Detta är snarare en gråzon. T ex så skulle inte jag anse att en sextonåring som har sex med en fjortonåring är en pedofil, även om han på pappret har sex med en minderårig. Men de är ju iaf mycket närmare varandra åldersmässigt än en nioåring och en man i 50-årsåldern...
Poängen var att man inte kan hålla på och avgöra huruvida någon är en pedofil baserat på dagens svenska lagar. Det skulle innebära att pedofili är tillåtet på flera ställen i Europa där en vuxen man får ha sex med personer under 15. Gränsen i Malta t.ex. är 12 år. Då är det bättre att istället gå efter den medicinska definitionen.
Men han gifte sig ju med henne när hon var sex år, och ska ha blivit attraherad av henne redan när hon var fyra.
Okej, för det första. Vart har du fått den konstiga idén att han blev attraherad av henne då hon var fyra?
Och om han vore pedofil och ville ha sex med henne är det totalt ologiskt att vänta tills hon blivit könsmogen, i och med att en pedofil är sexuellt attraherad av personer innan dom är könsmogna.
Att han väntade med att "konsumera" äktenskapet kan ju ha andra förklaringar, t ex fysiska...
Ja, men det är fortfarande ologiskt av en person som är sexuellt attraherad av prepubertala barn att medvetet vänta tills barnet kommit in i puberteten innan han konsumerar äktenskapet.
Hadithen i Bukhari som berättar att Aisha var 9 år gammal vid tiden för äktenskapet återberättades av henne själv. Haditherna som beskriver att hon var nöjd med äktenskapet, älskade Profeten osv. är också återberättade av henne själv. Ska du vara konsekvent och tro på att Profeten gifte sig med henne då hon var nio, får du även acceptera dom andra haditherna i och med att dom kommer från samma källa.Säger muslimerna ja!
Och Nordkorea är en demokrati...
Överdriver? Menar du att muslimerna bestämde sig för att lämna sin hemstad och bege sig till Abyssinen (och senare till Medina) därför att dom tröttnat på sin hemmiljö?Du överdriver grovt hur mekkanerna behandlade muslimerna. Såvitt jag vet var det någon enstaka muslim som dog i Mekka.
Dom med mindre status i samhället dödades och torterades. Dom som kom från ädlare familjer och hade högre status stöttes ut och bojkottades ekonomiskt (att döda dom hade varit att hamna i konflikt med deras stam vilket hade lett till mycket blodspillning, därför ville man inte skada dom).
Så småningom försökte man även att döda Muhammed.
Poängen är i alla fall att muslimerna var i krig med mekkanerna och attackerade deras karavaner för att slå ut deras ekonomi. Dom använde dom medel dom kunde.
Jag vet inte om detta stämmer, men även om det gör det ändrar det inte på någonting. Tycker du att muslimerna som brände ambassader efter karikatyrerna i Danmark har en ursäkt därför att man hånade deras profet? Skulle det vara rätt av oss att tortera danskar?Dessutom gick inte mekkanerna emot muslimerna förrän muslimerna började håna och förlöjliga deras gudar.
Jag väntar mig inte att du ska tro på att det var anledningen till att dom bosatte sig i just Medina. Men det förklarar varför stammarna Aws och Khazraj från Medina (som hade kontakt med judarna) var dom enda som valde att tro på och alliera sig med Muhammed. För dom hade hört judarna tala om att en profet ska komma.Säger muslimerna ja!
Jag har läst att Muhammed var beredd på åtskilliga kompromisser för att omvända judarna.
Tycker du verkligen att detta svarar på min fråga? Jag försöker igen:
Vart har du fått informationen (vilken källa) att muslimerna i början hade lördag som sin helgdag? Jag har förstått att du hört att Muhammed var beredd att kompromissa. Men vart har du hört just detta?
Jadu, det är en bra fråga. Tyvärr vet vi inte eftersom historien saknar källa. Det enda vi har är en rapport om det, utan en berättarkedja, dvs ingen källa på vart det kom ifrån.Så vem hittade på den historien då? En muslim?
Är du beredd att ta en sådan rapport som fakta endast därför att det sätter Profeten i ett negativt ljus? Uppenbarligen, eftersom du sprider runt det på ett forum som om det vore fakta.
Inte kan väl Ibn Ishaq accepterat en sådan historia från en kafir?
