koroshiya skrev:epbv 3022 skrev:Churchill var britternas svar/lösning på en politiker som hade ingått avtal med Hitler, nämligen Chamberlain. Avtal=eftergiftspoltiken hade misslyckats till 100%!
När sedan 10 Maj kom så kunde inte UK, Frankrike & Be-Ne-Lux undvika krig.
Churchill var imperalist, i den stolta atlantdeklarationen så garanterades alla länders rätt till demokrati förutom UK:s kolonier!
Dock inga svältläger, gaskamrar eller nackskott a la Stalin & Hitler.
Men det hade kunnat undvikas hösten 1939. Oavsett vad man tycker om Tysklands politik måste man ju konstatera att det var UK och Frankrike som förklarade krig mot Tyskland.
I ett annat alternativt scenario förklarar de inte krig, och kanske hade det lett till att andra världskriget inte ens brutit ut. Man kan tänka sig att Polen styckas och att det sedan blir fred.
Allt här handlar väl om vad man har för uppfattning om Hitler. Själv tror jag att det faktum att han var en politisk skurk, inte medför att ambitionen är gränslös. Som jag tror är det inte alls säkert att Hitler hade försökt använda våld för att få tillbaka Elsass-Lothringen, eller införliva andra områden med tysktalande. Med Italien blev det ju så att man fixade ett avtal om folkutbyte, där tysktalande i Sydtyrolen skulle få flytta till Tyskland. Nu blev det avtalet i.o.f.s. ett fiasko eftersom de flesta inte ville flytta, men ändå.
Jag tror att nästa stötesten hade blivit frågan om Sovjet. Kanske Hade Tyskland ändå invaderat och så hade det blivit världskrig ändå, fast utifrån andra premisser.[/
Tråden gäller paret Hitler-Churchill och det paret fanns inte föränn 10/5-40, hösten 39 blir således ointressant i denna tråd.