Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
-
der Dicke
- Medlem
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52
Inlägg
av der Dicke » 30 april 2010, 15:13
... og her kan dere se hvordan framskjermene så ut dengang da:
http://www.panzerbaer.de/types/bw_spz_m39-a.htm
Ha en god helg (Valborg)

!
-
Lasse O
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 5857
- Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
- Ort: Finland
Inlägg
av Lasse O » 30 april 2010, 15:15
Öken-Erik och der Dicke har förstås rätt. Tysk beteckning var Spz M 39 och benämns omväxlande Schützenpanzer och Spähpanzer. En av vagnens största nackdelar var att skyttegruppen vid av- och uppsittning fick hoppa över kanten, vilket beskrivs som "äusserst mühsam".
Fordonet ersattes ganska snart av HS 30.
http://en.wikipedia.org/wiki/M18_Hellcat
Öken-Erik var först och larvar vidare.
-
Öken-Erik
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
- Ort: Malmö
Inlägg
av Öken-Erik » 30 april 2010, 15:52
Av tidsbrist släpper jag frågan till "hinsiden"!
God Bededag!
Örken-Erik
-
der Dicke
- Medlem
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52
Inlägg
av der Dicke » 4 maj 2010, 10:16
Öken-Erik skrev:Av tidsbrist släpper jag frågan till "hinsiden"!
God Bededag!
Örken-Erik
Håper dere ikke har ventet på meg?! (Var jo derfor jeg ikke ville gi korrekt svar (og skrev god helg)!)
Anyway!
Hva er dette?:
-
Bilagor
-

- tankbil?
- tank.jpg (48.7 KiB) Visad 357 gånger
-
NIL
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 2685
- Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
- Ort: Stockholm
Inlägg
av NIL » 4 maj 2010, 11:31
Büssing A5?
Äh, det löser sig.
-
der Dicke
- Medlem
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52
Inlägg
av der Dicke » 4 maj 2010, 12:01
Gratulerer! Büssing A5P er det rette svaret!
Mer info:
http://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_A5P
Tråden er din!
-
NIL
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 2685
- Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
- Ort: Stockholm
Inlägg
av NIL » 4 maj 2010, 13:39
Tackar!
Bildfråga, vad är beteckningen på den här vagnen?
-
Bilagor
-

- bandare.jpg (37.86 KiB) Visad 330 gånger
Äh, det löser sig.
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 4 maj 2010, 14:02
M32 bärgningsmachine???, Varjag
-
NIL
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 2685
- Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
- Ort: Stockholm
Inlägg
av NIL » 5 maj 2010, 10:50
Jäpp
Fanvakten avmarscherar, varjag tar befälet.
Äh, det löser sig.
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 5 maj 2010, 12:12
Tack NIL. Den här flygmaschinen var - mig veterligen - den första i ett stort ''fält'' av många som passar in i pansarhistorien. Varför - och vad är det för ett flygplan?, Varjag
-
Bilagor
-

- aeroplan.jpg (16.73 KiB) Visad 285 gånger
-
der Dicke
- Medlem
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52
Inlägg
av der Dicke » 5 maj 2010, 13:50
Hmmm?
Ser jo ut som en Polikarpov R-Z (bedre kjent som "Rasante" fra Spanske borgerkrigen). Er det taktisk flystøtte (angrepsfly) du tenker på? (Som A i JAS?)
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 5 maj 2010, 13:59
der Dicke skrev:Hmmm?
Ser jo ut som en Polikarpov R-Z (bedre kjent som "Rasante" fra Spanske borgerkrigen). Er det taktisk flystøtte (angrepsfly) du tenker på? (Som A i JAS?)
Well done och du får rätt för det! En R-ZSh! Den första av alla följande
Shturmovikar.....
der Dicke rasslar vidare, Varjag
-
der Dicke
- Medlem
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52
Inlägg
av der Dicke » 5 maj 2010, 14:54
Takker!
Jeg tenker på en mann som alltid tenkte på den perfekte disiplinen - hvem tenker jeg på?
-
Lasse O
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 5857
- Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
- Ort: Finland
Inlägg
av Lasse O » 5 maj 2010, 23:25
Gåtfullt värre. Menas med disciplin rakning och skoputs så kan det i pansarsammanhang vara Patton eftersom han lär ha varit ytterst noga med de yttre tecknen på disciplin men disciplin kan också betyda en gren inom vetenskapen och då blir det svårare. Vem har utmärkt sig för vetenskaplig pansarkunskap? Manstein? Guderian?
Här får nog klokare människor än jag spekulera. Svaret är säkert dessutom ganska uppenbart. Utom för mig.

-
der Dicke
- Medlem
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52
Inlägg
av der Dicke » 6 maj 2010, 09:48
lago skrev:Gåtfullt värre.
Akkurat det er det!
Du har dog rett! Patton: "There is only one kind of discipline: perfect discipline. Men cannot have good battle discipline and poor administrative discipline."
Hva han egentlig mener er jo som du var inne på litt gåtefullt og man kan jo bare gjøre et websøk på "patton discipline", så har man et bra material for en bok (eller en lang diskusjon)
Over til din disiplin!