Människa, djur eller odjur

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 19 december 2006, 10:59

Lindir skrev:
Widsith skrev:Det enda jag kunde göra var att tolka utifrån vad du skrev. Om du anser den tolkningen felaktig så har du helt enkelt inte uttryckt dig tillräckligt tydligt i ditt första inlägg.
Att du inte förstår min filosofiska grundsyn av att läsa ett inlägg som inte är avsett att förklara min filosofiska grundsyn är inte så mycket att uppröras över. Om du ger dig till tåls och ställer frågor om de detaljer du undrar över kanske det klarnar snart. :wink:
Nu hänger du inte riktigt med i ditt eget resonemang, Lindir. Du har faktiskt själv hänvisat till ditt första inlägg med orden "mina filosofiska grundståndpunkter" samt följt upp med att hävda att jag gjort en misstolkning av dessa. Man får väl anta att du verkligen menar vad du skriver här i tråden? I annat fall blir det svårt att bemöta dina argument... :wink:
Lindir skrev:
Widsith skrev: "kan man inte gärna komma ifrån"
"på en mer vardaglig nivå"
"i princip"
"en allmän konsensus"
Fyra värdeomdömen i en följd för att fastställa det mänskliga släktet.
Jag vet inte vad du menar med att "fastställa det mänskliga släktet", men det är åtminstone inte vad jag ägnar mig åt. Vad jag skriver är att folk i stort spontant tycks vara överens om vilka levande varelser de räknar till mängden "människor".
Det viktiga är att du inte anför några som helst sakargument för påståendet att mängden "människor" definieras enligt en praxis. Vad du gör är att rada upp en mängd personliga värdeomdömen och sätta detta som grund för, skall vi säga extrem bestämning av begreppet "människa". Att det av dig framhålls som extrem pekas på genom ordvalet: inte ens i det fallet ses begreppet av dig som absolut. Vad du gör är alltså att ej genom sakargument utan genom hänvisande till någon slags allmän konsensus konstruera en imaginär extrem som du sedan kan fjärma dig från för att visa din vidsynthet i målet... Om vi skall ta en liknelse så är det som att hävda att fientlig trupp invaderat landet men att dessa likviderats av Lindirs hemvärn, utan att visa upp bevis för att detta verkligen hänt.

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 20 december 2006, 01:09

8O Lindir kanske hängde med på din liknelse, men inte jag.. Annars tror jag mig förstå resonemanget.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 21 december 2006, 00:19

Widsith skrev: Du har faktiskt själv hänvisat till ditt första inlägg med orden "mina filosofiska grundståndpunkter" samt följt upp med att hävda att jag gjort en misstolkning av dessa.
Du kanske vill argumentera för att det är jag som har missuppfattat mina filosofiska grundståndpunkter ...? :P
Widsith skrev:Man får väl anta att du verkligen menar vad du skriver här i tråden? I annat fall blir det svårt att bemöta dina argument... :wink:
Bemöta mina argument? Jo, det vore nog faktiskt mer meningsfullt om du gjorde det i stället. Alternativt framförde några egna.
Widsith skrev:Det viktiga är att du inte anför några som helst sakargument för påståendet att mängden "människor" definieras enligt en praxis.

Varför är det "det viktiga"?

För övrigt har jag heller aldrig påstått att de definieras enligt någon praxis. Inte heller menar jag det. Tvärtom tror jag att folks spontana enighet om vilka element som ingår i mängden "människor" riskerar att raseras ganska snabbt om de skulle avkrävas en absolut definition. Ungefär som Augustinus uttalande om tiden: "om ingen frågar vet jag vad det är, men om någon ber mig förklara vet jag inte alls vad det är".

