Då är frågan vad detta är för en klocka?
Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tackar. Det var det där med skortstenseld jag inte visste att vedeldning orsakade, därav tvekan. Men att man eldade med ved under krigstid visste jag - finns en bra bild på en ångbåtsbrygga i skärgården under krigstid med väldiga mängder ved som båtarna förbrukade mellan varje brygga!

Ledtråd, det har med de små pryttlarna nedanför klockan att göra - som fästs vid ringen kring urtavlan.
EDIT: går bilden att se? kunde inte se den från telefonen. Här kommer den igen.
EDIT: går bilden att se? kunde inte se den från telefonen. Här kommer den igen.
- Bilagor
-
- klocka.JPG (52.28 KiB) Visad 580 gånger
Ledtråd 2, dess syfte användes vid segling i
- Bilagor
-
- Konvoj.jpg (16.43 KiB) Visad 575 gånger
Ingen? Det är en "Convoy-clock", där de olika pryttlarna fästs på ringen kring urtavlan enligt förbestämda tider. Varje skepp i konvojen har en sådan, alla är synkade, och på så vis kan hela konvjojen zickzacka i någolunda formation.
Frågan fri!
Frågan fri!
Mycket intressant gunship- ngt jag aldrig hört om tidigare. Tack för lärdomen!
mvh, Varjag
mvh, Varjag
Verkligen?! Det är klart, de har bara syfte i krigstid, men jag är lite överraskad att frågan var så svår att även Skalmans Sjöbjörn själv inte tog den. Alltid kul att komma med något nytt!varjag skrev:Mycket intressant gunship- ngt jag aldrig hört om tidigare. Tack för lärdomen!
mvh, Varjag
Innan torkan tar över -
....att namnge? Vilka - Varjag
Klämmer till med Spica längst till vänster.
I ett tidigare liv så var damen Svea betydligt vackrare.
Det var minsann inte dåligt! Men visst är det Torpedbåten 41 SPICA - som inte visar mycket mera än näsan.......Stighult skrev:Klämmer till med Spica längst till vänster.
Bara ''livmoderskeppet'' och två ubåtar kvar.......
Varjag
Ubåtarna var HMS ILLERN ocvh UTTERN.....Stighults fråga, Varjagvarjag skrev:Det var minsann inte dåligt! Men visst är det Torpedbåten 41 SPICA - som inte visar mycket mera än näsan.......Stighult skrev:Klämmer till med Spica längst till vänster.
Bara ''livmoderskeppet'' och två ubåtar kvar.......![]()
Varjag
Skillnaden mellan ubåtar och torpedbåtar i tidernas begynnelse var att på ubåten stängde man luckan innan man dök. 
Inte lätt att komma på något. Men en bild från något som många kanske kommer ihåg.?
Inte lätt att komma på något. Men en bild från något som många kanske kommer ihåg.?
......
HMS Särimner kände varjag igen utan problem, minns när man plaskade runt där på 70-talet.
Ligger i skyddstjänstskolan på Berga för de som undrar. Varjag tar över frågandet.
Ligger i skyddstjänstskolan på Berga för de som undrar. Varjag tar över frågandet.