Snälla björnar

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 29 mars 2005, 09:04

lioness skrev:Det är väldigt intressant det du skriver :)

Jag har läst att bröderna Grimm var sagosamlare, men visste inte att sagorna förvanskats så mycket sedan de kom i deras händer.
Ja, bröderna Grims första utgåva av de sagor som de samlat in var i stort sett orginal - men i senare utgåvor ändrade de själva sagorna så att de blev mer barnvänliga. Det finns ganska mycket litteratur på engelska om sagornas rötter - Maria Tatar har t.ex. givit ut Grimm's Grimmest, med 1820 års versioner av sagorna.
lioness skrev: Lustigt att den civiliserade människofamiljen i den ursprungliga sagan, blir till tre björnar i den nya versionen. Och käringen blir till en guldlockig flicka :?
Undrar om det finns något original till visan om Mors lilla Olle :wink:
Förlåt mig :oops: , jag ser att jag inte ska skriva inlägg när jag är trött - brottsoffren är björnar även i orginalet, om än allt i deras liv och leverne är representativt för en civiliserad människofamilj. Då är vi åter till ursprungsfrågan - varför just tre björnar, och inte till exempel tre grisar (som ju förekommer i en annan känd saga)? Mysteriet kvarstår...
lioness skrev:I den gamla folktron hade björnen mänskliga egenskaper och kanske har björnen fått stå för det ädla, starka och "goda" som vi människor själva har velat tillskriva oss? :)
Inte alls omöjligt - björnen som en symbol för styrka finns det ju gott om exempel på.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 1 maj 2006, 13:49

En intressant aspekt kan ju vara att björnen liksom människan är en allätare (den har liknande tanduppsättning som människa och gris också f ö, och lever på både kött och växtföda, bla bär etc.). Vargen däremot är ju en ren köttätare. Kanske detta har bidragit till att människor på något sätt identifierar sig med just björn? Det finns ju som sagt inte särskilt många andra djur som är allätare (i alla fall inte här).

Sedan var det detta med "goda" vargar i sagorna. Det var ju faktiskt vargar som tog hand om och uppfostrade även Mowgli! :)

Själv drömmer jag f ö mardrömmar om björnar och har lite svårt att förknippa dem med något direkt gulligt. :|

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 11 maj 2006, 21:58

Sarvi skrev:
Förlåt mig :oops: , jag ser att jag inte ska skriva inlägg när jag är trött - brottsoffren är björnar även i orginalet, om än allt i deras liv och leverne är representativt för en civiliserad människofamilj. Då är vi åter till ursprungsfrågan - varför just tre björnar, och inte till exempel tre grisar (som ju förekommer i en annan känd saga)? Mysteriet kvarstår...
Kanske finns någon koppling till att det verkar vara vanligt att man refererar till en björnhona med ungar. Björnen kanske därför ansågs mer passande i en familjesituation. Dessutom kräver sagans sensmoral att husets innevånare är farliga nog att skrämma Guldlock att fly. Inga små grisar alltså. :-)

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 14 maj 2006, 06:24

En anledning till att människor kan ha större förståelse för björnar är att vi lättare kan associera oss med den. Utseendet, den liknar en människa och kan gå på bakbenen. Ögonen är placerade på liknande ställen, allätare. Dden kan tämjas och, som väl de flesta sett på cirkus, fås att uppträda i mänsklig skepnad.

Vargen kan associeras enbart med hunden, inte med oss. Den blir då en som liknar en vän men inte är det.

Anledningen till att björnen blir trevligare i sagorna från 1800-talet har väl mycket med att den då hade försvunnit från daglig kontakt med människan. Samma anledning som gör att vargen numera blir trevligare och trevligare i nutida beskrivningar och väl i framtidens sagor kommer att få rollen som den missförstådde, istället för förrädaren.

Skriv svar