Band Of Brothers - Part 6, BASTOGNE

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 27 januari 2003, 20:48

Har du verkligen kollat på alla bilderna?

Det vita på marken ska väl föreställa snö eller?

/Gribing

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 27 januari 2003, 22:13

Jag såg ingen Stug III men det kanske var bara för att jag var på väg att somna :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 januari 2003, 23:42

Gribing skrev:Har du verkligen kollat på alla bilderna?

Det vita på marken ska väl föreställa snö eller?

/Gribing
Jag har kollat på bilderna. Den bild jag refererar till är den du postat ovan. Den är kliniskt fri från snö...

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 28 januari 2003, 08:14

B Hellqvist skrev:Jag har kollat på bilderna. Den bild jag refererar till är den du postat ovan. Den är kliniskt fri från snö...
Japp, det håller jag med om :)

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 28 januari 2003, 13:49

FAN vad orealistiskt, typisk amerikansk propaganda. Några fallskärmsjägare som utan vinterutrustning, mat eller tillräckligt med ammo stoppar välutrustade tyska förband med pansar, artilleri, mat osv osv, totalt orealistiskt! Det vet vem som helst att det inte skulle gå. Inte nog med att hela avsnittet är overkligt dvs att några fallskärmsjägare stoppar det bästa tyskarna har utan alla orealistiska detaljer

men allt det dät hände ju!!!!!!!!!!!!!
dom har ju veteranar med som rådgivare och så har man en massa fakta
Det hände...

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 28 januari 2003, 16:40

CJBackfire skrev:FAN vad orealistiskt, typisk amerikansk propaganda. Några fallskärmsjägare som utan vinterutrustning, mat eller tillräckligt med ammo stoppar välutrustade tyska förband med pansar, artilleri, mat osv osv, totalt orealistiskt! Det vet vem som helst att det inte skulle gå. Inte nog med att hela avsnittet är overkligt dvs att några fallskärmsjägare stoppar det bästa tyskarna har utan alla orealistiska detaljer

men allt det dät hände ju!!!!!!!!!!!!!
dom har ju veteranar med som rådgivare och så har man en massa fakta
Det hände...
Fast det visas väldigt dåligt i serien

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 28 januari 2003, 16:56

Jag kan verkligen rekommendera att ni köper DVD-boxen. Disc nr 6 innehåller extramaterial i form av en dokumentär om de verkliga soldaterna, en videodagbok från BOOT-Camp och såklart "the making of...".

Man får massor av bakgrundsfakta och information som fyller de faktaluckor som finns i tv-serien.

Tex om hur dom spelade in avsnittet "Bastogne" :)

men det ska jag inte berätta här. Jag kan dock avslöja att man slog ett världsrekord...

/Gribing

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 29 januari 2003, 09:07

Ja jag såg en bit av making off såg att när en av skådespelarna skulle ladda om kände han riktig rädsla..

tiull marcu som tycker det är dåligt visat säger jag..
dom har ju konsulterat veternaner och frågat dom hur det var...
Det har ju dom berättat hur det var och då är det väl inte dåligt visat

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 29 januari 2003, 09:58

Kan vi inte lämna bra- eller dåligt-diskussionen och snacka lite om själva innehållet. Nån som har nån kommentar på det mekaniserade anfallet? Och varför man valde bort Tigrarna? Skulle det historiskt sett inte funnits med några Tigrar där?

(se bildexemplen ovan)

/Gribing

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 29 januari 2003, 11:31

Kommer inte ihåg hurvida det var med någon Tiger i det avsnittet. Men det att det är två tigrar på bilden behöver ju inte betyda att båda är med. Den ena kan ju vara i reserv.
Under SPR hade man ju två likadana Marder kopior. En som man sprängde och en som man körde runt med.

Jag läste också att Speilberg använde sig av enorma radiostyrda P-47or vid inspelningen. Har inte sett någon av dem dock. De skulle tydligen vara i skala 1:6 eller nått sådant. Spielberg har nämligen yttrat att om det är möjligt så föredrar han realistiska modeller framför animeringar.

Problemet är ju bara att animeringar börjar bli så jäkla bra att man knappt inte ser vilket som är vilket längre. Så undrar hur länge han kan vidhålla det.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 29 januari 2003, 11:36

Grejen är kanske att det är betydligt lättare att placera kameran, sätta ljus och regissera skådisarna om man vet var tex stridsvagnen är nånstans och hur den ser ut.

Kanske...?

/Gribing

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 29 januari 2003, 11:48

CJBackfire skrev:Ja jag såg en bit av making off såg att när en av skådespelarna skulle ladda om kände han riktig rädsla..

De har bara konsulterat soldater från en sida vilket alltid ger en felktig bild av händelseförloppet.
Dessutom har flera personer sagt att boken är helt annourlunda mot serien och att de har ändrat hur mycket som helst.
Dessutom har de uppenbart tummat på realismen för att göra det underhållande. Detta är underhållning (pest :wink: ) ingen dokumentär.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 29 januari 2003, 11:56

MarcuS Schober skrev:
CJBackfire skrev:Ja jag såg en bit av making off såg att när en av skådespelarna skulle ladda om kände han riktig rädsla..

De har bara konsulterat soldater från en sida vilket alltid ger en felktig bild av händelseförloppet.
Dessutom har flera personer sagt att boken är helt annourlunda mot serien och att de har ändrat hur mycket som helst.
Dessutom har de uppenbart tummat på realismen för att göra det underhållande. Detta är underhållning (pest :wink: ) ingen dokumentär.
Ge er nu.

Angående fordonen i det mekaniserade anfallet:

Jag studerade scenen med tummen på pausknappen och kan konstatera att det förekommer:

- 2 st SdKfz 251
- 1 st StuG III Ausf G
- 1 st Marder II

Sen skymtar det förbi något längst till höger men det går inte att se vad det är.

Av de två Tigrarna syns ingenting.

Är det inte konstigt att man släpar ut två fungerande Tiger-replikor i skogen och sen syns dom aldrig i filmen?

/Gribing

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 29 januari 2003, 12:24

Njae.

För det första kommer större delen av det man filmar inte med i den färdiga versionen. Det är mycket möjligt att man av olika anledningar beslutade sig för att slopa eventuella scener med dem.

För det andra så verkar avsnitt 07 - The Breaking point vara inspelat på samma ställe och i det ingår åtminstonde en Tiger.

Annars är det ett ganska bra avsnitt imho.

/Karl

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 29 januari 2003, 17:26

Aha! Dom kanske är med senare :D

Då måste jag kolla det avsnittet!

/Gribing

Skriv svar