I vilket samhälle är det den som gör mest, som också är den som tjänar mest?Den som gör mest ska tjäna mest. Läkare är mer ansträngade än städerskor och tillför folket mer. Läkare kan inte alla vara utan man måste ha en bra utbildning, medan det jobb städerskor gör kan de flesta göra. Inget av jobben ska nedvärderas.
Vem ska bestämma dessa lönenivåer? Jag antar att du förespråkar marknadsekonomi. I så fall är det väl tillgång och efterfrågan som bestämmer lönenivån?
Var inte så säker på att en läkare nödvändigtvis tillför mer. Skulle du exempelvis vilja bli opererad i en operationssal som aldrig blivit städad?
Sedan säger du att inget av jobben ska nedvärderas. Vad menar då då? Från de nivåer som fastslås av dem som från början bestämt de? Jag kan inte heller förstår hur man inte kan kalla det nedvärdering om man får mindre betalt.
Jag tror iofs det finns många städerskor som tjänar mer än olika forskare. Sedan tror inte jag att det är en självklarhet att ingen skulle vilja bli läkare eller att alla läkare skulle vilja bli städerskor bara för att lönen skulle vara den samma.Utjämna ekonomiska skillnader? Varför ska en städerska tjäna lika mycket som en forskare inom mikrobiologi, till exempel?
Ska man tjäna lika mycket på varje jobb? Vem skulle då vilja göra de ansträngande jobben som kräver långa utbildningar och gediget arbete. Om det inte ska finnas löneskillnader etc beroende på vad man jobbar med kommer alla att söka sig till skitjobb och samhället skulle inte gå runt.