Quiz: Kulturhistoria

Låst
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 mars 2005, 14:22

Stefan Lundgren: Om du vart medlem sen 2003 borde du känna till quiz-reglerna! Måste vi be nån moderator att lägga sig i?

Dilbert: Rätt svar, din fråga.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2005, 14:25

Hexmaster skrev:Stefan Lundgren: Om du vart medlem sen 2003 borde du känna till quiz-reglerna! Måste vi be nån moderator att lägga sig i?

Dilbert: Rätt svar, din fråga.
OK, ett svar först på en fråga innan nästa fråga kommer upp. :o
Jo, egentligen trodde jag att en fråga var utredd innan jag skickade in min fråga.
Men jag bedrog mig nog verkligen, be om ursäkt om det.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 15 mars 2005, 16:07

Stefan Lundgren, om Du svarar rätt först på Dilberts fråga nu så är det Din tur.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2005, 16:20

Dilbert skrev:Uriah Heep.
Vad det inte svaret? :D
Jag chansar bara nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 15 mars 2005, 20:02

Jo.
Dilbert svarade rätt.
Därför skall han ställa nästa fråga.
Och den kan Du eller jag eller vem som vill försöka svara på.
Och den som gör det först och rätt får ställa nästa fråga.
Capisce?

/ Probstner

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 15 mars 2005, 20:16

Jaha, bör jag nu ställa frågan "Vilken kyrka ligger mellan Övergran och Kalmar?" eller inte? Måhända bäst att låta bli även om det kanske skulle få spännande konsekvenser. Försöker i stället med denna:

Vilken känd fransk författare arbetade i många år med att ställa samman ett satiriskt "Lexikon över vedertagna åsikter", också benämnt Den mänskliga enfaldens encyklopedi?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 15 mars 2005, 23:15

Stefan Lundgren skrev:OK, ett svar först på en fråga innan nästa fråga kommer upp. :o
Jo, egentligen trodde jag att en fråga var utredd innan jag skickade in min fråga.
Men jag bedrog mig nog verkligen, be om ursäkt om det.
Reglerna är mycket enkla:

* Den som svarar rätt på en fråga får ställa nästa fråga, så snart den som ställde frågan godkänt svaret (vänta på klartecken innan du ställer en fråga, med andra ord).

* Om den som svarat rätt inte har möjlighet att ställa en ny fråga kan han/hon meddela att frågan är fri. I så fall (och endast i så fall) kan vem som helst ställa en ny fråga - dock endast en person, nämligen den som hann först.

* I tveksamma fall (t ex om flera personer tillsammans kompletterat ihop det rätta svaret) är det den som ställde frågan som avgör vem som får ställa nästa fråga.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2005, 08:56

Ett tillägg, i den här tråden
viewtopic.php?t=17965

antogs ett förslag att om den som står i tur att ställa en fråga inte gör så inom två dygn så är frågan automatiskt fri.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 mars 2005, 10:57

Lindir, tack för påpekandet.
Jag kanske var lite snabb på att ställa min fråga.
Om det går så gör jag om den.

Stefan

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 16 mars 2005, 22:47

Det blev lite quizteori och -metod i tråden nu men inga svarsförslag så jag tar och upprepar frågan för tydlighetens skull:

Vilken känd fransk författare arbetade i många år med att ställa samman ett satiriskt "Lexikon över vedertagna åsikter", också benämnt Den mänskliga enfaldens encyklopedi?

Och lägger på lite ytterligare info. Författaren beskrev själv i ett brev något år före sin död sitt projekt på följande vis:
Författaren ifråga skrev:Käre vän, ni talar om den allmänna dumheten. Å, jag känner den, jag studerar den! Den är Fienden; det finns ingen annan fiende. Jag rasar mot den så långt mina krafter förslår. Det verk jag arbetar på kunde bära undertiteln "Den mänskliga enfaldens encyklopedi". Företaget överväldigar mig och ämnet genomtränger hela min varelse.
Här är vidare några exempel på hur han hade tänkt sig det hela, även om verket knappt ens blev en torso:
Akademi. En institution som man talar nedsättande om och försöker bli medlem av, om det går.
Aktriser. Ett fördärv för söner ur goda familjer. A. är ohyggligt liderliga, hänger sig åt orgier, gör av med millioner, slutar på dårhuset.
Alabaster. Ett ord att beskriva kvinnokroppens skönaste delar med.
Albion. Man talar endast om det mäktiga A., det grymma A. eller det fria A. Det var nära att Napoleon erövrade A.
Ansiktet är själens spegel.
Ateister. Ett folk av a. kan aldrig leva vidare.
Avgudadyrkare, detsamma som kannibaler.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 mars 2005, 10:19

