Rivningshysterin eller rivningsraseriet

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 10 maj 2007, 09:55

I Alingsås har man ju bevarat mycket (det mesta?) av det gamla. En bekant som bor där, hävdade att det berodde på att staden var så fattig på 60- och 70-talen, att det fanns inget intresse att bygga något nytt, och därmed inget behov, eller upplevt behov, av att riva det gamla.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 maj 2007, 18:48

G:son skrev:I Alingsås har man ju bevarat mycket (det mesta?) av det gamla. En bekant som bor där, hävdade att det berodde på att staden var så fattig på 60- och 70-talen, att det fanns inget intresse att bygga något nytt, och därmed inget behov, eller upplevt behov, av att riva det gamla.
Det var ett rivningshysteri i ganska många städer, Västerås exempelvis blev helt förändrat under samma tid......I Uppsala har modern bebyggelse ersatt det gamla iallafall på östra sidan av Fyrisån(inom fyrkanten Östra Ågatan-St Olofgatan-Kungsgatan-Bangårdsgatan o åter till Östra Ågatan). Nu har jag inte räknat med Lagerkvist gamla järnhandel vid hörnet Vretgränd/Dragarbrunnsgatan och korsningen Dragarbrunnsgatan/Bäverns gränd. Vid hörnet av Östra Ågatan/Bangårdsgatan ligger ett klassiskt Uppsalahotell med anor från 1890-talet. Inom den nämnda fyrkanten finns gågatan och bebyggelsen där är efter andra världskriget.

I Enköping har dom planer på att riva det legendariska Stadshotellet som har stått tomt sedan 1980-talet. Men många vill har den där byggnaden kvar till eftervärlden.

Stefan

pyry
Ny medlem

Inlägg av pyry » 9 oktober 2007, 16:06

Hälsningar från Helsingfors! Jag tror att sk. rivningsriveriet i Finland efter kriget var mycket likadant som i Sverige fast det började senare, egentligen i sluten av 1950-talet eftersom den ekonomiska belägenhet på 1940-talet och i början av 1950-talet var så svår att nybyggnader inte byggdes mycket. Men i själva verket rivningarna på 1960-talet bara fortsatte rivningsutvecklingen som hade börjat redan före kriget, åtminstone i Helsingfors. Ännu i sluten av 1920-talet var det vanligt att bygga "extra våningar" (jag har ingen aning om hur man kallar dom på svenska?) över äldre byggnader för att öka effektivitet i centrum. Sen på 1930-talet kom den nya funktionalistiska ideologin till Finland och i Helsingfors fanns det också krav på större byggnadseffektivitet än förr. Då började man riva gamla byggnader för att göra rum för nya. Vet någon om det samtidigt fanns en likadan utveckling från nya våningar till helt nya byggnader i svenska städer?

Jag vill inte säga att nybyggnader från 1930-talet ser lika fula ut som det mesta av nybyggnader från 1960- och 1970-talet, inte alls: jag är ganska förtjust i funkis. Jag vill bara försöka förstå rivningsriveriet och dess början bättre.

Min svenska är lite dålig men jag hoppas att ni kan förstå vad jag menar!

- Pyry

pyry
Ny medlem

Inlägg av pyry » 9 oktober 2007, 16:25

Jag menade förstås "rivningsraseriet", inte "rivningsriveriet"! Jag vet inte om det menar nånting annat eller ingenting... Sablar.

- Pyry

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 oktober 2007, 19:41

Pyry
Jag tror att sk. rivningsriveriet i Finland efter kriget var mycket likadant som i Sverige fast det började senare, egentligen i sluten av 1950-talet eftersom den ekonomiska belägenhet på 1940-talet och i början av 1950-talet var så svår att nybyggnader inte byggdes mycket.
Om det stämmer så började rivningshysteriet i Finland tidigare än i Sverige, de flesta städer i Sverige började att få en annan stadsbild under slutet av 1950-talet. Den egentliga "boomen" var dock under 1960-talet då bl a Västerås fick en öppnare stadskärna. Det finns en bild på rivningen av stadskärnan i Västerås i "Sveriges historia" av bl a Lars Melin och Susanna Hedenborg.

Stefan

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 9 oktober 2007, 20:18

G:son skrev:I Alingsås har man ju bevarat mycket (det mesta?) av det gamla. En bekant som bor där, hävdade att det berodde på att staden var så fattig på 60- och 70-talen, att det fanns inget intresse att bygga något nytt, och därmed inget behov, eller upplevt behov, av att riva det gamla.
Tyvärr är rätt mycjet av den äldre bebyggelsen borta även i Alingsås, men senare byggde man en hel del bostadshus i centrum i "gammal stil". Vet man bara lite om vad man skall titta efter så är det väldigt lätt att genomskåda pastischerna, men det ser onekligen ganska trevligt ut.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 9 oktober 2007, 23:03

Jag är uppfödd i Vasastan i GBG, på ena sidan gatan ligger Annedal, på andra sidan gatan i annan riktning ligger stadsdelen Haga.

Mkt klassiska landshövdingehus i närheten mao.

