The passion of the Christ

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 12 mars 2004, 09:36

Albert replikerar:
Vilken är vår allmänna tolkning av evangelierna?
Du skriver om de "elaka, onda och fula" judarna som tränger sig på Jesus... Något sådant beskrivs inte i evangelierna
Nej, det är riktigt, så står det inte uttryckligen. Jag utgår dock ifrån att det är vanligt att så läses det in av många kristna, som utgår ifrån att kristendomen är den bästa tänkbara religionen och judendomen i bästa fall något förlegat och gammalmodigt. Men jag antar att du förstår vilka ställen jag menar?

Korsriddaren:
Judarna dödade ju faktiskt Jesus, genom att de dömde honom till döden.
Se, detta är ett stort missförstånd.
För det första. Korsfästningen är en ROMERSK avrättningsmetod. Om Pontius Pilatus hade varit så angelägen att rädda Jesus som han gav sken av, men samtidigt känt sig tvingad att falla undan för judiska påtryckningar, kunde han alltid låta piska honom för syns skull och skicka honom i landsflykt till nån romersk provins eller nåt. Nej, söndra och härska är en klassisk romersk metod, och detta var precis vad han ägnade sig åt. Att få alla judiska grupperingarna i luven på varandra: kristna, den stora majoriteten: vanliga judar som tyckte Jesus var kontroversiell men ändå en betydande rabbin, seloterna (=gerillan), översteprästernas anhängare, de lärda fariseerna...

För det andra: Översteprästerna och deras gruppering - ja, deras agerande är märklig, det är de som vill ha bort Jesus ja. Men det är bara en relativt liten grupp!

Märk väl att Jesus blev faktiskt friad i den stora rättegången. tänk bara på meningen ungefär: många falska vittnen uppträdde, men de talade mot varandra (eller nåt sånt, minns ej ordalydelsen). En domstol som i förväg bestämmer sig för att döma, falskeligen eller ej, godtar vilka befängda vittnesmål som helst. Jesus själv teg ju hela tiden. Detta visar att trots att den nattliga (=icke tillåtna) av översteprästerna sammankallade domstolen inte var opartisk så ändå fungerade den OK, vittnenas lögner avslöjades och Jesus kunde inte dömas. Det är i det ljuset man skall se översteprästens sista utspel, när han försöker förmå Jesus till att erkänna att han har sagt sig vara Guds son. Och ta den sittande rätten som vittnen. Nu fungerar inte det heller, för självanklagelser var inte giltiga bevis i judisk rättskipning.

Kort sagt, Jesus blev inte dömd av judisk domstol, och det är därför som den förslagne intrigmakaren översteprästen gör ett sista försök med romarna!

Men profetian har ju förutsagt att Jesus skulle dö, det oskyldiga lammet skulle dö för våra synder, så på något sätt måste Han ju bli dömd och dö.

(Som ni märker, jag har specialstuderat området för en uppsats en gång för några år sedan)
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 12 mars 2004, 13:37

Hm, ok! :)

För att vara aktivt kristen vet jag pinsamt lite... :oops:

Aja, bra att få det utrett. :)

har övertygat min KU-grupp om att vi ska gå o se den när den väl kommer. ;)

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 12 mars 2004, 14:09

Korsriddaren, strongt att medge att du inte kan alla finstilta detaljer. Det finns många som aldrig medger. :)

Det finns tydligare exempel på omedveten historielösa okunskap:

För några år sedan hoppade jag in i en åk 9 och hade SO, vi skulle ha ett stort sjok med judendom och islam - och jämföras med kristendomen. Så dags för ett förhör, en av de duktigare tjejerna skriver gladeligen: Så härligt att jag är kristen, de andra speciellt Islam har helvete men det har inte vi kristna, har min konfirmationspräst sagt! Ridå.

Det är ju trevligt att hon hade en modern präst som tonar ner det där med helvetet, men att det är ju just kristendomen som i alla sekler har pratat högt om helvetet, det visste alltså inte vår kristna unga vän...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 mars 2004, 12:06

Äh, stolthet är åt helvete, det kommer inget bra ut av det. Det är iaf så jag försöker tänka. :)

Helvetet var något de första kristna kom på för att känna sig bättre till mods under det romerska förtrycket. Sen användes det till att ragga medlemmar till kyrkbänkarna.

Gud va jag e glad att jag e protestant, då jag inte tror på varken helvetet eller helgon. :D :lol: :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 13 mars 2004, 13:36

Korsriddaren skrev:Gud va jag e glad att jag e protestant, då jag inte tror på varken helvetet eller helgon. :D :lol: :)
Då tar vi det kapitlet en gång till (är det tredje eller fjärde gången?): helvetet är precis lika mycket protestantisk tro som katolsk, och faktiskt mer betonat i deras traditionella förkunnelse. Framför allt är det protestantiska helvetet obevekligare eftersom de inte tror på skärselden som alternativ.

Däremot ingår som du säger inte tron på helgon i den protestantiska tron, så de förebilderna behöver du inte ha att inspireras av (det är i och för sig ingen katolik som tvingas låta sig inspireras av dem heller, eftersom det bara är en "service" åt dem). :wink:

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 13 mars 2004, 14:01

Stefan skrev: Se, detta är ett stort missförstånd.
För det första. Korsfästningen är en ROMERSK avrättningsmetod. Om Pontius Pilatus hade varit så angelägen att rädda Jesus som han gav sken av, men samtidigt känt sig tvingad att falla undan för judiska påtryckningar, kunde han alltid låta piska honom för syns skull och skicka honom i landsflykt till nån romersk provins eller nåt.
Oavsett vad det står i evangelierna så har evangelierna (vad jag vet) inte tolkats annorlunda av kristna än att judarna bar skulden till Jesus död tills tiden efter att Förintelsen redan ägt rum. Och det är nog pga detta som Mel Gibsons film tolkats som antisemitisk.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 mars 2004, 20:39

Lindir skrev:
Korsriddaren skrev:Gud va jag e glad att jag e protestant, då jag inte tror på varken helvetet eller helgon. :D :lol: :)
Då tar vi det kapitlet en gång till (är det tredje eller fjärde gången?): helvetet är precis lika mycket protestantisk tro som katolsk, och faktiskt mer betonat i deras traditionella förkunnelse. Framför allt är det protestantiska helvetet obevekligare eftersom de inte tror på skärselden som alternativ.

