Vikingarnas rödvita segel

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 januari 2006, 23:54

Dûrion Annûndil skrev:
Widsith skrev:Jim Cornish säger att...
Jim säger dessutom att Bärsärkar fanns på vikingaskeppen och ibland nyttjade Röd Flugsvamp för att bygga upp sitt raseri. Några referenser om hur vikingarna färgade sina segel blodröda nämns inte, så det kan som sagt vara att Jim tror på myter han också.

Mvh -Dan
Det verkar som om denna tråd handlar om skandinaviska långskepp.

Någon varvsproduktion eller annan industriell båttillverkning som kan knytas till just ordet vikingar tror jag inte existerar, varför det korrekta namnet långskepp kanske är att föredra.

dotvoid
Provmedlem

Inlägg av dotvoid » 15 augusti 2006, 15:01

Detta är en gammal tråd men jag är ny här och har lite kommentarer och rena spekulationer till den här tråden.

Rödbarka seglen gör man fortfarande i allmogebåt-kretsar - just för att skydda och bevara dem längre. I Blekinge skärgård är det inte alls ovanligt att se blekinge-ekor med rödbarkade segel. Blekingemuseet i Karlskrona har en replika av en 28-fots vrakeka med rödbarkade segel. Jag har också sett den traditionella ölandssnipan, som till formen påminner mycket om de mindre båtar som hittats, med rödbarkade segel på norra Öland. Jag vet dock inte hur långt tillbaka bruket att barka seglen går. Om bruket att barka seglen går så långt tillbaka som tråden diskuterar så bör man väl ha barkat hela seglen och inte bitar av dem? Då hade de alltså varit helt röda. Kanske var det så arbetssamt att göra nya segel att man återanvände bra våder av gamla rödbarkade segel tillsammans med nygjorda vitare våder? I så fall kanske det helt enkelt var snyggast/hållbarast om man sydde ihop seglet i rödvita ränder?

Angående rödfärgade skrov som nämns ovan i denna tråd. Har ni sett en nytjärad, klinkad träbåt? Den är alls inte svart första året utan blir snarare mörkt röd i färgen. Kan det vara detta som åsyftas?

På Färöarna och norra Norge, där man än idag bygger och seglar båtar som väldigt mycket bygger på den vikingatida båttypen, målar man dessa båtar med ljusa färger. Om jag inte missminner mig så målar man på Färöarna oftast hela båten i vitt och ett eller flera bord i en avvikande färg medan man på de norska Nordlandsbåtarna endast målar översta fribordet.

Inom experimentell arkeologi tittar man ju mycket på Nordlandsbåtarna för att studera riggen där man sett att placeringen av många detaljer verkar stämma mycket väl överens med förslitningar på vikingatida båtfynd. Kanske finns där traditioner kring färggivning kvar sedan gammalt.

Amazon
Medlem

Inlägg av Amazon » 15 augusti 2006, 22:47

Jag hittade nyligen en bildkälla som inte nämnts här tidigare: Överhogdalsbonaderna.
I dessa vävar återges åtminstonde två skepp. På det ena är det hål just där seglet finns, på det andra har man använt röd tråd som bildar ett rutmönster över seglet.
Den vävnad jag tänker på har daterats med C14-metoden till omkring 1000-t:s senare hälft. +/- ca 100 års marginal.
Konstnärliga bilder är svaga bevis som sanna dokument eftersom bildframställaren inte säkert eftersträvade annat än dekorativa effekter och följde konventioner. Men ändå!
De färgämnen man identifierat i Överhogdalsbonaderna är krapp, vejde och vau - alltså rött, indigoblått och gult. Det färgade garnet utgörs av ull från nordiska får.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 augusti 2006, 23:05

Amazon skrev:Jag hittade nyligen en bildkälla som inte nämnts här tidigare: Överhogdalsbonaderna.
Stort tack!
Jag kan se denna källa (som jag inte hade en aning om förrän nu) på två sätt: Dels som ledtråd till hur seglen faktiskt såg ut, dels som ledtråd till varför man återger dem som man gör - och att de tu inte behöver ha med varandra att göra har konstaterats erforderligt antal gånger.

För min egen begränsade del koncentrerar jag mig på den senare frågan, och får då konstatera att något släktskap mellan Överhogdal och Explorer-flaskor, Lego-fartyg etc. knappast kan finnas. Bonaderna återfanns 1910, och det dröjde ända till 1991 innan man kom på att de var vikingatida och inte medeltida.

Men vilket fantastiskt fynd!
http://www.jamtli.com/historieland/muse ... /bonad.htm

Märkligt nog har man gömt undan några riktigt högupplösta bilder, där man kan studera trådarna som hade man dem i näven, om inte bättre - här är en:
http://www.jamtli.com/Press/Pressbilder ... G~1fri.jpg

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 juli 2007, 13:37

Med anledning av denna aktuella händelse, "Viking ship sets sail for Dublin":
Bild
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6259760.stm

så skrev jag till Roskilde och frågade om seglets färg. Fick ett rappt svar:
Havhingstens sejl er malet med rød og GUL okker, ej hvid! Der findes utallige kilder, der beskriver vikingernes farvestrålende sejl, samtidige afbildninger viser det samme (Bayeux.tapetet) og så er der den praktiske funktion, at okkeren er et fungisid, altså svampe- og bakteriebekæmpende.

Alt i alt er der god både historisk, arkæologisk samt praktisk baggrund for den farvestrålende udsmykning!

Med venlig hilsen
Rikke Tørnsø Johansen

Vikingeskibsmuseet / The Viking Ship Museum
Antikvarisk medarbejder / assistant curator
Fungicid ockra var en ny upplysning, utmärkt. För övrigt har jag svarat med Max Vinners svar - "vi, der beskæftiger os med vikingeskibe til daglig, [er også] iriterede på det standardiserede billede af vikingeskibe med rød/hvidstribede sejl." :) Få se vad som händer.

Vidar_G
Medlem

Re: Vikingarnas rödvita segel

Inlägg av Vidar_G » 4 mars 2008, 19:06

Tänkte se om det gick att väcka liv i den här tråden.
Sitter just och läser Egil Skallagrimssons saga, och läser på s 35 i min utgåva om Torolvs skepp vars segel hade röda och blå ränder. Ska man dra slutsatsen att man på 1200-talet hade uppfattningen att vikingarna (ibland) hade randiga segel, och att rött och blått var en använd kombination?

Skriv svar