Du är som sagt givetvis välkommen att protestera om du inte tror på denna förmenta konsensus.
Widsith skrev:Vad du gör är att rada upp en mängd personliga värdeomdömen och sätta detta som grund för, skall vi säga extrem bestämning av begreppet "människa". Att det av dig framhålls som extrem pekas på genom ordvalet: inte ens i det fallet ses begreppet av dig som absolut. Vad du gör är alltså att ej genom sakargument utan genom hänvisande till någon slags allmän konsensus konstruera en imaginär extrem [...]
Så långt har du faktiskt rätt, att om denna konsensus skulle vara ett uttryck för en definition skulle jag se den som en extrem definition. Och du har dessutom rätt i att jag inte har argumenterat för denna konsensus (si där, inte bara misstolkningar! ;) ). Däremot har du inte klargjort varför jag skulle göra det.

Har du någon egen åsikt i ämnet? Jag minns att du för två-tre sidor sedan nämnde att du tyckte att det skulle vara bättre att tala om "mänsklighet" och "djuriskhet", men du har ännu inte antytt vad du grundar detta värdeomdöme på, eller vad vinsten skulle vara med detta byte av definitionsobjekt.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 22 december 2006, 13:10

Lindir skrev:
Widsith skrev: Du har faktiskt själv hänvisat till ditt första inlägg med orden "mina filosofiska grundståndpunkter" samt följt upp med att hävda att jag gjort en misstolkning av dessa.
Du kanske vill argumentera för att det är jag som har missuppfattat mina filosofiska grundståndpunkter ...?
Först skriver du att du framför dina filosofiska grundståndpunkter. Sedan skriver du att du inte alls framfört dem. Då måste man fråga sig: Vad är det egentligen som jag har misstolkat?

Lindir skrev:
Widsith skrev:Man får väl anta att du verkligen menar vad du skriver här i tråden? I annat fall blir det svårt att bemöta dina argument... :wink:
Bemöta mina argument? Jo, det vore nog faktiskt mer meningsfullt om du gjorde det i stället. Alternativt framförde några egna.
Problemet är att du inte har framfört några som helst argument, utan en känsla du har om vad som är människor och vad som inte är det.
Eller som du själv skriver:
Och du har dessutom rätt i att jag inte har argumenterat för denna konsensus (si där, inte bara misstolkningar! ;) ). Däremot har du inte klargjort varför jag skulle göra det.
Hur skulle jag då kunna bemöta dessa argument, om de inte existerar samt då du inte ser vikten i att lägga fram dem?
Lindir skrev:Har du någon egen åsikt i ämnet? Jag minns att du för två-tre sidor sedan nämnde att du tyckte att det skulle vara bättre att tala om "mänsklighet" och "djuriskhet", men du har ännu inte antytt vad du grundar detta värdeomdöme på, eller vad vinsten skulle vara med detta byte av definitionsobjekt.
Ja, jag skrev att mitt första inlägg står kvar, och jag har varit rent av otålig Lindir, över att kunna komma förbi detta pratande om huruvida du (och Markus) sätter upp absoluta begrepp eller inte, och slutligen få vidareutveckla mitt första inlägg.
Nu får detta vänta en liten tid pga julen, men sedan skall du få se min djuriska sida, det kan jag lova! :)

hans lindquist
Medlem

Auktoritet?

Inlägg av hans lindquist » 30 december 2006, 20:59

Att människan är "ett politiskt djur" konstaterade redan Aristoteles.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 december 2006, 23:00

Ett inlägg har tagits bort, då det inte tillförde något. Diskussion rör sig huvudsakligen om vad som gör människor så speciella.

/Martin

Abdi
Ny medlem

Inlägg av Abdi » 7 februari 2007, 12:54

Människan må vara ett djur men ett gloriferat sådan.

Mvh Abdi

hans lindquist
Medlem

Definition

Inlägg av hans lindquist » 9 februari 2007, 22:20

Människan kan definieras som "fjäderlös tvåfoting". :o)

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 25 januari 2008, 09:55

Widsith skrev: Ja, jag skrev att mitt första inlägg står kvar, och jag har varit rent av otålig Lindir, över att kunna komma förbi detta pratande om huruvida du (och Markus) sätter upp absoluta begrepp eller inte, och slutligen få vidareutveckla mitt första inlägg.
Nu får detta vänta en liten tid pga julen, men sedan skall du få se min djuriska sida, det kan jag lova! :)
Nu har två jular passerat och tråden står still i alla fall. Trist, det var en fin diskussion att följa. Men, men. Har någon något nytt att komma med i frågan om människan är djur eller inte?

