Quiz: Efterkrigstiden
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Inga rätt hittills.
"Grundat 13 maj 1917"MD650 skrev:VP d.v.s. Vänsterpartiet fanns inte 1965. Det är ju ett senare påfund.Palpatine skrev:Socialdemokraterna och SKP/VPK/VP?
Men kanske APK?
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nsterpartiet
Men namnet fanns inte 1965. Att det fanns kommunister är en annan sak.Sveriges Kommunistiska Parti (1921–1967)
Men jag är med på vad du menar.
Det ar darfor jag skrev 'SKP/VPK/V(P)' eftersom det ar fragan om samma parti.MD650 skrev:Men namnet fanns inte 1965. Att det fanns kommunister är en annan sak.Sveriges Kommunistiska Parti (1921–1967)
Men jag är med på vad du menar.
-
Erik Ljungberg
- Medlem
En ledtråd. Splittringen hade varit lång, många hundra år.Erik Ljungberg skrev:1965 slöts en fred efter en splittring med långvariga efterföljande stridigheter. Bröd var en av orskerna till varför konflikten startade. Även om parterna inte återförenades så kunde de nu ialla fall fungera sida vid sida.
Vilken fred och vilka parter?
-
Erik Ljungberg
- Medlem
En ledtråd till:Erik Ljungberg skrev:En ledtråd. Splittringen hade varit lång, många hundra år.Erik Ljungberg skrev:1965 slöts en fred efter en splittring med långvariga efterföljande stridigheter. Bröd var en av orskerna till varför konflikten startade. Även om parterna inte återförenades så kunde de nu ialla fall fungera sida vid sida.
Vilken fred och vilka parter?
Splittringen var inte järnvallen med bildade en östlig och en västlig del
Jag chansar lite här men, Second Vatican Council? Parterna ortodokska kyrkan och den katolska kyrkan? Brödet antar jag har med nattvarden att göra.
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Vi har en vinnare!Der Löwe skrev:Jag chansar lite här men, Second Vatican Council? Parterna ortodokska kyrkan och den katolska kyrkan? Brödet antar jag har med nattvarden att göra.
Försoningen mellan den katolska kyrka och den ortodoxa genom en överrenskommelse mellan Påve Paul och Patriarken Athenagoras 1965. Splittringen skede 1054 och en anledningarna var frågan om jäst eller ojäst nattvardsbröd.
Jag är upptagen med helgtjänst, så jag lämnar frågan fri.
Sambandet frågas?, Varjag
- Bilagor
-
- magasinen.jpg (54.3 KiB) Visad 1483 gånger
-
- Ship+Photo+OTTO+SCHMIDT.jpg (48.9 KiB) Visad 1483 gånger
Hehe, ja tipset om denna tråd visade sig vara hett. Men då svaret blir rätt enkelt för mig står jag över en stund - dels för rättvisans skull, dels för att jag inte har tid att ställa en ny fråga och inget är ju värre än quizar som väntar på ny fråga... 
Ja, övre bilden är ju bekant.

Nordostpassagen?
Otto Schmidt var förvisso polarforskare - och lånade sitt namn till fartyget. Men sambandet mellan magasinen och båten har ingen direkt koppling till mannen. Dock - kan man misstänka att delar av ''lasten'' hamnade på kyliga latituder....Palpatine skrev:Nordostpassagen?
Jag har en personlig koppling till frågan; dels växte jag upp - inte så långt från ''magasinen''. Dels - och det var en stor grej på den tiden - har jag åkt på fartyget från Rödkallen tillsammans med en lotskollega till min far.. Å att ha åkt ''med en ryss'' var det inte många lotssöner som kunde ståta med. (Hon är moderniserad på bilden och har fått en ordentlig strykning målarfärg, när varjag seglade ryskt - var hon en trött rostig gammal ''skorv''
)
Men hon och ett par andra ryska rostburkar seglade in i historien.....
Men hon och ett par andra ryska rostburkar seglade in i historien.....