Stridsgruppen (Battle Group)

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 18 maj 2005, 18:42

En sak som inte ingår i stridsgruppen men som är värd att nämnas ändå som kuriosa
är den svensk-finska amfibiestridsgruppen:

"...SWE-FIN ATU (Amphibious Task Unit). Stommen till denna ATU skulle bestå
av en svensk amfibiebataljon, till ATU:n skulle även höra ett finskt kustjägarkompani
och finska stabsofficerare. SWE-FIN ATU:n är tänkt att kunna sättas upp för kris-
hantering från och med 2006. Samövningar mellan svenska och finska kustjägare
har verkställts flera gånger."

http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uud ... dex_sv.dsp

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 maj 2005, 18:54

Själklart skall denna funktion integrerars i stridsgruppen både som en länk mellan havet och land och en snabbinsatsfunktion att tillsammans med fartygen säkra hamnar, kuststräckor för landsättninga av den tyngre materielen samt skydd för egna och neutrala handelsfartyg. Tyvärr gör den i mina ögon inte så mycket nytta som staznd alone styrka om skall nyttja dess specialkometens längskusten.

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 18 maj 2005, 19:12

Bjernevik skrev:
Sarvi skrev:Eftersom den nordiska stridsgruppen är en Combat Support-grupp så kommer den inte att sättas in själv, och jag har överhuvudtaget svårt att se en ensam EU-stridsgrupp sittandes på en strand mitt i ingenstans.
Vad har du för källa på att det skulle vara en "Combat Support"-grupp? Allt jag har sett och hört är att den "svensk-finsk-norska-baltiska m m"-stridsgruppen är en av flera i stort sett identiska stridsgrupper som alla ska kunna sättas in som snabbinsatsförband. När "vår" stridsgrupp har beredskap så finns det väl inga andra insatsberedda stridsgrupper, utan blir det en insats så är vi där på egen hand.
Vi ansvarar för en stridsgrupp, allt från en mekbataljon till Logistik bataljonen.
Under tiden vi har beredskap finns det en alt två stridsgrupper till i beredskap. Så fungerar det idag och kommer fungera i framtiden också.

Enligt den senaste org-skissen så ska Norge enbart bistå med flygtransportsresurser och kanske sjukvårds resurser.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 19 maj 2005, 08:16

BMP-trekker2 skrev:Vi ansvarar för en stridsgrupp, allt från en mekbataljon till Logistik bataljonen.
Under tiden vi har beredskap finns det en alt två stridsgrupper till i beredskap. Så fungerar det idag och kommer fungera i framtiden också.

Enligt den senaste org-skissen så ska Norge enbart bistå med flygtransportsresurser och kanske sjukvårds resurser.
Logistikbataljonen är inte en del av stridsgruppen. Stridsgruppens kärna består mycket riktigt av en mekbataljon. Att Norge enbart ställer upp med flygtp gör inte stridsgruppen till "Combat Support", så jag undrar fortfarande var du får det ifrån.

Att det skulle finnas två stridsgrupper i beredskap från 2007 hade jag missat, däremot kan jag inte se att det skulle innebära att båda två alltid sätts in samtidigt. Chansen/risken för att den nordiska stridsgruppen sätts in på egen hand (givetvis med nödvändiga tillägg i form att luft- och sjöstridskrafter) ser jag inte som försumbar.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 19 maj 2005, 09:20

My bad, jag blandade ihop det med andra enheter. Glöm Combat Support. Ber om ursäkt för störsändnigen.

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 20 maj 2005, 13:47

Bjernevik skrev:
Logistikbataljonen är inte en del av stridsgruppen. Stridsgruppens kärna består mycket riktigt av en mekbataljon. Att Norge enbart ställer upp med flygtp gör inte stridsgruppen till "Combat Support", så jag undrar fortfarande var du får det ifrån.

Att det skulle finnas två stridsgrupper i beredskap från 2007 hade jag missat, däremot kan jag inte se att det skulle innebära att båda två alltid sätts in samtidigt. Chansen/risken för att den nordiska stridsgruppen sätts in på egen hand (givetvis med nödvändiga tillägg i form att luft- och sjöstridskrafter) ser jag inte som försumbar.
Stridsgruppen är alla styrkor vi sätter samman( log, strv, lv, cas, osv), corps batalion är mekbataljonen, skilj på saker..

