Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Ok, här behövs tydligen en ledtråd.
Skådeplatsen för det hela låg i Afrika.
Öken-Erik
Skådeplatsen för det hela låg i Afrika.
Öken-Erik
Absolut....men se vad man kan hitta om italienska strykpojkar - och ur oklanderlig källaGoogling är töntigt...
Susie, Eyde and Fortress ACs were used by East African Armoured Car Regiment (EAACR) during the Abessinian Campaign, this unit fought as part of the 11th African Division, mainly in Italian Somaliland. All three ACs were based on Chevrolet chassies and made either by East African Railway Workshop or the engineering company Harz & Bell in Nairobi. The number made are not known
'tönten' Varjag
LOL!
Ok, du får frågan, fast du är töntig!
Intressant att så här i efterhand läsa den gamla tråden på Overvalwagen, flera namn som jag numera känner igen som von Adler o Bill Murrey, NI borde väl ha kunnar svaret utan googling?
http://www.network54.com/Forum/330333/t ... gn+1941%21
Öken-Erik
Ok, du får frågan, fast du är töntig!
Intressant att så här i efterhand läsa den gamla tråden på Overvalwagen, flera namn som jag numera känner igen som von Adler o Bill Murrey, NI borde väl ha kunnar svaret utan googling?
http://www.network54.com/Forum/330333/t ... gn+1941%21
Öken-Erik
Tack Öken-Erik (för länken
) Nästa har ett ovanligt långt 'blåsrör'......Vi vill veta kalibern och blåsrörets kaliberlängd. Samt givetvis vad apparaten hade för beteckning...Varjag
- Bilagor
-
- långpipig.jpg (53.03 KiB) Visad 504 gånger
Är det inte en rysstraktor?

ryssTRAKTOR - är absolut rätt! När man lider av desperat brist - sätter man kanoner på traktorerMD650 skrev:Är det inte en rysstraktor?
Är det en Komsolets???varjag skrev: ryssTRAKTOR - är absolut rätt! När man lider av desperat brist - sätter man kanoner på traktorer, Varjag
Ännu ett ABSOLUT - det är en Komsomolets-traktor. På vilken man i desperation - monterat en kanon.....
Varjag
Varjag
76 mm????

Vad vi ser är en Zis-30, detta är namnet på kombinationen.
Pjäsen är en 57mm Zis-2 och vagnen en T-20 Komsomoletz.
Stäpp-Erik
Stäpp-Erik
Japp - och bössans eldrör lär ska vara inte mindre än 73 kaliberlängder, alltså över 4 meter. Osedvanligt långt för den tiden.....Öken-Erik skrev:Vad vi ser är en Zis-30, detta är namnet på kombinationen.
Stäpp-Erik
Stäpp-Erik frågar, Varjag
EN stridsvagnstyp i ryssland beväpnades med 57mm kanon under WW II, vilken?
Vi talar alltså inte om enstaka prototyper utan serietillverkning
Stäpp-Erik
Stäpp-Erik
- hoffe_salem
- Medlem
Öken-Erik skrev:EN stridsvagnstyp i ryssland beväpnades med 57mm kanon under WW II, vilken?
Stäpp-Erik
T-34 ?, det var inte många exemplar men dom deltog i bland annat slaget om Moskva..
Yupp!
Visst var det T-34an.
Det var planerat att tillverka en speciell version som "tankdestroyer" med 57mm kanon Zis-4.
Jag tror man endast tillverkade ca 100 st innan man bestämde sej att hålla fast vid 76mm kanonen.
Det är korrekt sonm Hoffe skriver att några stred utanför Moskva.
Hoffes fråga.
Öken-Erik
Visst var det T-34an.
Det var planerat att tillverka en speciell version som "tankdestroyer" med 57mm kanon Zis-4.
Jag tror man endast tillverkade ca 100 st innan man bestämde sej att hålla fast vid 76mm kanonen.
Det är korrekt sonm Hoffe skriver att några stred utanför Moskva.
Hoffes fråga.
Öken-Erik
- hoffe_salem
- Medlem
Tackar men jag måste lämna frågan fri då jag ska ut på äventyr i våran huvudstad..