Widsith - jag har alltid känt till existensen av 'Giant Squid', eller 'jättebläckfisken -
dvs ett djuphavsdjur som tycks förekomma i alla hav. Den var väl känd som
'Kraken' under vikingatiden tror jag. Men jag tror INTE på någon 'jätte-oktopus' -
d.v.s. ett åttaarmat monster i tiometersklassen.....Den kanadensiska västkusten
har en art som kallas 'giant octopus' eller ngt liknande- med en kroppslängd
omkring 1 meter. Vad armarna beträffar hos en octopus - är det svårt vara precis.
Dom flesta kan nämligen ändra deras form, från korta och knubbiga - nästan som en
sjöstjärna - till mycket smala och långa, alltefter behov. Ett av de senaste rönen
är 'Dumbo' djuphavsbläckfisken med 'öron'....egentligen flaps för simning. En
trevlig liten gynnare....! m.v.h., Varjag
Jaws
-
Johan Matsson
- Medlem
Vet inte vilken sort det är men vissa får upp en sådan hastighet med sin jetmotor att de flyger upp över vattenytan och landar på däcket. Det kan ju leda till historier om monsterattacker.
Vissa andra kan förflytta sig på land (ganska snabbt också) där de hittar hummer eller krabbor i vattenfyllda gropar. Såg det på ett naturprogram och trodde inte mina ögon.
Vissa andra kan förflytta sig på land (ganska snabbt också) där de hittar hummer eller krabbor i vattenfyllda gropar. Såg det på ett naturprogram och trodde inte mina ögon.
Den här lilla krabaten kan gå på 'land' - ta sig mellan vattenpussarna på ett rev, t.ex. Bara c:a 10-12 cmhannberg skrev:Vet inte vilken sort det är men vissa får upp en sådan hastighet med sin jetmotor att de flyger upp över vattenytan och landar på däcket. Det kan ju leda till historier om monsterattacker.
- men dödlig. Näbben avger ett nervgift - som vi ordentligt bett, leder till hjärtförlamning
och döden inom minuter.......Varjag
Varjag möter The Giant Squid!!!!
Väcker denna gamla tråd till livs - med nyheten att jag efter ett långt och lyckligt liv - ÄNTLIGEN....fått förmånen SE en 'Giant squid' eller 'Jättebläckfisken' om det så behagas.....
Ett exemplar finns nämligen en kortare tid till beskådande vid 'Underwater World' i Mooloolabah på Queenslands 'Sunshine Coast'.
Då det rör sig om ett blötdjur som snabbt ruttnar - har man snart efter fyndet/fångsten(?) FRUSIT IN fisken i en enormt fem tons isblock för att ge oss nyfikna chansen se ett av dessa havsdjupens skapelser, som annars är förbehållet en ytterst liten minoritet av forskare. Den kommer från Nya Zealand östkust i trakten av Kiakoura där i en djupkanyon dessa bläckfiskar är vanliga.
Djuret har en kroppslängd av c:a 150 centimeter och lär ha vägt omkring 325 kilo. En 'squid' - är som bekant en TIO-armad bläckfisk - men TVÅ mycket långa 'fångstarmar' mellan vilka finns ytterligare ÅTTA andra, men mycket kortare armar. Fångstarmarna på detta exemplar var omkring 6 meter långa för en totallängd av den levande fisken omkring 7,70 meter. Fångstarmarnas genomsnittliga tjocklek var knappast mera än 10-12 centimeter men i deras 'ändar' fanns 'paddlar' besatta med sugkoppar i storleken äggkoppar.
Fiskens färg var med vit med 'touches' av rosa här och där. Det mest fascinerande är ögat (den har naturligtvis två) som stirrar på åskådaren genom isblocket - det är av storleken bowlingklot och antagligen nödvändigt på de stora djup som djuret normalt lever.
Efter en livstid av undran - om dessa varelser var det fantastiskt att till slut få se en i verkligheten - om än infrusen.
