Ja det e bättre att låta folk arbeta ihjäl sog och föra nån nytta med sig iställed för att bara gasa ihjäl dem...Martin Lundvall skrev:Nu är du ute på riktig svag is. Enligt Anne Applebaum så var det när det var som flest fångar i lägrena 2 560 000. Detta var 1950. Till detta ska man lägga till genomströmningen av lägrena, de som var deporterade och dödligheten i lägrena. 1950 var dödligheten blygsamma 0,95% men det värsta året var 1942 då 24,9% dog. Jag vet inte hur många fångar som satt i amerikanska fängelser vid den här tiden men att jämföra fängelserna i USA med lägrena i Sovjet är dumt. Det är två helt skilda system. Om jag skulle sättas i fängelse och hade att välja på fängelse i USA eller läger i Sovjet hade jag utan tvekan valt USA. Hade du valt något annat? Rekommenderar att du läser Applebaums bok där framgår det tydligt hur brutala lägrena i Sovjet var. Det är möjligt att de båda länderna procentuellt hade lika många fångar men det betyder inget.Vladimir_Ilich_Lenin skrev: lägg av jag läste en Artikel I GP för någon månad sedan att Ryssland hade under stalin tiden alldrig mer fångar än vad man hade i USA.. det där med miljoner människors liv på spel är bara propaganda som USA spred under kalla kriged för att alla skulle få en negativ bild av kommunismen soviet OSV... på samma sätt spred Sovjet sin anti USA propagdanda i Östblocket.
Och ser man på vem är det som tårterar ockuperar och masslacktar en massa människor idag jodå det är just USA som anklagade sovjet för just detta för inte så länge sen...
Stalin lät fångarna arbeta ihjäl sig är det bättre?Ok du säger att folk mord är folkmord... stalin var lite paranoid... han dödade folk eller rättaresagt skiacked dem till arbetsläger för att han trodde dem var emot honom och försökte ta makten ifrån honom hitler dödade dem för att dem inte hade blont hår (nu överdriver jag en aning) jag menar han avrättade folk på löpande band för att dem var judar och han byggde fabriker för massmord... Stalin utnyttjade åtmistånne sina fångar som arbetskraft...
/Martin
Åren 1942 var Sovjet i mitten av ett kris. Tyskland hade tagit över stora områden i Sovjet och många ryska soldater bl.a. många i ukraina deseterade... och folk i västa ukraina so är lite ryss fientliga välkomnade nazisterna med öppna famnar... Jag är själv ukrainare och jag skämms över mitt egna nation för det.
Jag anser att i en tid av krig, så förtjänar sånna förrädare något värre än döden.
förresten på 1950 var fortfarande många tyska / ryska krigfångar kvar i dem lägren. Under den tiden jag bodde i Ukraina hade jag många halvtyska kompisar vars förfäder var fångar i dem ryska lägren men sedan böslöt sig för att stanna kvar i sovjet efter dem blev utsläppta.