Vem säger att ibn Ishaq accepterade historien? Du verkar ha missförstått vad ibn Ishaqs biografi är för något. Det är inte en bok som är ämnad att samla endast accepterade rapporter som är bevisat autentiska, utan det är en bok som är ämnad att samla dom rapporter som finns om Profetens liv. Att rapporten om Abu Affak är inkluderad visar bara att han var mån om att samla alla rapporter han fick tag på, även om dom alla inte är autentiska.
Du hittar på!Nej, de förhöll sig neutrala i konflikten
Inte nog med att Banu Qurayza bröt mot avtalet, det var inte ens första gången dom gjorde det. Efter att dom gjort det första gången förbjöd Muhammed dom. Källa: Muslim, Kitaab al-Jihaad wa al-Siyar, Baab Ijlaa al-Yahood min al-Hijaaz, Hadith nummer:. 3312.
Det var stammens ledare Ka'b bin Asad som beslutade sig för att bryta mot avtalet (källa: ibn Hisham 3/337).
Förklara även för mig varför den judiska stammens ledare reagerade så såhär:
People, there is no harm in the implementation of God's laws. This was a directive of God, it was decided, it is a punishment, which God had prescribed for the Israelites. (Källa: ibn Hishams Sirah-bok)
Om nu deras ledare aldrig ansåg att judarna brutit mot deras avtal, varför accepterade han straffet taget från Torah?
Jag vet att du inte har mycket till övers för muslimska källor, men ändå tar du rapporter från ibn Ishaq när dom passar dig. Du accepterar rapporten att Abu Affak dödades, men inte rapporten att Banu Qurayza bröt mot avtalet trots att det är samma källa! Skillnaden är att rapporten om Abu Affak saknar berättarkedja, men den om Banu Qurayza gör inte det.
Dessutom så bröt väl Muhammed mot avtalet när han beordrade mord på de judiska poeterna? Poeterna utgjorde ju inget fysiskt hot.
Problemet är att du ännu en gång "glömt" att nämna något. Poeterna i sig bröt mot avtalet! Ett exempel är Ka'b ibn al-Ashraf som, efter att muslimerna besegrat Quraysh i slaget vid Badr, reste till Mecka och försökte få dom att attackera muslimerna. Det, om något, är att bryta mot avtalet om fred.
"Vännen" var ju döende och inte vid sina sinnens fulla bruk.
1. Om han var det kanske banu Qurayza inte borde valt honom?
2. Han dömde i enlighet med judarnas egen lag, Torahn. Så dom bestraffades i enlighet med det dom själva trodde på. Därav den judiske ledarens acceptans av domen.
Så enligt din logik så borde alla muslimer i USA dödas pga 11/9-01?
Det är inte samma situation av flera orsaker. Men låt oss säga att det var det. Första gången dom bröt mot avtalet förlät Muhammed dom. Men även efter att dom brutit mot avtalet andra gången dödade inte Muhammed alla judar, utan endast den stammen som stred mot honom. Därför skulle jämförelsen vara att USA förlät muslimerna (och alltså inte invaderad Afghanistan och Irak). Sen, om ett nytt 11/9-01 skedde skulle man döda dom i al-Qaida, inte alla muslimer. För det var al-Qaida som utförde attacken.
Är detta ett skämt? Du kritiserar min hänvisning till Karen Armstrong därför att hon enligt dig inte skulle vara neutral, och i nästa sekund hänvisar du till någon som du själv medger inte är neutral!Karen Armstrong är ju känd för att vara en neutral källa...
Kanske skulle pröva att läsa en mer kritisk biografi, som Ali Dashtis 23 years: A Study of the Prophetic Career of Mohammad.
Sen är Karen Armstrong inte muslim och jag skulle se henne som neutral. Eller menar du att alla som inte hatar och förtalar Muhammed är oneutrala? Din definition på neutralitet är kanske att acceptera allt från en viss källa som ställer Muhammed i ett negativt ljus (såsom dödandet av Abu Affak) och förkastandet av allting som inte gör det, utan att bry sig ett dyft om hur pass trovärdigt det är?
Dom källorna jag använt (ibn Ishaqs bok först och främst) är dom historiska dokument vi har från den tiden. Även den kritiska biografi du länkat till måste utgå från dessa källor.
Och en sak till... Hennes argument kvarstår. Du svarar inte på argumentet utan attackerar istället hennes person. Fokusera på sakfrågan istället.