Hela Landala o Annedal revs runt 1970, Haga har kvar en hel del.
Dessa stadsdelar var då slum, flera av mina klasskamrater bodde med dass på gården, tre fyra barn, ett eller i bästa fall två rum med kök. På "Nilsons Berg", en del av Annedal högt upp i backen från Spekebergsgatan var gatan inte ens belagd, det var jord/sandgata med rena ruckel.

Beklagar att man inte rustade några kvarter i Landala o Annedal pss som i Haga.

Det definitiva kulturmordet i GBG är den gamla snegatan Fredsgatan med den klassiska byggnaden "Arkaden" till höger, allt rivet 1972.
Bilagor
Adolf Broberg.jpg
Adolf Broberg.jpg (44.96 KiB) Visad 1546 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 oktober 2007, 13:01

Fantastisk tidsbild Bagheera!
Adolf Broberg framför sin TOBAKSAFFÄR.....här säljs tobak och Briar-pipor, cigarrer och annat godis. Sådana butiker finns knappast kvar längre :(
Varjag (som börjar varje dag - med ett par tre Plumb-pipor väl stoppade med Amphora Mellow Blend & Full Aroma i en 50/50 cut)

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 14 oktober 2007, 23:42

Inte att förglömma skivaffären Waidele 25 meter längre upp. Där man lyssnade på skivorna i bås innan man bestämde sig.
Fast oftast köpte man inget utan ville bara lyssna på mkt då veckopengen inte räckte så långt.

Pierre
Medlem

Inlägg av Pierre » 25 oktober 2007, 18:26

Är inte det ett tecken på välstånd där rivningsraseriet ägt rum? Eller är det ett försök att skapa välstånd genom att slussa in städerna i det moderna Sverige, där man t.o.m. hade toaletter inomhus. Jag såg ett utmärkt program på TV som hette När Domus kom till staden. Man rev ned stadskärnorna i flera orter och uppreste stora lådor mitt i staden. Alla vägar skulle leda till Domus (latin för hus). Småhandlare kom att lida bankrutt. Man skulle tänka stort. Staden/kommunen skulle dra nytta av Domus. På kommunala planeringskontor beslutades trots protester att bygga Domus mitt i staden. Men det visade sig vara en modegrej: numera har våra gallerior rötter i gamla Domusbyggnader.
Sovstäder smälldes upp: folk från landet fick bo i höghus med modern standard.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 oktober 2007, 20:29

Modegrej är väl lite att ta i. Man trodde att bilismen skulle öka så de bilburna konsumenterna skulle välja att åka till köpcentrerna utanför städerna istället för att krångla sig in i städernas centrum.
Enda sättet var att se till att man kunde åka bil in till stadskärnan, vilket ledde till man rev och byggde om.

/Martin

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 25 oktober 2007, 20:43

Utan förintelse av det bestâende skulle det heller inte ges plats för nâgot nytt.
Utan döden inget nytt liv. Panta rei!

Wavy Gravy
Medlem

Inlägg av Wavy Gravy » 29 oktober 2007, 11:07

Det definitiva kulturmordet i GBG är den gamla snegatan Fredsgatan med den klassiska byggnaden "Arkaden" till höger, allt rivet 1972.
Tragiskt. :(

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 oktober 2007, 11:24

varjag skrev:Adolf Broberg framför sin TOBAKSAFFÄR.....här säljs tobak och Briar-pipor, cigarrer och annat godis. Sådana butiker finns knappast kvar längre :(
Brobergs finns, gud ske pris ;) kvar. På praktiskt taget samma ställe, i den nya Arkad där man bevarad "snedheten" (entréer i hörnena, gallerians huvudstråk är diagonalen) - fast om dagens diagonal följer den gamla vet jag inte.
Pierre skrev:Man rev ned stadskärnorna i flera orter och uppreste stora lådor mitt i staden. Alla vägar skulle leda till Domus (latin för hus). Småhandlare kom att lida bankrutt.
Så är det ju nu med, fast lådorna utgör köpcentra utanför städerna. I de fallen är det väl heller inte stadsplanerare som ligger bakom, utan marknadsaktörer o konsumenter.
Spaningsledaren skrev:Utan döden inget nytt liv.
Vet inte hur allvarligt menat detta är på ett historiskt forum, men något mer stendött än ett ödsligt funkistorg får man leta efter.

Pierre
Medlem

Inlägg av Pierre » 29 oktober 2007, 12:48

Hexmaster skrev
I de fallen är det väl heller inte stadsplanerare som ligger bakom, utan marknadsaktörer o konsumenter.
Nja, vad jag menade och vad som framgick i programmet var att det var kommunstyrelser som runt om i landet tog beslut om man fick bygga Domus inne i orten. Folkets protester hjälpte föga...

Martin Lundvall skrev
Modegrej är väl lite att ta i.
Njä, man studerade ju utvecklingen i USA och introducerade innovationen i Sverige.

Spaningsledaren skrev
Utan förintelse av det bestâende skulle det heller inte ges plats för nâgot nytt.
Utan döden inget nytt liv. Panta rei!
Mitt förslag är att man vräker Eiffeltornet över ända och bygger McDonalds på platsen. Tornet var ju hatat i början men finns nu på varenda vykort. Samma sak kommer att hända med McDonalds. :wink:

Skriv svar