Tali-Ihantala 1944

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
BalticBandit
Medlem

Inlägg av BalticBandit » 5 februari 2008, 14:18

Hittade denna insändare i finska Hufvudstadsbladet. Det är en skrivelse om det svenska mottagandet av Tali-Ihantala.

"Tali -Ihantala Har Sverige redan glömt?

Efter att ha läst beskrivningen av recensionerna i den svenska pressen beträffande den nyligen i Sverige premiärvisade filmen TaliIhantala 1944 (Hbl 21.1) kände jag mig överraskad och tydligt besviken över den dystra stämning notisen framkallade hos mig.
Har all den vetskap om vad vi kämpat och blött för att behålla vår frihet och vilka tunga offer vi givit för att bevara vår västerländska kultur bleknat eller rentav glömts i Sverige?
Har man i Sverige missat betydelsen av att Finland lyckades med den omöjliga uppgiften att hindra ryssen att krossa Finland och att detta samtidigt de facto även befriade Sverige från att bli ett slagfält och till och med ifrågasatt dess självständighet?
Jag har sett filmen i fråga tillsammans med ledande personer för försvarsmakten och vårt samhälle och den starka gemenskap vi kände då vi tysta samlades i aulan efteråt påminde om de svåra stunder vi upplevt under krigsåren. Såväl gammal som ung kände ödmjukhet inför sanningen att såväl Finland som vi själva ännu existerade.
Svenska Dagbladet i Sverige anser att det inte finns någon större anledning att se filmen där finnarna gratulerar sig själva till visad tapperhet . Tidningen Metro tycker att den bara kan intressera krigsveteraner.
Så gott som i varje finskt hem förknippas band och minnen till de obeskrivligt hårda striderna som försiggick på Karelska näset sommaren 1944. Filmen består av en serie mycket verklighetstrogna beskrivningar över de avgörande krigsoperationerna som vi tillsammans plär kalla för torjuntavoitto försvarssegern.

Filmen är ett mäktigt dokument om hur en volymmässigt helt underlägsen armé hindrar en i alla avseenden överlägsen fiende att erövra dess territorium. Det är även en filmatiskt imponerande beskrivning över bland annat världshistoriens största artillerikoncentration och granatregn. Märkligt nog fanns det överlevande.
Det var David och Goliat i modern tid.
Men enligt dagens opinion i den svenska pressen får filmen ljumma omdömen och betraktas som ett sömnpiller som frossar i detaljer och beskriver vårt krig fyrkantigt vad det nu kan betyda?
Personligen har jag många nära och goda vänskapsband till Sverige som vilar på en fast och hållbar och historiekunnig grund och där vi ser vår gemenskap ur gemensamt perspektiv.
Men hur ligger det egentligen till med vänskapen och förståelsen i större sammanhang, våra folk emellan, vår nordiska gemenskap, mellan olika befolkningsgrupper med mera.
Är det så att man i Sverige i rätt hög grad försöker glömma vad som egenligen hände och hur oerhört nära det var att Sovjet blivit gränsgranne till Sverige? Vill man inte minnas eller förstå att det var Finland och enbart vi som stred och stupade, men höll stånd och därmed även skyddade Sverige från krigets fasor.
Dagens Nyheter menar att man inte beskriver hur det kändes. Det är just det filmen gör det helvetiska oväsendet och visat dödsförakt upprör, bedövar och skrämmer.
Det presenteras verklighetstroget, inte överdrivet.

Göteborgsposten fastslår dock att filmen ändå kan vara en behövlig historielektion och det är även precis det filmen strävar efter. Den vill dokumentera och visa de nya generationerna att vi kan leva i frihet och bevara vårt hem endast om vi är beredda att strida för det. Även om uppoffringarna är stora.
Ett land utan försvarsvilja eller kraft har ingen framtid. Sägs det.
Varken Finland eller Sverige kan i dag blicka framåt utan att inse att vi fortfarande i öster har ett instabilt farligt grannskap.
Enligt min åsikt bör filmen i första hand intressera dagens ungdom och inte bara påminna krigsveteranerna om deras karga ungdomsår.
Jag befarar att rätt många i Sverige inte delar mina åsikter och inte seglar i samma båt trots gemensamma historiska erfarenheter. En sådan framtid oroar mig.
Henrik Nordenswan
diplomekonom, krigsveteran
Elimäki"

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

två nya recensioner

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 februari 2008, 15:53

Hej,

Det finns fler svenska recensenter som verkligen uppskattar filmen. Läs absolut denna:
http://www.kuriren.nu/noje/artikel.aspx ... id=3157360

Och denna:
http://www.varldenidag.se/index.php?opt ... &Itemid=37

Mvh,

Lars

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 8 februari 2008, 18:48

Här var det mer påläst, tack för det. Speciellt Norrbottens-Kuriren. Jag tror inte general Nenonen nämndes i filmen, men visst var det system för artillerieldens precision han utvecklade av stor betydelse. Man försökte hålla det så hemligt som möjligt.

General Vihma stupade faktiskt ca. en månad senare än vad som antyds i filmen. Enligt boken var detta det största tummande på sanningen som gjordes i filmen. Man tyckte att det dramaturgiskt passade bra.

