Patrik, motorkanonbåtarna som användes på traden - hade ett deplacement på c:a 100 ton.....patrik blom skrev:Hans,
Min kommentar ovan gällde främst att jag inte kände till detta förhållande, att det förekom att blockadbrytarna i Lysekilstrafiken medförde passagerare på hemfärden till Hull. Eftersom jag tror att uppdraget var att (förenklat uttryckt) ta hem största möjliga last med högsta möjliga fart gjorde jag reflexionen att personvikten då borde reducera lastvikten, eller för all del farten. Det handlade ju om relativt små båtar där all överflödig utrustning var borttagen. Jag tror att man hade räknat ut exakt hur mycket last som kunde medföras. Om man tog ombord en passagerare som vägde 75 kg så blev det nog 75 kg mindre kullager. Visst kan man kalla detta marginellt, men jag noterade det för att markera att det tydligen var viktiga passagerare som hämtades hem.
Det påstås att GAY VIKING tog en last av -
M.a.o. - några ''kroppar med kläder & bagage'' - spelade näst intill ingen - roll var gällde farten.....Gay Viking was the only vessel to make a successful round trip, returning to Britain on 30 October carrying 40 tons of cargo...
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Gay_Viking
mvh, Varjag