Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 8 september 2006, 21:23

Det sitter ett vridbart periskop framför förarluckan på Ausf G men inte på Ausf D.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 september 2006, 21:55

hoffe_salem skrev:Hmm förarluckan ??...
Rätt!
På Ausf D var det en lucka emedan på Ausf G var det periskop.
:)

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 9 september 2006, 21:34

MD650 skrev:
hoffe_salem skrev:Hmm förarluckan ??...
Rätt!
På Ausf D var det en lucka emedan på Ausf G var det periskop.
:)
Tack men jag har ingen fråga på lager just nu så om någon har en fråga liggandes så varsågod..Thord kanske..:)

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 10 september 2006, 17:34

Om ingen vill lägga in en fråga så får jag väl offra mig..:)
vad är det här för något ??
Bilagor
Band.gif
Band.gif (11.2 KiB) Visad 587 gånger

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 10 september 2006, 17:37

ASU-85

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 10 september 2006, 18:50

Helt korrekt och steben har pansarluvan...:)

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 10 september 2006, 20:12

Tack för den....Vad har vi här då?
Bilagor
pansarquize.jpg
pansarquize.jpg (19.17 KiB) Visad 563 gånger

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 10 september 2006, 21:42

Sdkfz 254 ??

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 10 september 2006, 21:56

hoffe_salem skrev:Sdkfz 254 ??
Jajamen så hette den i tysk tjänst den österikiska Saurer RR-7, din fråga hoffe!

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 11 september 2006, 13:16

Släpper frågan fri...:)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 11 september 2006, 14:16

en grej som vore kul för alla som INTE klarar av dessa extremt svåra frågor vore om man var tvungen att berätta lite om vad bilderna företsäller när man svarar.

vad sägs om det?

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 11 september 2006, 17:52

låter som en fin ide..:)
länkar till Wiki om Sdkfz 254

http://sv.wikipedia.org/wiki/SdKfz#Modell_260
scrolla ner så hittar ni fakta om många halvbandvagnare inklusive 254:an :)

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 14 september 2006, 19:48

Nån som har en fråga liggandes ??..:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 september 2006, 20:13

hoffe_salem skrev:Nån som har en fråga liggandes ??..:)
Kör Du.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 september 2006, 20:30

Vänlig som jag är och för att testa gränserna - men det är pansarplåt med på bilden :lol:

Vad är detta?

MVH

Hans
Bilagor
pompom.jpeg
pompom.jpeg (34.55 KiB) Visad 439 gånger

Låst