Var det inte självaste Gustave Flaubert (en författare som jag f ö väl minns från gymnasietiden eftersom vi hade heta diskussioner i klassen om maken i "Madame Bovary" var en tyst hjälte eller en föraktlig mes)?

/ Probstner

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 17 mars 2005, 12:10

Probstner skrev:Var det inte självaste Gustave Flaubert (en författare som jag f ö väl minns från gymnasietiden eftersom vi hade heta diskussioner i klassen om maken i "Madame Bovary" var en tyst hjälte eller en föraktlig mes)?
Det var högst densamme! :) Citaten här är hämtade ur Bengt Holmqvists antologi Satir från Byron till Dagerman, och i den lilla introduktionen där kan man även hitta fler uppgifter om Flauberts avsikter med lexikonet; det skulle
Gustave Flaubert skrev:vara det historiska förhärligandet av allt som man godkänner. Jag skulle bevisa att majoriteten alltid har rätt och minoriteten alltid orätt. Jag skulle offra de stora männen för alla imbecillernas skull, martyrerna för bödlarnas... I alfabetisk ordning, under alla tänkbara uppslagsord, skulle man finna allt det som man bör säga bland människorna för att vara en anständig och älskvärd person... Jag tror att effekten skulle bli fruktansvärd. Den som en gång läst boken skulle aldrig mer våga yttra sig av fruktan för att säga något som står där...
Innan jag bollar frågan vidare passar jag på att citera lite mer ur lexikonet, här från bokstaven L:
Landsbygden. Folket på l. är bättre än folket i städerna; man bör avundas dem.
Lidandet förädlar och har alltid något gott med sig. Utmärkande för det sanna l. är behärskning.
Litteratur är något för de sysslolösa.
Lejonet är ädelmodigt och leker alltid med en kula. Bra rutet, lejon! säger man.
Ljus. Man bör alltid säga: "Varde l.!" då man tänder ett l.
Lord, rik engelsman.
Låneord är språkets fördärv.
Lärdom bör föraktas såsom varande ett tecken på inskränkthet.
Nu är det Probstners fråga.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 mars 2005, 13:06

Han var ju rätt rolig, gamle Gustave!

Då undrar jag: vilken är Upplands äldsta bevarade prästgård, och vilket år är den uppförd?

(Om Du är snabb nu, Stefan Lundgren, så för Du ställa Din fråga!)

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 mars 2005, 12:41

Probstner skrev:Han var ju rätt rolig, gamle Gustave!

Då undrar jag: vilken är Upplands äldsta bevarade prästgård, och vilket år är den uppförd?

(Om Du är snabb nu, Stefan Lundgren, så för Du ställa Din fråga!)

/ Probstner
Min fråga var:

Vilken kyrka ligger mellan Övergran och Kalmar i Uppland?

Med prästgårdar, är det en fråga till oss eller vet du inte? Ulf Ehn skrev nånting om prästgårdar i Uppland en gång i tiden har jag för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 18 mars 2005, 23:40

Stefan Lundgren skrev:Min fråga var:

Vilken kyrka ligger mellan Övergran och Kalmar i Uppland?

Med prästgårdar, är det en fråga till oss eller vet du inte? Ulf Ehn skrev nånting om prästgårdar i Uppland en gång i tiden har jag för mig.
... och så väntar vi som sagt på att du ska svara rätt på frågan Probstner skrev innan du kommer med din egen fråga ... [gäsp]

Låst