Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
der Dicke
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av der Dicke » 30 april 2010, 15:13

... og her kan dere se hvordan framskjermene så ut dengang da:
http://www.panzerbaer.de/types/bw_spz_m39-a.htm

Ha en god helg (Valborg) :lol: !

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 30 april 2010, 15:15

Öken-Erik och der Dicke har förstås rätt. Tysk beteckning var Spz M 39 och benämns omväxlande Schützenpanzer och Spähpanzer. En av vagnens största nackdelar var att skyttegruppen vid av- och uppsittning fick hoppa över kanten, vilket beskrivs som "äusserst mühsam".
Fordonet ersattes ganska snart av HS 30.
http://en.wikipedia.org/wiki/M18_Hellcat

Öken-Erik var först och larvar vidare.

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Öken-Erik » 30 april 2010, 15:52

Av tidsbrist släpper jag frågan till "hinsiden"!

God Bededag! :-)

Örken-Erik

der Dicke
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av der Dicke » 4 maj 2010, 10:16

Öken-Erik skrev:Av tidsbrist släpper jag frågan till "hinsiden"!

God Bededag! :-)

Örken-Erik
Håper dere ikke har ventet på meg?! (Var jo derfor jeg ikke ville gi korrekt svar (og skrev god helg)!)

Anyway!

Hva er dette?:
Bilagor
tank.jpg
tankbil?
tank.jpg (48.7 KiB) Visad 357 gånger

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av NIL » 4 maj 2010, 11:31

Büssing A5?
Äh, det löser sig.

der Dicke
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av der Dicke » 4 maj 2010, 12:01

Gratulerer! Büssing A5P er det rette svaret!

Mer info: http://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_A5P

Tråden er din!

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av NIL » 4 maj 2010, 13:39

Tackar!

Bildfråga, vad är beteckningen på den här vagnen?
Bilagor
bandare.jpg
bandare.jpg (37.86 KiB) Visad 330 gånger
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av varjag » 4 maj 2010, 14:02

M32 bärgningsmachine???, Varjag

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av NIL » 5 maj 2010, 10:50

Jäpp
Fanvakten avmarscherar, varjag tar befälet.
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av varjag » 5 maj 2010, 12:12

Tack NIL. Den här flygmaschinen var - mig veterligen - den första i ett stort ''fält'' av många som passar in i pansarhistorien. Varför - och vad är det för ett flygplan?, Varjag
Bilagor
aeroplan.jpg
aeroplan.jpg (16.73 KiB) Visad 285 gånger

der Dicke
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av der Dicke » 5 maj 2010, 13:50

Hmmm?

Ser jo ut som en Polikarpov R-Z (bedre kjent som "Rasante" fra Spanske borgerkrigen). Er det taktisk flystøtte (angrepsfly) du tenker på? (Som A i JAS?)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av varjag » 5 maj 2010, 13:59

der Dicke skrev:Hmmm?

Ser jo ut som en Polikarpov R-Z (bedre kjent som "Rasante" fra Spanske borgerkrigen). Er det taktisk flystøtte (angrepsfly) du tenker på? (Som A i JAS?)
Well done och du får rätt för det! En R-ZSh! Den första av alla följande Shturmovikar.....

der Dicke rasslar vidare, Varjag

der Dicke
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av der Dicke » 5 maj 2010, 14:54

Takker!

Jeg tenker på en mann som alltid tenkte på den perfekte disiplinen - hvem tenker jeg på?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 5 maj 2010, 23:25

Gåtfullt värre. Menas med disciplin rakning och skoputs så kan det i pansarsammanhang vara Patton eftersom han lär ha varit ytterst noga med de yttre tecknen på disciplin men disciplin kan också betyda en gren inom vetenskapen och då blir det svårare. Vem har utmärkt sig för vetenskaplig pansarkunskap? Manstein? Guderian?

Här får nog klokare människor än jag spekulera. Svaret är säkert dessutom ganska uppenbart. Utom för mig. :?

der Dicke
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av der Dicke » 6 maj 2010, 09:48

lago skrev:Gåtfullt värre.
Akkurat det er det!

Du har dog rett! Patton: "There is only one kind of discipline: perfect discipline. Men cannot have good battle discipline and poor administrative discipline."

Hva han egentlig mener er jo som du var inne på litt gåtefullt og man kan jo bare gjøre et websøk på "patton discipline", så har man et bra material for en bok (eller en lang diskusjon) :lol:

Over til din disiplin!

Låst