60 år sen dresden

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 13 februari 2005, 11:16

stanislav skrev:Hej!

Dresden må ha varit en ren terrorbombning.

Men återigen, och som ingen diskuterar: hur kommer det sig att så starka känslor väcks över detta?

Tyskarna gjorde ju exakt samma saker. Till exempel under septemberfälttåget mot Polen, när tyska plan bombade byar utan något som helst militärt värde. Men bombade medvetet byar som hyste tusentals flyktingar.

Eller är det så att en tysk stad är värd mer än en polsk by? Återigen; kan lidande jämföras?
Jag har flera gånger skrivet tycker jag i alla fall men kanske uttryckte mig dåligt sist?

Dresden hade under slutskedet av kriget inget militärt intresse för utgången för kriget

Dresden hade diverse fabriker en bra bit utanför staden(som några har påängterat)ändå valde man ödelägga staden centrum och dess omnejd.

Om jag inte mins fel så förlorade de Alierade nästan inget plan efter bombningen över Dresden säger lite över deras överlägsenhet och att Dresden hade ett minimalt försvar.

Dresden hade före kriget en mycket intresant historia(barock,rokoko)samt många kyrkor som för oss religösa har ett högt värde.

Finns även andra poänger som jag tycker är värda att lägga in som aspekter i denna känslo samma stad :)

Om jag inte mins fel så kom inte en enda bomb över staden Paris den valde man att spara tänk om de Alierade hade gjort samma sak med Dresden eller varför inte Monte cassino

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 13 februari 2005, 11:24

Kan man lägga någon del av skulden för förstörelsen av Dresden på Ryssarna ?

MVH

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 13 februari 2005, 11:30

Battler skrev:Kan man lägga någon del av skulden för förstörelsen av Dresden på Ryssarna ?

MVH
Hej!

har läst din länk minst 3ggr och enligt den så var det en önskan från ryssarnas sida men jag är tvecksam, då jag har läst annat på en annat site(läser så mycket).

Trots allt var den helt och hållet en operation från början och slut gjord av de Alierade så jag tycker skulden helt och hållet ska läggas för de Ansvariga hos de Alierade.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 13 februari 2005, 12:26

Intressant läsning, även om nog inte alla kommer att hålla med om detaljer och slutsatser:
http://www.airforcehistory.hq.af.mil/Po ... resden.htm

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 13 februari 2005, 17:08

Här är en länk till. På den sidan finns en länk till Dresdens bombning. Nån gång om några dagar eller veckor händer det att jag få prata med en kvinna som var nybliven mamma och sprang för sina liv den natten. Men jag måste först få hennes telefon nr. Sen kan jag skriva hur hon upplevde det hela.

http://www.ww2guide.com/west.shtml

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 13 februari 2005, 18:20

Jag har väldigt svårt för att sympatisera med det tyska folket. Kan inte påstå att jag känner något förakt mot de allierade för deras reaktion mot Dresden. Allt jag ser framför mig är Hitler, nazismen och det lidande det utsatte Europa för.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 13 februari 2005, 18:22

Mr x skrev:
Battler skrev:Kan man lägga någon del av skulden för förstörelsen av Dresden på Ryssarna ?

MVH
Hej!

har läst din länk minst 3ggr och enligt den så var det en önskan från ryssarnas sida men jag är tvecksam, då jag har läst annat på en annat site(läser så mycket).

Trots allt var den helt och hållet en operation från början och slut gjord av de Alierade så jag tycker skulden helt och hållet ska läggas för de Ansvariga hos de Alierade.
Kan man lägga någon del av skulden på Tyskarna ?

MVH

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 13 februari 2005, 18:43

Battler skrev:
Mr x skrev:

MVH
Hej!

Kan man lägga någon del av skulden på Tyskarna ?

MVH
Battler:

Intresant/bra fråga mitt spontana svar utan att ha läst och gått igenom den långa länken som någon länkade till så skulle mitt svar igentligen bli en motfråga.

När du säger Tyskarna menar hela Tyska folket eller bara en del av folket och i så vilka?

