jag inte. Sen om Hobsbawn är så mycket att hålla i handen vet jag inte, han har ju erkänt att hans sympatier för sovjetsystemet förblindat hans observationsförmåga till den milda grad att han inte kunde skilja verkligheten från önsketänkande.