ja sånt händer ju 8)
Quiz: Tolkien
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
Denna kommer antingen vara jättesvår eller jätte lätt.
1969 släppte en känd rockgrupp en skiva. På denna skiva finns ett spår som handlar om just Sagan om ringen.
Vad hette gruppen och spåret?
Om någon tyckte det var för lätt kan man svara på vad sångarens hund hette (även detta SoR relaterat).
PS. Jag kommer med ledtrådar om det är för svårt.
1969 släppte en känd rockgrupp en skiva. På denna skiva finns ett spår som handlar om just Sagan om ringen.
Om någon tyckte det var för lätt kan man svara på vad sångarens hund hette (även detta SoR relaterat).
- Usquebaugh
- Medlem
Du menar inte 1996 och i så fall Blind Guardian...?Orlando skrev:Denna kommer antingen vara jättesvår eller jätte lätt.
/A
- Halifírien
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
Ursäkta att jag "bryter" mig in så här i er underbara quiz.......Led Zeppelin.....Orlando skrev:Stones är fel men denna grupp är nästan i samma storlek.
Sammanlagt har man gjort minst 4 låtar med referenser till Tolkien.
Jag är djupt imponerad av era Tolkien kunskaper och speciellt Simarillion-kunskaperna.
Fortsätt........
Hmm, det måste vara från Led Zeppelin I eller II i så fall, eftersom "bara" de släpptes det året. Men jag minns inga Tolkiensyftningar på de skivorna... Jag har säkert glömt...Bandet är rätt, men vad hette låten?
På Led Zeppelin IV finns ju i alla fall "The Battle of Evermore" och "Misty Mountain Hop" (och mer tveksamt "Stairway To Heaven") som innehåller små flörtar med Tolkien. Men vilken är det på de första två?!
- Usquebaugh
- Medlem
Hmm ja, just det, hade glömt att du kunde det här med musik...Danne skrev:Hmm, det måste vara från Led Zeppelin I eller II i så fall, eftersom "bara" de släpptes det året. Men jag minns inga Tolkiensyftningar på de skivorna... Jag har säkert glömt...Bandet är rätt, men vad hette låten?
På Led Zeppelin IV finns ju i alla fall "The Battle of Evermore" och "Misty Mountain Hop" (och mer tveksamt "Stairway To Heaven") som innehåller små flörtar med Tolkien. Men vilken är det på de första två?!
/A