Varför bara Tolkien?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
teppas
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av teppas » 21 augusti 2003, 19:21

*P* skrev:Å andra sidan är Tolkiens karaktärer bra mycket mer utvecklade än Eddings stereotypa varelser. och man ska inte glömma att en hel del av Eddings alster är ren rip-off från Tolkien och diverse myter. Ta t.ex. mitt favoritexempel: Polgara-Garion-Beldaran-relationerna. Garion är sonsonsonson(osv.) till Beldaran som är syster till Polgara. medan Beldaran "väljer" att bli dödlig och gifter sig med en kung fortsätter Polgara vara odödlig. Det är sedan hon som tar hand om och uppfostrar Garion långt senare efter att hans föräldrar dött. Polgara har för övrigt tagit hand om alla Beldarans ättlingar sedan de "fördrevs" från sitt land.

Påminner detta på något sätt om Elrond-Aragorn-Elros-relationerna?
Aragorn = kungaättling vars förfäder ,fördrevs från sitt land, han uppfostrades hos Elrond sedan hans föräldrar dött eftersom han var ättling till Elronds bror Elros som valt att bli dödlig flera generationer tidigare. Elrond var även beskyddare av många av Aragorns förfäder.

Jag behöver väl knappast nämna att både Garion och Aragorn återfår sina kungadömen i slutet och att båda var kända under titeln "Västerns herre"...

Herr Eddings har även författat en bok som berättar om hans fantasyvärlds förhistoria och geografi(där han bl.a refererar till Tolkien som Papa Tolkien) där han målande beskriver hur han tänkte ut sina folkslag - "Öh.. först alltså borde vi ha bågskyttar typ Robin Hood som liksom lever i en skog och är grönklädda, sen lägger vi till några Ivanhoe-riddare och några onda typer som liknar hunner och har namn som är omöjliga att uttala, blanda in en uråldrig magiker ala Gandalf och en kungaättling och voila... Pengar."

Det tycker jag säger allt om den gode Eddings.
Där slog du huvudet på spiken.

Eomer
Provmedlem

Re: Varför bara Tolkien?

Inlägg av Eomer » 25 augusti 2003, 19:18

Abs0 skrev:Kanske en dum fråga, men varför finns det bara ett forum om Tolkien? Varför diskuteras inte Fantasy i övrigt? Han kanske var den första med fantasy böcker, men det finns många andra bra författare som Eddings, Pratchet och Williams.

Bara en åsikt :)

Därför att Tolkien,är fadern och födseln till denna genre,Triologin om Ringen är och kommer alltid att vara det bästa inom fantasyn! 8)

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 7 september 2003, 15:11

D. Andersson skrev:Grabben, jag undrar hur mycket du egentligen läst. Eddings har jag bara hört talas om, dvs. fjortisarna älskar honom medan de som nått gymnasieålder spyr över honom. Jordan har jag läst allt av, varit SL i rollspel i hans värld, läst hans "guide" och det mesta kring honom och VET att utvecklingen i hans serie har gått från att vara högklassig fantasy till att vara värre än den värsta amerikanska såpopera du kan tänka dig.
Tyvärr helt sant.

Antagligen av kommersiella skäk så har han valt att "gödsla" verket med sega utdragningar och repetitioner,

Varför sälja 10 böcker när man kan sälja 198...

Skriv svar