Enemy At the Gates

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 december 2004, 12:49

För en gångs skull pratar ni om en film som jag sett! Ni/vi/alla - kritiserar alla krigsfilmer - för att ni/vi/alla - med en expertis långt långt över genomsnittet, sitter på biografen och försöker kolla in grejor som kan torpederas i eftersnacket. Filmmakarna har det mycket lättare för dom bygger scener och scenarion, för en publik vars 99% inte ens kan peka ut Tsaritsyn på en karta.....Stalingrad.....???...det finns ju inte! Det sagt - var jag mest imponerad av ouvertyren (liksom i Private Ryan) där regissören 'skapar stämningen'. Som jag tyckte var utomordentligt välgjord och en god spegling av desperationen i september när regemente efter regemente av kanonmat kastas över Volga - utan hänsyn till förlusterna, för att hjälpa General Chuikov's 62:a armé att hålla Stalingrad. Ur de ryska likhögarnas hopplöshet reser sig EN begåvad gevärsskytt och EN begåvad Kommissarie.... vilket måste ha haft en verklighet, eller troligen många verkligheter bakom storyn. Och dit - tyckte jag filmen var utmärkt. Därbortom 'stämningsskapandet' blev den - av hänsyn till att filmer måste ha en 'story' - det vanliga dravlet. Men scenframställningarna, ruiner, fabriker, kloaker etc. tyckte jag var mycket väl valda och gjorda.

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem

Inlägg av Kn Korrekt » 1 december 2004, 12:52

Belisarius skrev:Hmm...har för mig att jag sett nån info nånstans om den verkliga bakgrunden till storyn. Att Zajtsev faktiskt existerat får man förmoda även om det är svårt att lita på nåt från Moskva, men låt gå. Han var förmodligen också en duktig prickskytt. Tania lär också ha funnits, och tydligen var hon rätt bra på att slåss hon också, men prickskytt var hon inte, och det finns inte heller någon länk mellan de två.

Nu till det intressanta (från det jag läste); tyskarna skickade verkligen ut en av sina bästa skyttar för att ta itu med Zajtsev. Han var dock inte major, hette inte König och var inte heller chef för "prickskytteskolan". Skillnaden är att i sekvensen när han ligger under plåten, och Zajtsev och Kulikov försöker bluffa fram honom med "hjälmtricket", gick han på det och sköts.

Kan väl bara instämma i att det finns gott om felaktigheter i filmen, men kulisserna är ju fina iallafall.
Det är ju dessutom måttligt troligt att "König" som tysklands bäste prickskytt (eller krypskytt som de säger i filmen, hihi) skulle bära sitt glimrande riddarkors och dessutom bergsjägaredelweissen i mössan under ett prickskytteuppdrag.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 1 december 2004, 13:15

Appropå kvinnor i Röda Armén hittade jag denna länk:
http://www.ospreypublishing.com/title_d ... =ELI~per=2

/P-O

Skriv svar