Quiz: Efterkrigstiden
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Jajamensan! Björn Borg var det. Jag var inte gammal då på 70-talet så jag minns inte hur turerna gick, men jag minns i alla fall att det var ett j-a liv och uppståndelse. Har även för mig att det fanns ett kort där han och argentinaren Guilermo Vilas poserade med israeliska vapen i tidningen Lektyr (tror jag).
Unmo300 efterkrigstidsfrågar vidare!
Unmo300 efterkrigstidsfrågar vidare!
Har ett svagt minne fraan den haendelsen, det blev vael lite liv, men blaaste snart oever.
Vi forsaetter med aennu en bild av en ung man i soldatklaeder. Vem aer han?
Vi forsaetter med aennu en bild av en ung man i soldatklaeder. Vem aer han?
Enligt egen utsago har han levt "A Fortunate Life". Staemmer bra, foerutom soldat har han varit diplomat (spion), politiker och internationellt saendebud. Och saa adlad naturligtvis.
Lord ''Paddy'' Ashdown?, Varjag
Visst aer det Paddy Ashdown vars sjaelvbiografi just heter "A Fortunate Life". http://www.amazon.co.uk/Fortunate-Life- ... 1845134192
Varjag tar oever.
Varjag tar oever.
Tack unmo300.
Brödkravaller! Två pansardivisioner och en Motoriserad Infanteridivision - omringar de upproriska......
När och var?, Varjag
Brödkravaller! Två pansardivisioner och en Motoriserad Infanteridivision - omringar de upproriska......
När och var?, Varjag
- Bilagor
-
- Vi kräver bröd!.jpg (27.5 KiB) Visad 1484 gånger
Höjda ''arbetsnormer'' för arbetarna och höjda inkomstskatter = (ännu) lägre levnadsstandard - utlöpte i strejker och demonstrationer i staden....100 000 människor protesterade på gatorna.... 
Novocherkassk, Sovjetunionen, 1962?
Vita välklädda unga män som kräver bröd
Att man sätter in en hel pansarkår mot dem utesluter nog Västeuropa. Att det överhuvudtaget finns en bild på demonstrationen gör det föga troligt att det är Sovjet, så när jag sökte mitt emellan hamnade jag i Polen, Poznan 1956..?
Amund tänker analytiskt, vilket även denna gång gav fullträffen - Poznan 1956!Amund skrev:Vita välklädda unga män som kräver brödAtt man sätter in en hel pansarkår mot dem utesluter nog Västeuropa. Att det överhuvudtaget finns en bild på demonstrationen gör det föga troligt att det är Sovjet, så när jag sökte mitt emellan hamnade jag i Polen, Poznan 1956..?
Tre år efter Stalins död, var de frihetsälskande polackerna, de första att våga rycka i stalinismens bojor och kräva något av förtryckarna......
http://en.wikipedia.org/wiki/Pozna%C5%84_1956_protests
Amund har frågan, Varjag
Tack Varjag! Men jag medger att orden 
Nästa fråga - Vilka?
hjälpte till en hel delhöjda arbetsnormer
Nästa fråga - Vilka?
Både farfar, hans son samt den lille har alla tre haft samma tjänst. Den lille för närvarande, mycket aktuell i medierna för övrigt. 
Brittiska kungligheter mahanda? Den aldre gentlemannen ar snarlik Prins Phillip och pojken ser ju att tillhora Windsorfamiljen.
Nej tyvärr fel! Så här ser den lille ut idag och är som sagt mycket aktuellPalpatine skrev:Brittiska kungligheter mahanda? Den aldre gentlemannen ar snarlik Prins Phillip och pojken ser ju att tillhora Windsorfamiljen.
Den manliga delen av (premiärminister-)familjen Papandreou.