Hitler ett charmtroll? Stalin ohövlig?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
ShooriK
Ny medlem

Inlägg av ShooriK » 10 maj 2004, 17:04

Martin Lundvall skrev:
Vladimir_Ilich_Lenin skrev: lägg av jag läste en Artikel I GP för någon månad sedan att Ryssland hade under stalin tiden alldrig mer fångar än vad man hade i USA.. det där med miljoner människors liv på spel är bara propaganda som USA spred under kalla kriged för att alla skulle få en negativ bild av kommunismen soviet OSV... på samma sätt spred Sovjet sin anti USA propagdanda i Östblocket.

Och ser man på vem är det som tårterar ockuperar och masslacktar en massa människor idag jodå det är just USA som anklagade sovjet för just detta för inte så länge sen...
Nu är du ute på riktig svag is. Enligt Anne Applebaum så var det när det var som flest fångar i lägrena 2 560 000. Detta var 1950. Till detta ska man lägga till genomströmningen av lägrena, de som var deporterade och dödligheten i lägrena. 1950 var dödligheten blygsamma 0,95% men det värsta året var 1942 då 24,9% dog. Jag vet inte hur många fångar som satt i amerikanska fängelser vid den här tiden men att jämföra fängelserna i USA med lägrena i Sovjet är dumt. Det är två helt skilda system. Om jag skulle sättas i fängelse och hade att välja på fängelse i USA eller läger i Sovjet hade jag utan tvekan valt USA. Hade du valt något annat? Rekommenderar att du läser Applebaums bok där framgår det tydligt hur brutala lägrena i Sovjet var. Det är möjligt att de båda länderna procentuellt hade lika många fångar men det betyder inget.
Ok du säger att folk mord är folkmord... stalin var lite paranoid... han dödade folk eller rättaresagt skiacked dem till arbetsläger för att han trodde dem var emot honom och försökte ta makten ifrån honom hitler dödade dem för att dem inte hade blont hår (nu överdriver jag en aning) jag menar han avrättade folk på löpande band för att dem var judar och han byggde fabriker för massmord... Stalin utnyttjade åtmistånne sina fångar som arbetskraft...
Stalin lät fångarna arbeta ihjäl sig är det bättre?

/Martin
Ja det e bättre att låta folk arbeta ihjäl sog och föra nån nytta med sig iställed för att bara gasa ihjäl dem...

Åren 1942 var Sovjet i mitten av ett kris. Tyskland hade tagit över stora områden i Sovjet och många ryska soldater bl.a. många i ukraina deseterade... och folk i västa ukraina so är lite ryss fientliga välkomnade nazisterna med öppna famnar... Jag är själv ukrainare och jag skämms över mitt egna nation för det.
Jag anser att i en tid av krig, så förtjänar sånna förrädare något värre än döden.

förresten på 1950 var fortfarande många tyska / ryska krigfångar kvar i dem lägren. Under den tiden jag bodde i Ukraina hade jag många halvtyska kompisar vars förfäder var fångar i dem ryska lägren men sedan böslöt sig för att stanna kvar i sovjet efter dem blev utsläppta.

Användarvisningsbild
ShooriK
Ny medlem

Inlägg av ShooriK » 10 maj 2004, 17:10

Förresten våran tyska lärare som är tysk. han berättade en historia om när hans farsa satt i ett ryskt fångläger. Han berättade att folk dog inte för att det blev behandlade dåligt utan för att det fanns ingen mat inte ens ryssarna hade nån mat... Ukraina blev u bokstavligen talat nerbränt därifrån kom en stor del av skörden.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 maj 2004, 20:18

Vladimir_Ilich_Lenin skrev: Ja det e bättre att låta folk arbeta ihjäl sog och föra nån nytta med sig iställed för att bara gasa ihjäl dem...
Säg det till dem som fick arbeta ihjäl sig att de fick ynnesten att arbeta ihjäl sig för en regim som hade arresterat dem endast för att de hade skämtat om Stalin.
Åren 1942 var Sovjet i mitten av ett kris. Tyskland hade tagit över stora områden i Sovjet och många ryska soldater bl.a. många i ukraina deseterade... och folk i västa ukraina so är lite ryss fientliga välkomnade nazisterna med öppna famnar... Jag är själv ukrainare och jag skämms över mitt egna nation för det.
Jag anser att i en tid av krig, så förtjänar sånna förrädare något värre än döden.

När man vet vad människorna fick utstå så kan jag inte klandra dem om de vände sig mot Stalin. Det är därför så förvaånande att så många i lägrena tycktes glömma allting när kriget bröt ut. Plötsligt blev alla patrioter.

/Martin

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 10 maj 2004, 23:19

Vladimir_Ilich_Lenin skrev: och folk i västa ukraina so är lite ryss fientliga välkomnade nazisterna med öppna famnar... Jag är själv ukrainare och jag skämms över mitt egna nation för det.
.
Många Ukrainare liksom många ryssar var totalt urlessa på allt vad kommunism och Stalin hette. Har du missat det trots att du är infödd?

Hade tyskarna uppträtt anständigt, vilket de gjorde 20 år tidigare, hade det inte alls så blivit ett så starkt motstånd, varken bland partisaner eller hos den Röda armen. Utan detta moralförfall bland tyskarna hade ryssar och ukrainare inte behövt välja mellan två bestialiska diktaturer. Då hade kriget varit kortare, och kommunismens historia ännu kortare.

Och hur skulle alla Ukrainare från början fatta vad nazismen stod för?

Hade tyskarna varit ickenazistiska hade de ukrainarna blivit ansedda som patrioter om tyskarna vunnit.
Du kanske skulle vilja karva upp deras inälvor, skära av könsorganet, stoppa det i munnen på offret, allt medan personen var levande?

Det var en populär metod bland ditt folk.
Ja det e bättre att låta folk arbeta ihjäl sog och föra nån nytta med sig iställed för att bara gasa ihjäl dem...
Oh ja! Jättefint, de mådde säkert mycket bättre av att först få arbeta ihjäl sig. För det var väl på offrens väl och ve du tänkte? Eller var det ur ett statligt produktionsperspektiv dina tankevindlingar vomerade fram den slutsatsen?
förresten på 1950 var fortfarande många tyska / ryska krigfångar kvar i dem lägren. Under den tiden jag bodde i Ukraina hade jag många halvtyska kompisar vars förfäder var fångar i dem ryska lägren men sedan böslöt sig för att stanna kvar i sovjet efter dem blev utsläppta.
Ja, de tyckte säkert det var jätteroligt att stanna i diktaturen. Varför har du kommit hit själv?

Jag skulle gärna införa selektiva övergångsregler för sådana som dig.

Retroaktivt, med vedhuggarläger i Lappland som mellanstation.

Skriv svar