Armfeldt, Hexmaster, D. L:
Tråden börjar med att Martin Tunström efterlyser en analys av ordet "ras", dess användning, dess historia, dess betydelse i biologin då och nu, och varför vetenskapen anser att ordet är föråldrat.
Enligt denna frågeställning är det intressant att veta vad som inryms i begreppet ras. Inom vilka gränser är det användbart? Kan det tillämpas på vilken slumpvis given population som helst? Är gränserna mellan dessa raser så väl definierade att man över huvud taget kan tala om raser? Är begreppet "ras" rent av en abstraktion? Och en abstraktion är som känt en dålig bas för några som helst vidare slutsatser, här ett exempel från D. L:
Som jag skrivit ett antal gånger förut (läser du någon gång vad jag skriver), raser ses som en process som alltjämt står under förändring. Det är därför naturligt att de beblandas, så har det alltid varit.
Oriktigheten i det uttalandet ses tydligt då det aldrig funnits några rena "ur-raser" som sedan "beblandats".
Vad för betydelse har begreppet ras idag? D. L. säger att det används inom vetenskapen i form av "geografiska raser", tre till antalet, samt att dessa definieras genom en bedömning på fysiologiska och utseendemässiga grunder. Därför, helt i enlighet med den ursprungliga frågan, är det intressant att utreda exakt hur stor del av den vetenskapliga världen som använder begreppet "ras" samt om dessa erkänner sig till en allmängiltig teori eller om det handlar om en alternativ flora. Jag finner det senare vara fallet. Ointressant för diskussionen är alltså detta inte, då man utifrån detta kan utläsa att rasbegreppet hålls vid liv enbart av en mängd alternativa forskare. Pseudovetenskap, således.
Dan Koehl skrev:I vilken ko-ras, hund ras, eller katt ras skule du, tror du placera ett antal slumpmässiga kor, hundar eller katter? Dessa kan ju vara korsningar?
Kan en slumpmässigt vald bokstav placeras i ett språk?
Försöker hitta logiken i denna din begäran.
Är vi inte alla korsningar? Skall denna modell med geografiska "raser" eller vilken annan rasmodell som helst, vara applicerbar inom det vetenskapliga fältet, så måste den också tåla att prövas. Spricker då modellen, så är det inget för vetenskapen att stödja sig på. Så fungerar det.
Hexmaster skrev:Avsikten med att förbjuda ordet "ras" är, så vitt jag kan se, egentligen att bli av med rasism. Det är ett gott uppsåt, men åtgärden är förfelad. Vi är vuxna bildade människor och vet att man inte är rasist bara för att man märker att folk från Angola inte ser på pricken likadana ut som de från Japan eller Finland.
"Angola"..."Japan"..."Finland"....fler abstraktioner... Här är det ingen som vill förbjuda ordet "ras", Hexmaster. Däremot vill vi titta på om begreppet på något sätt kan rättfärdigas, eller om det spricker som en såpbubbla så fort man snuddar vid det.
Så vill jag till sist vill jag med ett stort

välkomna Armfeldt, Hexmaster och D. L. till pseudovetenskaparnas skara! Ja, om ni nu inte kan komma med bevis på att det här med rasmodeller fungerar. Konkreta bevis, tack. Vilka källor NE använt osv.