Jeg tror jeg ville vende historien på hovedet. Når jeg i tid og sted befinder mig i Gamle Lejre i 500 tallet e.Kr. og ser mig omkring nord for Ejder-strømmen, strækker vore landskaber sig fra Øst-Anglen over Sør-Trøndelag til Värmland, Gotland, Götaland, Halland, Blekinge, Skåne, de danske øer, hele Jylland og meget mere i Østerled. Det kan ses fra Beowulf-kvadet, Widsith-digtet og fundstederne for guldskillinger møntet år 385-670 e.Kr.Hvis aftalen om Skåne og Halland først er så sen, hvad bestilte den danske grænsejarl Toke Gormsen så i Skåne årene før slaget ved Fyrisvallarnar (ca. 987-88)? Kilde: runesten. Han var både jarl (drott) og hirdmand. Svend Tveskæg slog mønt i Lund allerede årene 995-97.
De nye landskabsklumper England, Norge, Danmark og Sveariget opstår i tanke gradvist over en periode fra år 800-1000 e.Kr.
Den norske skjald Bragi inn gamli (Brage Boddesson, Brage den gamle) nævner i Ragnarsdrápa (vers 13) ”Danmarkar” i sin beretning om Gefion og Sølund. Jeg daterer dette digt til år 850-865 e.Kr., hvilket gør det til den ældste benævnelse af Danmark som nogenlunde de landskaber vi forbinder med riget. I Ohthere’s rejse til Norden fra år 871-899 e.Kr. er Norge (og igen Danmark) opstået i forståelsen som en ny landskabsklump. Landskabsklumpen kaldes ”Norðweg” (Nordvejen) (sætning 87). I Beowulf-kvadet fra ca. år 755-757 e.Kr. findes endnu ingen særskilt "engelsk" identitet. Den opstår først med Wulfstan: Sermo Lupi ad Anglos fra år 1014-1016 e.Kr.
Det er lidt mere kompliceret end min korte beskrivelse fordi man i alle landskaber stadig ser sig selv som "Daner" (Tani) helt frem til og med Store Jellingesten fra ca. år 965 e.Kr.
Hvad Kong Svend Tveskæg og Kong Olaf Skötkonung aftaler år 1.000 e.Kr., og som senere bekræftes på Danaholmen, er så vidt jeg kan se, en klar sejr for det nye Svearige. Vi taber på et tidspunkt i 600 tallet e.Kr. kontrol med landskab og handel til og fra Garðaríki til den gamle Svearige. Det er Svearigets forøgede velstand fra denne handel der for alvor får dette landskab i vækst.
Det gamle Svearige bestod af Uppland + Västmanland. På et tidspunkt efter 600 tallet, anerkendes ca. år 1000 e.Kr., forendes det gamle Svearige med landskaberne Södermanland og Götaland, og de handler, mere eller mindre, som ét. Gotland og Öland var ikke oprindeligt en del af Sveariget. Det bliver senere en del af Östergötland, som Snorre skriver var et andet bispedømme. Overherredømmet over Östergötland bestemmer derfor samme over Gotland og Öland. Fra Snorre's beskrivelse af Sveariget kan vi slutte at i 1200 tallet har Sveariget og Östergötland samme overherre, selvom det først er med Kristofers Landslag fra år 1442 e.Kr. vi får fastslået at kongeriget Sverige består af "Svea och Göta riken". Vi erindrer her at netop derfor indtog Kong Valdemar Atterdag år 1361 e.Kr. Gulland (Gotland), der derfor ikke kom med i denne, nu svenske, fusion.
De fleste er opmærksomme på de 6 grænsesten, hvorved Skåne, Halland og Blekinge anerkendes som tilhørende det i samtiden nyskabte Danmark. Men, langt vigtigere, det er formentlig samtidig også en anerkendelse den modsatte vej; at Götaland nu for første gang er en del af det nye Svearige. Vi kan ikke se dette i skrift, men det fremstår klart fra de handlinger der følger, at vi udenrigspolitisk overlader Garðaríki, politisk og i handel, til det nye Svearige.
Vi kan se fra runesten og guldskillinger at Skåne, Halland og Blekinge er en del af vore landskaber allerede fra ankomsten ca. år 40-77 e.Kr.- 200 e.Kr. Det er bl.a. UHA-ætten der er ErilaR (Jarl) æt for området. Samme UHA-æt har samtidig kontrol med Sjælland og Fyn. Vi kender sågår en del af "broder-listen" :
Haþuwulfz (HaþuwulfR, HaþuwulfaR), Listers Herred, Blekinge, ca. år 40-77 e.Kr.- 200 e.Kr.
Snuhwe, Listers Herred, Blekinge, ca. år 40-77 e.Kr.- 200 e.Kr.
Niuha, Listers Herred, Blekinge, ca. år 40-77 e.Kr.- 200 e.Kr.
Hariwulfz (HariwulfaR, Heruwulfiz), Listers Herred, Blekinge, ca. år 40-77 e.Kr.- 200 e.Kr.
WigaR, Halland, år 385-670 e.Kr.
SawilagaR, Skåne, 500 tallet e.Kr.
UbaR, Värmland, år 500-550 e.Kr.
HarabanaR (Hrafn, Ravn), Värmland, år 500-550 e.Kr.
Derfor skal du finde vore Jarler før den nye grænsefordeling, og jeg tror faktisk ikke de blev anset som Marsk-jarler i Skåne, Halland og Blekinge i 900 tallet e.Kr.
Västgötalagen (wæstrægötlanz lagh) siger "...Þridßiæ lot a noregs conongær. da ær stæmnæ ßerræ vær...." dvs. "konger" i flertal. Jeg ved ikke hvilke heratkonger der her kan være tale om, men disse må have været venligtsindede, og derfor næppe Harald Hårderåde/ Haraldur hardrada Sigurðarson.
mvh
Flemming