Underwater World - har inte resurser hålla isblocket vid -23C utan det tinar tyvärr sakta. Så hugade 'tittare' månde skynda dit - innan detta skapelsens under börjar lukta - och går ur historien.
http://www.janesoceania.com/newzealand_ ... /index.htm
Här en liten 'flörtis' från Kaikoura-graven.......Varjag
Ett exemplar finns nämligen en kortare tid till beskådande vid 'Underwater World' i Mooloolabah på Queenslands 'Sunshine Coast'.
Då det rör sig om ett blötdjur som snabbt ruttnar - har man snart efter fyndet/fångsten(?) FRUSIT IN fisken i en enormt fem tons isblock för att ge oss nyfikna chansen se ett av dessa havsdjupens skapelser, som annars är förbehållet en ytterst liten minoritet av forskare. Den kommer från Nya Zealand östkust i trakten av Kiakoura där i en djupkanyon dessa bläckfiskar är vanliga.
Djuret har en kroppslängd av c:a 150 centimeter och lär ha vägt omkring 325 kilo. En 'squid' - är som bekant en TIO-armad bläckfisk - men TVÅ mycket långa 'fångstarmar' mellan vilka finns ytterligare ÅTTA andra, men mycket kortare armar. Fångstarmarna på detta exemplar var omkring 6 meter långa för en totallängd av den levande fisken omkring 7,70 meter. Fångstarmarnas genomsnittliga tjocklek var knappast mera än 10-12 centimeter men i deras 'ändar' fanns 'paddlar' besatta med sugkoppar i storleken äggkoppar.
Fiskens färg var med vit med 'touches' av rosa här och där. Det mest fascinerande är ögat (den har naturligtvis två) som stirrar på åskådaren genom isblocket - det är av storleken bowlingklot och antagligen nödvändigt på de stora djup som djuret normalt lever.
Efter en livstid av undran - om dessa varelser var det fantastiskt att till slut få se en i verkligheten - om än infrusen.
Underwater World - har inte resurser hålla isblocket vid -23C utan det tinar tyvärr sakta. Så hugade 'tittare' månde skynda dit - innan detta skapelsens under börjar lukta - och går ur historien.
http://www.janesoceania.com/newzealand_ ... /index.htm
Här en liten 'flörtis' från Kaikoura-graven.......Varjag
- Bilagor
-
- Giant squid.jpg (2.53 KiB) Visad 471 gånger
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Läste för länge sedan om dessa "squids", och dess eventuella koppling till gamla skepparhistorier. Jag har sett den på naturhistoriska och det är ju en "lille en" i sammanhanget. Den på 325kg som varjag sett nyligen hade sugkoppar i äggstorlek.
Kaskeloter jagar tydligen dessa blötdjur. Man har hittat kaskeloter - och jag minns att det var ett foto på just en sådan - som haft ärr efter sugkoppar i 30cm-klassen, och då pratar vi antingen BETYDLIGT större bläckfiskar eller en helt annan art.
Som de flesta vet så vet vi väldigt lite om vad som döljer sig i haven. Man kan nog säga extremt lite, på gränsen till ingenting.
Kaskeloter jagar tydligen dessa blötdjur. Man har hittat kaskeloter - och jag minns att det var ett foto på just en sådan - som haft ärr efter sugkoppar i 30cm-klassen, och då pratar vi antingen BETYDLIGT större bläckfiskar eller en helt annan art.
Som de flesta vet så vet vi väldigt lite om vad som döljer sig i haven. Man kan nog säga extremt lite, på gränsen till ingenting.
I denna wikiartikel så finns en bild på sådana ärr på en kaskelot.millgard skrev: Kaskeloter jagar tydligen dessa blötdjur. Man har hittat kaskeloter - och jag minns att det var ett foto på just en sådan - som haft ärr efter sugkoppar i 30cm-klassen, och då pratar vi antingen BETYDLIGT större bläckfiskar eller en helt annan art..
http://en.wikipedia.org/wiki/Sperm_Whal ... and_diving