-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
adlercreutz skrev: ↑16 augusti 2026, 00:30
Måste vara knepigt med alla faktorer som påverkar och samverkar.
-fordonsparken
-vägarna
-förarnas beteende
-lagstiftning
-alkohol- och drogvanor
-traumasjukvårdens effektivitet
Osv
Förutom dessa saker är också uppföljningen intressant. Läs hur det kontrolleras.
Att ha en lag om A eller B blir inte effektivt om det inte kontrolleras. Regelbundet. Och påföljden kännbar.
MVH
Hans
-
adlercreutz
- Medlem
Hans skrev: ↑16 augusti 2026, 13:59
-fordonsparken
-vägarna
-förarnas beteende
-lagstiftning
-alkohol- och drogvanor
Osv
Förutom dessa saker är också uppföljningen intressant. Läs hur det kontrolleras.
Att ha en lag om A eller B blir inte effektivt om det inte kontrolleras. Regelbundet. Och påföljden kännbar.
MVH
Hans
Ja, det låter rimligt. Som mycket annan brottslighet.
-
von Adler
- Medlem
-
Kontakt:
Hans skrev: ↑16 augusti 2026, 13:59
-fordonsparken
-vägarna
-förarnas beteende
-lagstiftning
-alkohol- och drogvanor
Osv
MVH
Hans
En del lagar talar om vad samhället säger är acceptabelt och inte, och respekteras i mångt och mycket även om beivrandet är sällsynt. Ta t.ex. förbudet mot aga av barn 1979. Undantaget - d.v.s. att fysisk bestraddning av barn inte ansågs som misshandel togs bort redan 1969. Men det krävdes rätt mycket för att dömas för misshandel av barn som man gjorde mot vuxna, varav ett uttryckligt förbund kom 1979. Antalet rättsfal har varit väldigt få, ändå har lagen inneburit en generell kulturskiftning i samhället - även mindre "fysiska korrigeringar" anses numera oacceptabelt av en stor majoritet av befolkningen.
På 60-talet hade enligt undersökningar kring 90% av föräldrarna agat sina barn flera gånger. På 2010-talet var det 3%.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Och då hur Sverige är bra på att kontrollera två faktorer som är mätbara och hyfsat lätta att kontrollera. Hastighet och nykterhet.
Det finns länder med 0,00 och hastighetsbegränsning som i Sverige, men då inte kontrollerat. Högre dödlighet i trafiken är resultatet.
MVH
Hans
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
Attityderna till att köra påverkad av något har väl också förändrats?
Finns det statistik om när och hur folk tas? Min tro är att folk ofta chansar och tror att promillen har hunnit gå ned tillräckligt mycket, alltså att de tar något glas och kör hem från en fest, eller att de kör någonstans dagen efter.
Eftersom jag har jobbat på systemet vet jag dock att det finns folk som inte kan behärska sig. De tar sig en jävel så fort de kommit in i bilen efter köpet.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 17 augusti 2026, 16:53
Nu kom jag på en debatt på TV mellan en från Motormännens Riksförbund och polisen, när var det då? Gissningsvis var det under den andra halvan av 1980-talet eller under de allra första åren på 1990-talet (känns som mest troligast). De talade om trafiksäkerheten och hur man skulle få ner antalet omkomna i trafiken. Motormännens Riksförbund ville att det skulle göra haveriutredningar på trafikolyckor och det ville inte polisen, så det blev gräl mellan dessa två aktörer. En äldre kvinna som också var med i debatten sade åtminstone vid några tillfällen det är farten som dödar (har ett svagt minne att hon har/hade jobbat inom akutsjukvården under många år).
Statens Haverikommissionen brukar utreda större trafikolyckor med tyngre fordon och det gäller när exempelvis bussar inblandade. Denna kollision mellan två bussar skedde på länsväg 288 den 27 februari 2007 och här är rapporten om olyckan.
https://shk.se/download/18.2d6f089b18fa ... 008_01.pdf
Det var sex personer som omkom och efter det har sträckan byggt om till mötesfri väg med omkörningsfil på vissa sträckor mellan Uppsala och Gimo.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 21 augusti 2026, 17:00
Om man håller sig inom trafiksäkerhetens historia så är det en bra artikel.
https://www.vibilagare.se/detaljens-his ... krockkudde
Det handlar om bl a krockkuddar och krocktester, Mercedes-Benz S-klass fick krockkuddar 1981.
Stefan
-
a81
- Medlem
koroshiya skrev: ↑17 augusti 2026, 16:40
Attityderna till att köra påverkad av något har väl också förändrats?
Finns det statistik om när och hur folk tas? Min tro är att folk ofta chansar och tror att promillen har hunnit gå ned tillräckligt mycket, alltså att de tar något glas och kör hem från en fest, eller att de kör någonstans dagen efter.
Eftersom jag har jobbat på systemet vet jag dock att det finns folk som inte kan behärska sig. De tar sig en jävel så fort de kommit in i bilen efter köpet.
Paradoxalt nog att det ses som lite suspekt att ha en alkomätare, nästan som som att det skulle indikera alkoholproblem. Istället kanske någon som t.ex. varit på bröllopsfest kvällen innan chansar och kör bil kl. 11, blir stoppad av polisen och har kanske 0,22 promille eller något sådant. Om alkomätare var vanligare så tror jag att färre skulle "råka" köra påverkade.
-
hilbert
- Medlem
Min upplevelse är att det finns väldigt starka spärrar hos vanliga människor mot att köra berusad.
Själv har jag aldrig ens funderat på att sätta mig bakom ratten när jag varit berusad.
Jag har också läst någonstans att de flesta som åker fast för rattfylla har missbruksproblem.
Vad gäller alkomätare så är frågan hur tillförlitliga de mätare är som man kan köpa i handeln.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 22 augusti 2026, 07:54
Jag har nog nämnt tidigare i denna tråd och det var när jag övningskörde hos en trafikskola och när min körskollärare sade att tänkt på att det förekommer rattonykterhet under alla dygnets timmar och spelar ingen roll vilken veckodag det är. Min mor som följde med i bilen trodde inte att det var sant, då sade min körskollärare att mörkertalet är det ingen som har något grepp om.
Jag kom att tänka på arabvärlden när jag läste om rattfylla!
I arabvärlden finns inte en övre gräns av promillehalten om man kör bil och så var det i Oman iallafall under 1990-talet (min far jobbade där tills sin död i mars 1996). Kör man berusad/berusat i Oman så är det på sin egen risk och händer det något så blir man rökt i beroende vad som har hänt (har för mig att det är så över hela arabiska halvön). Kör man på en schejk och om han dör eller skadas svårt så kan man bli dömd till att exempelvis försörja hans fruar och barn, kör man på en asiatisk arbetare är det bara köra vidare utan att gör någonting för rättsväsendet. Det var en svensk som råkade ut för en trafikhändelse i Qatar när min far jobbade där under mitten av 1980-talet. Svensken råkade toucha till en bil som tillhörde en schejk för att undvika att köra på en indie som korsade gatan gående. När svensken fick se boten så tyckte han att det var mycket pengar och svarade polisen, ”du borde har kört på Indiern istället för då hade du sluppit att böta”.
Stefan