Min fråga var följande:
Stefan Lundgren skrev:Vilken kyrka ligger mellan Övergran och Kalmar?
Stefan
Boken heter Simulacra and simulations. (alt bara Simulacra, beroende på översättning) Författaren heter mycket riktigt Jean Baudrillard. Fråga 2 då?Qristin skrev:Ok.
Fråga:
Någonstans i början av filmen "The Matrix" använder sig Neo av en speciell bok.
1. Vad är titeln på boken och vem är författaren?
2. Dra en parallell mellan innehållet i boken och temat i filmen. Mkt kortfattat. EN likhet räcker.
Hoppas det är ok med flera frågor. Om inte, gäller fråga 1.
Min markering av en, som jag tolkar det, viktig bit (fler viktiga bitar finns).The Matrix makes explicit reference to the work of Baudrillard, especially the 1983 essay "Simulacra and Simulations". Baudrillard assumes the proliferation of images in advanced capitalism, with the expansion of commodities and the relentless advance of technologies of visualization and simulation. In the essay, Baudrillard describes a movement from "representation" (of something real) to "simulation" (with no secure reference to reality). This movement from representation to simulation changes the relation between sign and referent, so that we lose the connection, once presumed to exist, between sign or image and the reality to which both were thought to refer. To develop this argument Baudrillard asks us to think about situations where the simulating sign or image usurps the priority of the reality it is supposed to "serve"...
De kan knappast ha varit särskilt stilbildande om de är totalt okända... Kan nämna att jag själv alls inte är något fan av hårdrock, men det här bandet är mig väl känt, åtminstone till namnet. Att de är stilbildande har jag dessutom fått bekräftat med Google.Probstner skrev:Kanske finns en stilbildande hårdrockare som heter Fagin?