Kan inte se att jag någonstans sagt att flygtp är combat support.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 20 maj 2005, 18:28

BMP-trekker2 skrev:Stridsgruppen är alla styrkor vi sätter samman( log, strv, lv, cas, osv), corps batalion är mekbataljonen, skilj på saker..
Så du menar att samtliga våra registerförband skulle utgöra stridsgruppen? Jag har en annan uppfattning och det verkar man även ha här...

Beträffande "Combat Support" så blev det lite förvirrat här när mina, dina och Sarvis inlägg hamnade i samma citat. Den saken är redan utredd några inlägg ovanför det här...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 maj 2005, 18:33

Definitionsmässigt så är stridsgrupp lika med tillfälligt sammansatt förband.
Jag tycker att BMP 2 har en poäng.
:)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 20 maj 2005, 18:38

MD650 skrev:Jag tycker att BMP 2 har en poäng.
Om man plockar fram Nomen F, ja. Men jag trodde att det i den här tråden var uppenbart att "stridsgruppen" = Nordic Battle Group? Det är i alla fall den jag har avsett när jag skrivit "stridsgrupp" m m. Är lite allergisk mot att blanda in engelska ord på det sätt som numera är modernt i HKV.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 maj 2005, 18:39

Bjernevik skrev:
. Är lite allergisk mot att blanda in engelska ord på det sätt som numera är modernt i HKV.
Då är vi två om det.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 20 maj 2005, 18:57

Bjernevik skrev:Är lite allergisk mot att blanda in engelska ord på det sätt som numera är modernt i HKV.
Hihi, då ska du inte åka på utlandstjänst - helt fruktansvärda exempel på svengelska uttryck där. Bland de bästa: "Charlie Quebec bakfyller Romeo Lima i deras a-å-er". :roll:

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 20 maj 2005, 18:59

Bjernevik skrev:
BMP-trekker2 skrev:Stridsgruppen är alla styrkor vi sätter samman( log, strv, lv, cas, osv), corps batalion är mekbataljonen, skilj på saker..
Så du menar att samtliga våra registerförband skulle utgöra stridsgruppen? Jag har en annan uppfattning och det verkar man även ha här...
Om du tittar längst ner på den sidan och öppnar första länken där "FM redovisning bla bla", tittar på sidan 3. Där framgår det att battlegroupen består av en manöverenhet (mekbat), understö samt underhålls enheter. Understödsenheterna utgörs av bla Lv, strv, grk, ing, helikopter, NBC osv.

Så jag håller fast vid att din uppfattning är fel.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 maj 2005, 18:59

Sarvi skrev:
Bjernevik skrev:Är lite allergisk mot att blanda in engelska ord på det sätt som numera är modernt i HKV.
Hihi, då ska du inte åka på utlandstjänst - helt fruktansvärda exempel på svengelska uttryck där. Bland de bästa: "Charlie Quebec bakfyller Romeo Lima i deras a-å-er". :roll:
Flygvapnet och flottan har en kosmisk förmåga att blanda uttryck.....till vilken nytta?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 20 maj 2005, 19:37

BMP-trekker2 skrev:Om du tittar längst ner på den sidan och öppnar första länken där "FM redovisning bla bla", tittar på sidan 3. Där framgår det att battlegroupen består av en manöverenhet (mekbat), understö samt underhålls enheter. Understödsenheterna utgörs av bla Lv, strv, grk, ing, helikopter, NBC osv.

Så jag håller fast vid att din uppfattning är fel.
Det är väl ingen som har ifrågasatt att Battle Group (använder detta uttryck nu för att undvika missförstånd...) består av mer än mekbataljonen. Däremot ifrågasätter jag att alla våra registerförband skulle vara en del av Battle Group. T ex så tvivlar jag starkt på att Logistikbataljonen är en del av Battle Group. Inte minst därför att den finns idag medan Battle Group ska finnas först 2008. Visst måste vi inom logistik ligga på förhand men tre år? :wink:

Så jag håller fast vid att min uppfattning är rätt.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 20 maj 2005, 19:38

MD650 skrev:
Sarvi skrev:
Flygvapnet och flottan har en kosmisk förmåga att blanda uttryck.....till vilken nytta?
Fast ovanstående citat var väl från ett arméförband, eller? :P

Skriv svar