Tolkien och allegorier

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
real calle
Utsparkad

Inlägg av real calle » 3 oktober 2003, 17:35

Lunke skrev:använd ändra knappen... :roll:
nöjd?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 3 oktober 2003, 21:07

beträffande ohlmarks har jag som sagt inte läst tolkienböckerna men i sina utläggningar om fornnordisk mytologi gör han stort nummer av att tor alltid drar österut för att kämpa mot (de dumma och primitiva) jättarna.
Detta har ju visserligen ingenting med Tolkien att göra... :)

real calle
Utsparkad

Inlägg av real calle » 3 oktober 2003, 21:22

Danne skrev:
beträffande ohlmarks har jag som sagt inte läst tolkienböckerna men i sina utläggningar om fornnordisk mytologi gör han stort nummer av att tor alltid drar österut för att kämpa mot (de dumma och primitiva) jättarna.
Detta har ju visserligen ingenting med Tolkien att göra... :)
hade bestämt för mig att ohlmarks översatt tolkien.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 5 oktober 2003, 16:11

hade bestämt för mig att ohlmarks översatt tolkien.
Jo visst, men du antydde att Ohlmarks åsikter på något sätt skulle vara relaterade till Tolkiens, vilket ju naturligtvis inte är fallet. Ohlmarks åsikter är ju hans alldeles egna, och har ju faktiskt inte särskilt mycket med Tolkien att göra...

Johan
Ny medlem
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Johan » 13 oktober 2003, 20:13

Thomas Turgon skrev:Generellt sett är de goda i SoR ljushyade ( alver, dvärgar och de goda människofolken ), medan de onda människorna som slåss med Sauron/Saruman är mörkhyade alternativt beskrivna som orientaliska.
Färgkodning är dessvärre allt för vanligt förekommande i nära nog all fantasy, fortfarande. Hjältarna är blåögda och resliga, skurkarna är mörkhyade och avskyvärda på alla sätt och vis. Det är inte bara Tolkien som har gjort sig skyldig till den synden. Kanske den speglar någon form av kulturförtryck från oss västerlänningar?

Skriv svar