Användarvisningsbild
Stangbo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Stangbo » 13 februari 2005, 18:44

Libertas skrev:Jag har väldigt svårt för att sympatisera med det tyska folket. Kan inte påstå att jag känner något förakt mot de allierade för deras reaktion mot Dresden. Allt jag ser framför mig är Hitler, nazismen och det lidande det utsatte Europa för.
Tyskarna är en produkt av historia och uppforstran. Historia i Tyskland var mycket omväxlande och sällan en lugn tid. Alltid var det bråk på något sätt. uppforstran är hård. Lydnad är den viktigaste punkten för tyskarna. De sista åren har också där blivit ändringar. Men i stort sätt och just under kriget lydde man blind utan att fråga om rätt eller fel. jag drillades till lydnad men så blev jag mig själv senare. Jag brukar säga att om man vill protestera i Tyskland blir antingen Terrorist eller man lämnar landet. Jag anser mig tillhörande den fredliga släkten så jag lämnade landet.
Här om veckan såg jag filmen om Nuernbergprocessen. Det var mycket intressant att se hur de skildrade arbetet omkring och i processen. Bland nyckelpersonerna fanns en militärläkare. Han var jude och skulle kartlägga tyskarnas mentala hälsa. Han kom till den slutpunkten att människorna var uppforstrade till att lyda. De hade inga empatiska känslor.
Man måste se filmen den är bra.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 13 februari 2005, 18:45

Libertas skrev:Jag har väldigt svårt för att sympatisera med det tyska folket. Kan inte påstå att jag känner något förakt mot de allierade för deras reaktion mot Dresden. Allt jag ser framför mig är Hitler, nazismen och det lidande det utsatte Europa för.
Så kul för dig! :x

Kom ihåg att tyskar också är människor! Tror du att alla tyskar gillade Hitler eller? Tyskar är inte detsamma som nazister, något som vissa har lovligt svårt att inse. Och då syftar jag inte på dig specifikt!

Visst kan det ha funnits någon sorts logik i själva bombningen i ett militärt perspektiv, kanske det. Jag betvivlar det. Men att Tyskland styrdes av en självsvåldig diktator som begick övergrepp är väl ingen ursäkt för att ge sig på civila tyskar? :(

Såna här uttalanden... :x :x

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 13 februari 2005, 19:16

Det är ju tankar liknande dina egna som bäddar för just nazismens grepp över Tyskland. Tänk dig själv meningen:

Jag har väldigt svårt för att sympatisera med det judiska folket. Kan inte påstå att jag känner något förakt mot tyskarna för deras reaktion mot judarna. Allt jag ser framför mig är kapitalister, snikna direktörer och det lidande de utsatte Tyskland för.

Visst, överdrivet, men ger det dig inte en liten insikt i hur det var möjligt att Hitler tog makten så vet jag inte vad.

/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 13 februari 2005, 19:21

Mr x skrev:När du säger Tyskarna menar hela Tyska folket eller bara en del av folket och i så vilka?
Statsledningen i första hand, mannen på gatan hade inte så stor chans att påverka, när Adolf & co tog bort möjligheten att rösta.

MVH

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 13 februari 2005, 19:44

Klart jag förväntade mig hårda reaktioner och med all rätt. De flesta av era argument har jag hört tidigare och mitt sunda förnuft håller med, men mina innersta instinkter gör det inte. Jag är bara ärlig när jag säger vad jag verkligen känner och jag är inte ute efter att provocera. Jag har ingen som helst sympati för tyskarna. Och nej Eliasson jag tycker verkligen inte att det är jämnförbart med den kommentaren du lade fram. Tyskarna var inga underdogs, de vart inte angripna, de var enade och starka så länge det gick frammåt. Alla var mer eller mindre goda nazister som gjorde allt för Hitler, men när motgångarna kom var plötsligt ingen nazist.

Klart det är hemskt när barn råkar illa ut. De hade inte valt kriget, men det är så svårt att relatera till. Förstår ni? Hade någon visat mig bilder på brinnande och skrikande barn från Dresden så hade jag inte skrattat. Men jag kan ändå inte påstå att jag har några sympatier för tyskarna.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 februari 2005, 19:51

Håll er till ämnet!
:)

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 13 februari 2005, 22:47

Battler skrev:
Mr x skrev:När du säger Tyskarna menar hela Tyska folket eller bara en del av folket och i så vilka?
Statsledningen i första hand, mannen på gatan hade inte så stor chans att påverka, när Adolf & co tog bort möjligheten att rösta.

MVH
Har tänkt lite på vad skrev och kommit fram till följande:

Då stadsledningen inte hade lagt några större militäriska byggnader eller ställt något större försvar till Dresdens så kan inte inte Dresden ha varit något större intresse ur en militärisk synvinkel för Axelmakterna liksom Alierade.

Så svaret på din fråga som tycker är mycket bra Nej för tillfälligt.

Skriv svar