Frogman
Medlem

Re: Människa, djur eller odjur

Inlägg av Frogman » 11 oktober 2008, 11:25

Jag anser att Homo sapiens är ett djur och ett djur som har stor utspridning och variation på jorden efter klimat.
Bästa studien kring vår art är boken "Naked Ape".

Användarvisningsbild
777
Medlem

Re: Människa, djur eller odjur

Inlägg av 777 » 13 oktober 2008, 13:39

Frogman skrev:Jag anser att Homo sapiens är ett djur och ett djur som har stor utspridning och variation på jorden efter klimat.
Bästa studien kring vår art är boken "Naked Ape".
" Jag anser".
Om människan är ett djur, är hon det enda djur som kan tänka logiskt och analytiskt men använder sig inte av
av den förmågan nämnvärt mycket. Vi håller ju på med att släcka livet på jorden.

kikake
Medlem

Re:

Inlägg av kikake » 1 januari 2009, 10:31

Nissemumrik skrev:
Människor är såna som bygger upp samhället och regerar över jorden medans djur är en del av naturen och skulle klara sig hur länge som helst där utan att skada miljön som vi.
Vet du vad som skilljer JAS-plan och segelflygplan?
Vi människor strävar också att vara framgångsrika och vi kan känna entusiasm och vänskap med prylar - ett djur är aldrig samlare, ett djur brinner inte för något intresse, det är tillochmed sällan att djur använder redskap.
MVH
Tomas
Snicksnack. Att vi regerar jorden gör oss möjligen till dumma och hänsynslösa djur, men knappast till något annat än djur. Framgångsrika? Vilket djur strävar inte efter framgång? Att vi strävar efter högre status gör oss inte annorlunda mot andra flockdjur, t ex vargar, elefanter, lejon, apor osv. Alla slåss de om status och makt, framgång bland honor och mycket mat att äta.

Vi har bara tagit det ett steg längre. Detta eftersom vi har en ovanligt utvecklad hjärna, troligen beroende på att vi var den enda apan som kunde knacka hål på bytesdjurens ben och äta upp märgen, vilket gav oss tillgång till ämnen och mineraler som vi inte fått tag på i sådan mängd annars, och sakta men säkert växte det ut en stor deformerad fettklump på vår lilla hjärna. Detta kallas storhjärnan.

Är vi djur? Ja. Om än avancerade djur, så djur alltjämt.

Att vi gör av med resurserna i en helt annan takt än någon annan art är egentligen inte så konstigt. Så gör virus också, HIV klarar sig inte så länge utan kropp. Ändå dödar den värdkroppen. Samma sak med gräshoppor och anda insekter.
Vem vet om det inte är en del i naturens plan, att vi likt gräshoppor ska göra av med alla resurser på planeten för att den sedan ska ha låååång tid på sig för återhämtning från vår existens? Hoppas nästa art gör bättre ifrån sig bara.. :roll:
jag tror inte på ett negativt sätt att se på tillvaron, detta är ju att välja ett lidande,
det enda logiska valet är att utveckla logik kring varför människan är som den är, självdestruktiv,

ser man till logiskt på detta hela, så påbörjades detta på de tider vi bildade civilisationer efter att vi utvecklade odlingskulturer för runt trettontusen år sedan,
innan dess var vi som de orörda opåverkade naturfolken, i en mera intuitiv respektfull utvecklimng i synmbios med naturen,
inte som idag,
logiskt så går det alltså att utveckla en kunskap om varför vi är som vi är idag, en logiskt hållbar bevisbar kunskap.
naturen i sig själv är ej självförtörande, den är självuppbyggande, vi är en del av naturen,
varför har vi utevcklats till detta negativa självförstörande?
jag skriver om en del logikst bevisbara orsaker och verkan till detta,
detta frikänner människan från skapandet av dessa oballancer, men då måste man ha ett öppet sinne länge nog för att sätta sig in i detta,
för det är endast då detta blir bevisbart,

Skriv svar