Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Under tiden som G:son funderar så kanske jag kan få sticka in med en fråga som rör både finsk och svensk historia?
Ett rikssvenskt regemente nästan utplånades av ryssarna vid den här finska fästningen. I regementets rullor för den här tiden står ofta "Stupad i slaget vid ..."
Efterverkningarna blev stora i främst Sverige och ledde t o m till ett uppror.
Vilket slag i Finland rör det sig om?
Ett rikssvenskt regemente nästan utplånades av ryssarna vid den här finska fästningen. I regementets rullor för den här tiden står ofta "Stupad i slaget vid ..."
Efterverkningarna blev stora i främst Sverige och ledde t o m till ett uppror.
Vilket slag i Finland rör det sig om?
Staden är i fråga om folkmängd Finlands trettonde största. Fästningen dominerar inte längre staden på samma sätt som den gjorde när slaget ägde rum men är fint restaurerad och ett populärt turistmål.
Fästningen i Villmanstrand?
Schwemppa har som alltid rätt. Slaget ägde rum 23 augusti 1741 i och utanför Villmanstrand och de svensk-finska soldaterna leddes av generalmajor Carl Henrik Wrangel.
Wrangel beslöt av någon dunkel anledning att möta de mångdubbelt starkare ryssarna utanför fästningen. Mot den trefaldiga övermakten var det kanske inte något klokt beslut. Den ryska styrkan besegrade Wrangels batajoner och särskilt Dalregementet fick stora förluster. Många påstår att det var denna händelse som två år senare utlöste det s k Dalupproret i Sverige.
G:son har fortfarande bollen men Schwemppa vill kanske vara taktisk reserv?
Wrangel beslöt av någon dunkel anledning att möta de mångdubbelt starkare ryssarna utanför fästningen. Mot den trefaldiga övermakten var det kanske inte något klokt beslut. Den ryska styrkan besegrade Wrangels batajoner och särskilt Dalregementet fick stora förluster. Många påstår att det var denna händelse som två år senare utlöste det s k Dalupproret i Sverige.
G:son har fortfarande bollen men Schwemppa vill kanske vara taktisk reserv?
Vi underhåller oss så länge vi kan...
Här har vi en, kanske naiv, ung herre som i tiden utförde forskningsresor för en rätt så tvivelaktig organisation... Vem?
Här har vi en, kanske naiv, ung herre som i tiden utförde forskningsresor för en rätt så tvivelaktig organisation... Vem?
- Bilagor
-
- aristokrat.jpg (2.93 KiB) Visad 571 gånger
Vågar man fråga om den tvivelaktiga organisationen var politisk, paramilitär eller bara en smula kriminell i största allmänhet?
Nazistisk flumorganisation, vad annat... 
Alla tre alltså.
Den jag kommer att tänka på är Jörn Donners far, Kai Donner, som genomförde flera etnologiska forskningsresor. Han var dessutom politiskt aktiv men jag tror inte att han hade så mycket med nazister att göra utan var nog mer fosterländskt sinnad.
Schwemppa får nog skicka in ytterligare en ledtråd under dagen om nu inte någon annan visar sig vara klokare än jag.
Den jag kommer att tänka på är Jörn Donners far, Kai Donner, som genomförde flera etnologiska forskningsresor. Han var dessutom politiskt aktiv men jag tror inte att han hade så mycket med nazister att göra utan var nog mer fosterländskt sinnad.
Schwemppa får nog skicka in ytterligare en ledtråd under dagen om nu inte någon annan visar sig vara klokare än jag.
Nej, inte herr Donner.
Organisationen var alltså tysk, men den efterfrågade herremannen var finländare, och forskade bland finsk-ugriska folk , så att säga.
Organisationens verksamhet inspirerade bla. Indiana Jones-filmernas upphovsmän (!) och man bökade omkring också i Bohuslän i Sverige och i Tibet...
Organisationen var alltså tysk, men den efterfrågade herremannen var finländare, och forskade bland finsk-ugriska folk , så att säga.
Organisationens verksamhet inspirerade bla. Indiana Jones-filmernas upphovsmän (!) och man bökade omkring också i Bohuslän i Sverige och i Tibet...
Yrjö Grönhagen (med eller utan "von"). Han hade tydligen en del att göra med organisationen "Ahnenerbe" som försökte bevisa att arierna en gång hade styrt över världen.
Jag är inte säker men det är möjligen samma organisation som försökte bevisa att Jesus inte alls var född i Betlehem utan i den tyska byn Bethelheim och således var tvättäkta arier.
Jag är inte säker men det är möjligen samma organisation som försökte bevisa att Jesus inte alls var född i Betlehem utan i den tyska byn Bethelheim och således var tvättäkta arier.
Korrekt. Ibland överträffar verkligheten fantasin...
Heather Pringles bok "Härskarplanen" kan rekommenderas (nu också på finska som "Himmlerin suuri suunnitelma").
Lago frågar.
Heather Pringles bok "Härskarplanen" kan rekommenderas (nu också på finska som "Himmlerin suuri suunnitelma").
Lago frågar.
Känd författarinna (nåja, vilken författare brukar inte beskrivas som känd?). Född i Viborg men verksam annorstädes. Är inte särskilt översatt till andra språk. Det kan bero på att hennes romaner av vissa anses lite provinsiella.
Nu levande men hennes romaner har ofta en historisk prägel så nog kan frågan platsa i quizzet.
Vem?
Nu levande men hennes romaner har ofta en historisk prägel så nog kan frågan platsa i quizzet.
Vem?
- Bilagor
-
- Vildmansförfattarinna.jpeg (30.2 KiB) Visad 538 gånger
- Ralf Palmgren
- Medlem
Laila Hirvisaari
Alldeles riktigt men de flesta, kanske t o m alla, böcker skrev hon under sitt namn som gift, Laila Hietamies.
Ralf har bollen.
Ralf har bollen.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Det är också under det namnet som jag känner henne men hon har bytt namnet. Jag återkommer med en ny fråga snart...lago skrev:Alldeles riktigt men de flesta, kanske t o m alla, böcker skrev hon under sitt namn som gift, Laila Hietamies.
Ralf har bollen.