Allt som allt har jag säkert några hundra, två bokhyllor i Lund och ca fyra på annan ort... Det råder lite delade meningar bara om vem i familjen som äger vad -man kan kalla det gemensamma böcker.
hur många böcker har ni?
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
-
Claes Pettersson
- Medlem
Skulle kunna ha hur många böcker som helst men bossen (frugan) brukar få något plågat över sig 
Städade ut ett hundratal pocketböcker i helgen för vidarebefodran till antikvariat. har kanske 10 hyllmeter med faktalitteratur samt ytterligare ett antal med diverse skönlitteratur.
Dock så har man samlat på sig i digital form en massa faktaböcker och skönlitterära verk av diverse slag och det tar upp ett par hundratal GB på hårddisken och är väl närmare 20000st om man räknar med alla manualer och dylikt.
Så ett hett tips för de som har platsbrist är att få tag i böcker digitalt. Lite tråkigt att läsa på skärm kanske men om man vill läsa skönlitteratur så är det fullt möjligt i sin Palm eller liknande. Faktaböcker föredrar jag att ha större skärmyta för dock.
Men känslan man får av ett i läder inbunden faktabok från 30-talet är svårslaget
Städade ut ett hundratal pocketböcker i helgen för vidarebefodran till antikvariat. har kanske 10 hyllmeter med faktalitteratur samt ytterligare ett antal med diverse skönlitteratur.
Dock så har man samlat på sig i digital form en massa faktaböcker och skönlitterära verk av diverse slag och det tar upp ett par hundratal GB på hårddisken och är väl närmare 20000st om man räknar med alla manualer och dylikt.
Så ett hett tips för de som har platsbrist är att få tag i böcker digitalt. Lite tråkigt att läsa på skärm kanske men om man vill läsa skönlitteratur så är det fullt möjligt i sin Palm eller liknande. Faktaböcker föredrar jag att ha större skärmyta för dock.
Men känslan man får av ett i läder inbunden faktabok från 30-talet är svårslaget
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det där med försäkring är nog inte så dumt. Själv har jag fotograferat mina hyllor så man i efterhand kan utröna innehållet relativt detaljerat.
Jag har inte räknat men jag har nog kanske 5 Billyhyllor med skönlitteratur och 4 Billyhyllor med facklitteratur, mest teknik, jakt&fiske&natur, musik och historia. Vad det blir i antal eller hyllmeter har jag ingen aning om. En hylla är väl 80cm*5 hyllor, dvs 4 hyllmeter. Fasen, det blir 36 hyllmeter...
Tillkommer ett tiotal banankartonger med bil-, båt-, och flygtidningar.
Måste nog registerföra böckerna med tanke på vad böcker kostar nuförtiden...ifall något skulle hända menar jag.
Jag har inte räknat men jag har nog kanske 5 Billyhyllor med skönlitteratur och 4 Billyhyllor med facklitteratur, mest teknik, jakt&fiske&natur, musik och historia. Vad det blir i antal eller hyllmeter har jag ingen aning om. En hylla är väl 80cm*5 hyllor, dvs 4 hyllmeter. Fasen, det blir 36 hyllmeter...
Tillkommer ett tiotal banankartonger med bil-, båt-, och flygtidningar.
Måste nog registerföra böckerna med tanke på vad böcker kostar nuförtiden...ifall något skulle hända menar jag.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: hur många böcker har ni?
Jag tror nog att jag fortfarande lika många, men har gjort ett par utgallringar av böcker och samtidigt har man köpt nya, samt har gjort sammanställt eget material, om det räknas.
Stefan
Stefan
Ämnena arkeologi och historia fyller nog sisådär 25-30 hyllmeter i mitt bibliotek. Övrig facklitteratur inte riktigt lika mycket till. Skönlitteratur - ingen aning, där ligger majoriteten nedpackat i flyttlådor ute i ladugårn.
Re:
Det är enklare att fota hyllmeter för hyllmeter. För övrigt är det bra att fota hela hemmet regelbundet ifall något skulle hända.Claes Pettersson skrev:Det är viktigt att ha sina böcker registrerade. Ett hus i närheten brann för några år sedan och de som inte kunde redovisa sin boksamling fick högst 10 000 kr från hemförsäkringen,
-
frejs väpnare
- Medlem
Under något år har jag kämpat med mig själv. Ska jag sälja några böcker, eller köpa ny bokhylla? Säljalternativet förlorade. I går köpte jag ny hylla. När jag flyttat runt böckerna visade det sig att samlingen växt till 82 hyllmeter.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu har min bokskara ökat med ytterligare sex titlar sedan exkursionen Strängnäs/Gripsholm.