Däremot ingår som du säger inte tron på helgon i den protestantiska tron, så de förebilderna behöver du inte ha att inspireras av (det är i och för sig ingen katolik som tvingas låta sig inspireras av dem heller, eftersom det bara är en "service" åt dem). :wink:

Hm... Vad jag hört från mina protestantpolare så tror inte vi på Helvetet. Men men, man kan alltid ha fel. :D
Inte för att jafg börjar tro på helvetet bara för den saken. ;)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 13 mars 2004, 21:31

Korsriddaren skrev:Hm... Vad jag hört från mina protestantpolare så tror inte vi på Helvetet. Men men, man kan alltid ha fel. :D
Det har inte att göra med att de är protestanter, utan att stora delar av Svenska Kyrkan är såpass sekulariserade att de inte vågar tala om vad som ingår i dess lära, om det råkar låta stötande för moderna människor.

Svenska Kyrkan erkänner fortfarande officiellt, precis som de gjort sedan 1592, de skrifter som samlas i Svenska Kyrkans Bekännelseskrifter som den officiella framställningen av deras tro och lära. Där ingår bl a den Augsburgska bekännelsen, som är en av de viktigaste sammanfattningarna av den lutherska tron. I den kan man t ex läsa:

"XVII. Om Kristi återkomst till domen

Vidare lära de, att Kristus skall återkomma på yttersta dagen för att hålla dom, och han skall uppväcka alla döda; de fromma och utvalda skall han giva evigt liv och evärdlig glädje, men de ogudaktiga människorna och djävlarna skall han fördöma till att pinas utan återvändo.

De fördöma vederdöparna, som anse, att de fördömda människornas och djävlarnas straff en gång skall få sitt slut."

Med andra ord, alla ogudaktiga (de som inte är "fromma och utvalda") ska dömas till evig pina (=helvetet), och de som anser att detta straff kommer att ta slut någon fördöms som irrlärare.

Naturligtvis är det många moderna protestanter (liksom ännu fler moderna katoliker) som inte tror på detta bokstavligt, men det innebär inte att de inte tror på helvetet för att de är protestanter, utan trots att de är protestanter. Att strunta i vad ens egen kyrka har för lära kan man göra vilken kyrkan man än tillhör, men man bör ändå veta att det då är ens egen åsikt man framför och inte t ex Svenska kyrkans.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 mars 2004, 13:04

Hm... Jag får skylla det på vederbörande präster som inget sagt om den saken.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 15 mars 2004, 13:24

Lite utanför ämnet, vad hände med Judas, gick han och hängde sig i ett träd efteråt eller? Blev han förlåten? enligt biblen.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 15 mars 2004, 13:57

Ja77 skrev:Lite utanför ämnet, vad hände med Judas, gick han och hängde sig i ett träd efteråt eller? Blev han förlåten? enligt biblen.
Man får väl utgå från att han hade blivit förlåten om han hade bett om förlåtelse, men han valde i stället att ta sitt liv när han ångrade sig. Åtminstone hängde han sig enligt Matteusevangeliet (Matt 27:5) - om det var ett träd han hängde sig i framgår inte. Enligt Apostlagärningarna (Apg 1:18) dog han genom han föll framstupa och magen sprack. Spontant verkar ju Matteusförklaringen litet mer realistisk, men vad vet jag ...
Senast redigerad av 1 Lindir, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 mars 2004, 14:44

Kan bekräfta att han hängde sig, efter att ha kastat bort pengarna.

Men om magen sprack kanske han landade på en vass sten eller så? :)

Även om jag är mer lagd åt hängningen.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 15 mars 2004, 15:56

De var ju ganska förtjusta att döda folk genom att stöta in med kniv i buken - berättas om på ganska många ställen, fa i GT.

Så buken sprack kanske inte helt spontant utan som resultat av akut järn/stålförgiftning?? Evenutellt knivhöggs han inte där han dog utan nån annanstans, så för de förbpasserande såg det ut som om han föll ner och buken sprack med utvällande tarmar.

En lika god teori som nån annan, dessutom fullt realistisk.

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 21 mars 2004, 19:36

Efter allt hallå såg jag mig också tvungen att ladda ned filmen, och jag måste nog säga att jag för en gångs skull är glad för att inte ha stött den här filmen med en enda cent. Filmen frossar i sadistiskt våld av värsta slag, och någon skymt av kristendomens viktigaste budskap, kärleken och förlåtelsen, ser man inte. Lägg ännu till det klart antisemitiska budskapet och vi har en film som endast är motbjudande.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 21 mars 2004, 21:03

JAB berättar:
Lägg ännu till det klart antisemitiska budskapet och vi har en film som endast är motbjudande.
JAB, du som tydligen kan bibeln tillräckligt väl för att se vilka som är antisemitiska detaljer och vilket som är hederligt historieberättande - kan du berätta om dem?

Om du så önskar kan du skriva via ett PM till mig, så kan vi bolla funderingarna.

Skriv svar