Jag förstår att det förstås inte känns likadant i länder där befolkningen inte har samma kontakt till händelserna som vi i Finland har. Både min farfar och min morfar deltog i kriget och flere i släkten stupade. Roligt är det ju förstås om också någon utanför landets gränser uppskattar den.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 februari 2008, 23:14

Jag har ännu inte sett filmen, men kommer att köpa den osedd på DVD när den kommer. Oavsett hur kvaliteten på filmen är så vill jag åtminstone säga följande:

I Sverige är det många som inte har en aning om vad som skedde i våra grannländer under de mörka åren på 1940-talet. De flesta har faktiskt en riktigt dålig kunskap om hur det ens var Sverige under kriget. Det har, åtminstone så länge jag minns, allmänt ansetts att "kriget var så länge sedan och utspelades i andra länder". Alltså är det inte så viktigt för skolbarn i dag att läsa om Finlands motstånd mot ryssen eller hur norska motståndsmän kämpade mot tyskarna under hela kriget. I våra kursplaner för grundskolan står det faktiskt inte ens att barnen ska kunna något om andra världskriget. "Förintelsen och andra folkmord" ska de känna till dock. Säger givetvis inte att detta är oviktigt, men att det inte är lika obligatoriskt att läsa om kriget tycker jag är konstigt. Bara vinterkriget skulle ju räcka för historiaundervisning en hel termin!

Jag är personligen tacksam för det det finska folket och de finska soldaterna gjorde under kriget. Det kanske beror på att man läst så mycket om kriget så man förstår vikten av Finlands kamp. Tyvärr kan jag inte ändra inställningen på hela svenska folket, men min tacksamhet har ni i alla fall.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 9 februari 2008, 00:04

Det kom en idé, kanske man skulle starta en friskola med ww2 som grund för undervisningen. Man kan klämma in ww2 i de flesta ämnena. Snida kolvar i slöjden, sy uniformspersedlar i syditot, räkna ballistik på matten eller fysiken. Osv. Har en liten kille på 10 månader, lagomt att börja planera nu!

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 9 februari 2008, 00:14

Det är nog lite sent att börja sticka yllesockor till de stridande trupperna... eller vad var det frågan om?

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 9 februari 2008, 11:31

De böcker jag läst om kriget i öst har endast marginellt tagit upp finnarnas krig efter att Leningrads belägring brutits. Jag har lärt mig mer om finnarnas historia genom finska krigsfilmer än om faktaböcker. Synd att Tali gick upp som en så smal film, Västerås med omnejd har många finlandsättande

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 9 februari 2008, 17:55

Solkungen skrev:Det kom en idé, kanske man skulle starta en friskola med ww2 som grund för undervisningen. Man kan klämma in ww2 i de flesta ämnena. Snida kolvar i slöjden, sy uniformspersedlar i syditot, räkna ballistik på matten eller fysiken. Osv. Har en liten kille på 10 månader, lagomt att börja planera nu!
Och hur tror du detta kommer att förbättra deras tillvaro och plats i samhället?
Dessutom är det svårt att tvinga på någon ett intresse som tex Historia.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Re: Tali-Ihantala 1944

Inlägg av Possi » 12 februari 2008, 15:15

Sen har vi mannen som hatar Finland över allt annat...

http://www.christiangunther.se/blogg/?p=246

Inte värt att kommentera, jag undrar om något förlag kommer låta honom ge ut en ny "historisk" bok igen?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 februari 2008, 16:15

DVD:n kommer ut i juni.
:)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 13 februari 2008, 17:25

Superbra!

Vad heter titeln på svenska? Tali-Ihantala 1944? Kriget i Finland?

Ska förhandsboka så snabbt som möjligt! :D

Morgan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 14 februari 2008, 08:57

Morgan skrev:Superbra!

Vad heter titeln på svenska? Tali-Ihantala 1944? Kriget i Finland?

Ska förhandsboka så snabbt som möjligt! :D

Morgan
Slaget om Finland.
:)

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 24 februari 2008, 22:16

Så kom filmen äntligen till Borås. tyvärr så verkar de bara visa den i 2 dagar här. Filmen är helt klart sevärd, men jag förstår att vissa filmrecensenter ger den dålig kritik. Den här filmen kräver nog lite "möp" från tittaren, då den innehåller krig från första minut till sista och inte mycket till karaktärsbyggande handling. Då jag själv har ganska mycket "möp" i mig så kan jag säga att det var väl spenderade pengar att se den :D

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 28 februari 2008, 17:42

Jag såg filmen igår här i stan, i en fullsatt biograf faktiskt. Riktigt bra var den, gillade scenerna med stormkanonerna, stridsvagnarna och svenskarna bäst! :wink:

Just ja, en av officerarna som man fick se i början(intervjun om stormkanoner), han var väl med i Framom främsta linjen? Sen fick man inte se något mer av honom i filmen(Tali alltså), eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 2 mars 2008, 12:39

När jag söker på "Slaget i Finland" i Ginza och CD-ON så hittar jag ingenting, så jag funderar på om man borde beställa den som DVD från Finland istället.

Någon finlandssvensk eller finländare som vet om det finns en finsk hemsida där även en svensk kan beställa? Övrigt, om Tali-Ihantala 1944 finns som finsk DVD, är det då bara finsk textning eller även svensk textning och svensk meny?

Morgan

Skriv svar