Användning för svenska fallskärmsjägare

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 januari 2006, 15:04

Mig veterligen så var avsikten med de svenska fallskärmsjägarförbanden att sättas in grupp-/patrullvis.
Luftlandsättningar i större förband förekom inte.
:)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 4 januari 2006, 15:15

MD650 skrev:Mig veterligen så var avsikten med de svenska fallskärmsjägarförbanden att sättas in grupp-/patrullvis.
Luftlandsättningar i större förband förekom inte.
Stod månne de finska fjärrpatrullerna som mental förebild?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 januari 2006, 15:17

Belisarius skrev: Stod månne de finska fjärrpatrullerna som mental förebild?
Mycket sannolikt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 januari 2006, 16:24

Det intressanta är att de första förslagen till Lufttruppen avsåg en stridande bataljon och inte fjärrspaningsförband. Att sedemera fallskärmsjägarna blev framförallt spanare med ytterst begränsade stridsuppgifter är klart.

Sedan ser vi idag kanske cirkeln sluten med den nya luftburna bataljonen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 januari 2006, 18:05

Hans skrev:
Sedan ser vi idag kanske cirkeln sluten med den nya luftburna bataljonen.

MVH

Hans

OT!

Det förbandet kan man ha lite funderingar över:
* Ett drygt 30 år gammalt koncept men i svenska ögon blir det något revolutionerande :roll:
* Vad skiljer sig det förbandet jämfört med gamla skytteförband som avvecklats? Skytte som skytte men olika transportmedel.....
* En önskad förmåga i FM? Lätta förband ja men måste det vara med hkp?

OT!

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 4 januari 2006, 18:46

[Fortsatt OT]

Det går lika bra med skynkabilar :lol:

Allvarligt talat har du rätt, utbilda den hederliga gamla infanteristen bra sedan är det strunt samma om infanteristen blir ditflugen i helikopter, hoppar fallskärm, åker stridfordon 90, skynkabil eller går. Sedan kan ju sannolikheten att han/hon anländer i ett stycke öka med vissa transportsätt.

[OT slut]

MVH

Hans

Ilic
Tidigare medlem

Inlägg av Ilic » 10 februari 2006, 19:51

Jag kommer ihåg den broschyr som jag lade fingrarna på under mönstringen under slutet av 80-talet. Där framhölls att de fysiska kraven för att söka fallskärmsjägarskolan var höga (nja, inte för att söka men för att bli kallad till test) men att undantag kunde göras om man hade särskilda färdigheter. Som exempel användes exemplet att man behärskade det finska språket.

Detta i en öppen trycksak. Så någon väl förborgad hemlighet kan det inte ha varit.

Användarvisningsbild
KjelleB
Medlem

Inlägg av KjelleB » 12 februari 2006, 21:13

Tillbringade 2 sommarveckor på FJS i mitten på 70-talet, på den tiden försvaret hade råd att inhysa skolungdomar med intresse för en karriär där... Och som jag minns det, så var luftlandsättning ett av sätten att ta sig fram till utgångspunkten för verksamheten...

Avsikten med förbandet var just spaning och eldöverfall mot framför allt lede fi's tross, och staber. Normalt arbetade man i grupp (8 man), men allt mellan kompani/pluton och stridspar övades.

Skillnaden mot andra förband var framför allt rent fysisk (fysiskt tufft, bra kondis, över det normala var legio) och koncentrationen på strid och uppträdande i små förband. Jmfr KustJS, som var minst lika tufft, men jobbade i större förband... Jag lärde mig massor där, och av de instruktörer i UHV som gjort sin värnplikt på dom två förbanden...

Börja nu inte en diskussion om vilket som var hårdast, dom är lika hårda bägge två, men har olika inriktningar!!

/Kjelle

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 februari 2006, 21:28

KjelleB skrev:Tillbringade 2 sommarveckor på FJS i mitten på 70-talet...
Dito 1978.

MVH

Hans

Skriv svar