De kommer nog säkert till användning inom snar framtid, just nu läser jag katalogen över tavlorna på Gripsholm och det är för att veta vilka personer det rör sig om.
Stefan
De kommer nog säkert till användning inom snar framtid, just nu läser jag katalogen över tavlorna på Gripsholm och det är för att veta vilka personer det rör sig om.
Stefan
OT: Att sälja böcker (om man nu skulle välja det alternativet) är inte alltid så lätt numera, det är min erfarenhet.frejs väpnare skrev:Under något år har jag kämpat med mig själv. Ska jag sälja några böcker, eller köpa ny bokhylla? Säljalternativet förlorade. I går köpte jag ny hylla. När jag flyttat runt böckerna visade det sig att samlingen växt till 82 hyllmeter.
Okej, har man förstautgåvor av nobelpristagare kan man försöka, men annars är det svårt.
Här i Uppsala bågnar antikvariaten av böcker. Även ställen som Röda Korset, Myrorna, Sirius loppmarknad har massor med högvärdiga böcker för 10-20:-, böcker de fått till skänks.
Den som vill rensa i sina hyllor rådes alltså skänka bort dem. Om man nu inte har gamla fina läderband, förstautgåvor etc.
Sedan detta, huvudfrågan: hur många böcker har ni, hur många böcker har jag lampros?
Jag kan säga: för många pockets, för få inbundna. Men det börjar närma sig 50/50, just tack vare inköp av diverse goda böcker på Röda korset, Myrorna, Sirius...
Den ultimata bokhyllan ska ha inbundna böcker med guldtryck. Och bra böcker ska det förstås också vara.
Kul projekt: gå på antikvariat (loppis) och köpa bok man redan äger, fast i hårdpärm istället för den fula mjukpärmsvariant man redan äger.
-
Claes Pettersson
- Medlem
Förteckning eller foto.
Kul att min tråd om nyttan/vikten av att förteckna sina böcker diskuteras ibland. Frågan är inte om att gör/skriva en förteckning eller fotografera sin boksamling/bibliotek. Rätt är naturligtvis att göra båda. Att fotografera så noggrant att var bok för sig kan identifieras är nog i praktiken omöjligt. Inför försäkringsbolaget bevisar fotografiet att du hade ett bibliotek och förteckningen vad det innehöll (och den kan därför värderas – det är du som måste bevisa att värdet var högre än 10 000 kr eller vad bolaget erbjuder i ersättning).
Sedan är det är viktigt att förvara (och regelbundet uppdatera - ja nödvändigtvis inte utanför hemmet
) både foton och förteckningar utanför hemmet. Men det är en annan historia.
Själv är jag på jakt efter en fotograf – tack för tipset Liefhh.
Just nu har jag 1 081 böcker förtecknade.
Claes G.
Kul att min tråd om nyttan/vikten av att förteckna sina böcker diskuteras ibland. Frågan är inte om att gör/skriva en förteckning eller fotografera sin boksamling/bibliotek. Rätt är naturligtvis att göra båda. Att fotografera så noggrant att var bok för sig kan identifieras är nog i praktiken omöjligt. Inför försäkringsbolaget bevisar fotografiet att du hade ett bibliotek och förteckningen vad det innehöll (och den kan därför värderas – det är du som måste bevisa att värdet var högre än 10 000 kr eller vad bolaget erbjuder i ersättning).
Sedan är det är viktigt att förvara (och regelbundet uppdatera - ja nödvändigtvis inte utanför hemmet
Själv är jag på jakt efter en fotograf – tack för tipset Liefhh.
Just nu har jag 1 081 böcker förtecknade.
Claes G.
Lite OT men om fototeknik i detta fall:Claes Pettersson skrev: Att fotografera så noggrant att var bok för sig kan identifieras är nog i praktiken omöjligt.
Fotar man inte mer än en hyllmeter åt gången, använder en modern digitalkamera av någorlunda kvalitet (dvs ej mobilkamera/motsv) och stativ, samt givetvis högsta möjliga upplösning så kan man läsa/urskilja förvånansvärt många titlar. Men man får inte med dedikationer, upplagor etc vilket i vissa fall kan öka värdet.