De olika sätt på hur vi vill tillfredsställa våra behov, dvs hur vi väljer att tillfredsställa våra behov styrs mycket av våra attityder till olika saker, exempelvis olika produkter.Rob Graves skrev: Jag vill vara understryka att jag aldrig påstått något annat, jag påstår bara att de som hävdar att det finns skapade och icke-skapade behov fortfarande inte lyckats postulera vad det är som gör vissa behov är skapade och andra inte. De uttryck (önskningar) behov tar sig uppstår ibland i en social process, det förklarar dock fortfarande inte varför önskan att ha ett viss varierad kost skiljer sig från önskan att röka cigaretter (eller så är en viss varierad kost också ett skapat behov)? Kort sagt ge ett exempel på ett val som inte är "skapat" så kanske vi kan utröna om denna diktomi verkligen innehåller något annat än ett värdeomdöme, tills vidare förhåller jag mig skeptisk.
Våra attityder formas av olika inläringsprocesser:
- Klassisk betingning
- Instrumentell betingning
- Social inlärning
Sedan nämns även
- Exponeringseffekt
Här jobbar reklam och marknadsföring främst med att via klassisk betingning och exponeringseffekt förändra våra attityder till olika produkter i syfte till att ändra vårt beteende vid ett val.
När reklamen blir den den avgörande beståndsdelen i ett val vi gör så är den attityden "skapad", statistiska exempel på attitydförändring på grund av marknadsföringskampanjer finns det ett otal exempel på.
En lustig sak i det här sammanhanget är ju reklamens nära släktskap med propagandan, de flesta är ju mycket kritiska till totalitära samhällens försök av att med hjälp av propaganda styra människors attityder men när samma sak dyker upp i våra moderna demokratiska samhällen (dock är metoderna väldigt mycket förbättrade) så tas dessa metoder i kraftigt försvar av människor som säger sig kämpa för vår "frihet att välja".