Ja.Engelbrekt skrev:Det beror på hur man definierar "mördats", Lindir. Anser du per automatik att varje avrättad person "mördats"?
Hitler och Stalin - lika som bär?
-
Engelbrekt
- Medlem
Vad vet du vad som stämmer överens med mina egna åsikter. Jo, det vet du inte ett skit om, så du ska enbart knipa igen om den saken!
Ditt barnsliga sätt att debattera är direkt patetiskt. Du är så uppfylld av din egen förträfflighet att man bara kan gapskratta. Jag är inte det minsta frustrerad. Däremot verkar du heldesperat, vilket skiner igenom ganska rejält.
Att arkiven skulle vara ofullständiga är inte samma sak som att det skulle vara förfalskningar. Du borde fatta det.
Avsiktligt dödande är de som avrättats.
Dölja mina åsikter. Än en gång PATETISKT SKITSNACK från din sida. Men du avslöjar ditt eget tillkortakommande gång på gång. Man kan bara skratta åt dig, din stackare.
Ditt barnsliga sätt att debattera är direkt patetiskt. Du är så uppfylld av din egen förträfflighet att man bara kan gapskratta. Jag är inte det minsta frustrerad. Däremot verkar du heldesperat, vilket skiner igenom ganska rejält.
Att arkiven skulle vara ofullständiga är inte samma sak som att det skulle vara förfalskningar. Du borde fatta det.
Avsiktligt dödande är de som avrättats.
Dölja mina åsikter. Än en gång PATETISKT SKITSNACK från din sida. Men du avslöjar ditt eget tillkortakommande gång på gång. Man kan bara skratta åt dig, din stackare.
-
Engelbrekt
- Medlem
Nu är vi arg...det är inte bra för lilla pumpen gubbe lille...Engelbrekt skrev:Vad vet du vad som stämmer överens med mina egna åsikter. Jo, det vet du inte ett skit om, så du ska enbart knipa igen om den saken!
På vilket sätt är mitt debatt sätt patetiskt, att jag gång efter annan pekar på inkonsekvenser i dina ihåliga teser?Ditt barnsliga sätt att debattera är direkt patetiskt. Du är så uppfylld av din egen förträfflighet att man bara kan gapskratta. Jag är inte det minsta frustrerad. Däremot verkar du heldesperat, vilket skiner igenom ganska rejält.
På vilket sätt är jag desperat, återigen - du är duktig på att kasta ur dig påståenden utan att följa upp dom. Vad är jag heldesperat på för sätt, att jag inte håller med dig i dina åsikter, ok fin definition som ni tydligen får lära er i Umeå...
Werth påpekade detta i fallet med lägervakter, och rimligen borde detta även gälla andra dokument. Eller återigen - är det endast förfalskningar när de inte stödjer dina förutfattade åsikter?Att arkiven skulle vara ofullständiga är inte samma sak som att det skulle vara förfalskningar. Du borde fatta det.
Och vad menas med avsiktligt dödande då?Avsiktligt dödande är de som avrättats.
Att man tvingar folk att arbeta till döds, dödsmarscher o.s.v.?
Nu är du arg igen...börjar det tryta med argument i KPML(r):s lilla röda eller?Dölja mina åsikter. Än en gång PATETISKT SKITSNACK från din sida. Men du avslöjar ditt eget tillkortakommande gång på gång. Man kan bara skratta åt dig, din stackare.
-
Engelbrekt
- Medlem
Det jag hela tiden från första stund velat ha fram är att antalet offer för Stalintiden är kraftigt överdrivna. Historiskt är det inget nytt. Även offren för häxprocesserna under 1600-talet och för slavhandeln från Afrika till Nya och Gamla världen har fått skrivas ner sedan bättre källmaterial blivit tillgängligt. Detsamma gäller för terrorn utövad i Ryssland under 1500-talet av Ivan den förskräcklige. Även offren för den påvliga inkvisitionen har visat sig överdrivna.
Därför har jag väldigt svårt att förstå att det ska vara så svårt att acceptera de här nya forskarrönen. Jag trodde på de gamla siffrorna, men nu har jag fått krypa till korset och medge att de var fel.
Därför har jag väldigt svårt att förstå att det ska vara så svårt att acceptera de här nya forskarrönen. Jag trodde på de gamla siffrorna, men nu har jag fått krypa till korset och medge att de var fel.
- Johan Elisson
- Medlem
Vilka siffror är kraftigt överdrivna? Det är inte precis så att hela världens samlade historier var eniga om en siffra, utan hade tvärtemot vitt skilda åsikter och resultat ifrågan, precis som nu. Som vi flera gånger om bevisat för dig så är inte historierna eniga om de nya siffrorna, varför ska vi då tro mer på dem än på andra?
/Johan
Inför vilka? Dina partikamrater?Jag trodde på de gamla siffrorna, men nu har jag fått krypa till korset och medge att de var fel.
/Johan
-
Engelbrekt
- Medlem
Eftersom du helt saknar intresse för en konstruktiv diskussion, Patrik, så slipper du. Bara några avslutande kommentarer.
Hur kan du vara så säker att jag bor i Umeå?? Jag sa Umeå universitet, inte nödvändigtvis att jag bor där. Jag har aldrig haft några förutfattade åsikter. Försök att fatta det nån gång!!!!!!!!!!!!!!!
Dödsmarscher som nazisterna ägnade sig åt i slutet av kriget är avsiktligt dödande.
För sista gången. Jag har en socialdemokratisk syn på livet. Respektera detta. Det är fruktansvärt kränkande att behöva läsa sån skit som du skriver om mig.
Men du föraktar helt klart andra åsikter än dina egna. Du behöver förresten inte svara på det här. Vår diskussion är avslutad så länge som du inte uppför dig på ett moget sätt.
Hur kan du vara så säker att jag bor i Umeå?? Jag sa Umeå universitet, inte nödvändigtvis att jag bor där. Jag har aldrig haft några förutfattade åsikter. Försök att fatta det nån gång!!!!!!!!!!!!!!!
Dödsmarscher som nazisterna ägnade sig åt i slutet av kriget är avsiktligt dödande.
För sista gången. Jag har en socialdemokratisk syn på livet. Respektera detta. Det är fruktansvärt kränkande att behöva läsa sån skit som du skriver om mig.
Men du föraktar helt klart andra åsikter än dina egna. Du behöver förresten inte svara på det här. Vår diskussion är avslutad så länge som du inte uppför dig på ett moget sätt.
-
Engelbrekt
- Medlem
Eftersom du sjunker till samma låga nivå som den här fåntratten Patrik, så blir det ingen mer diskussion med dig heller, Johan Elisson.
Jag betackar för att bli kallad kommunist och stalinist, då jag inte är det. Någon respekt tycker jag att man har rätt att kräva.
Avslutningsvis menar jag siffrorna som Conquest stod för och som var giltig sanning fram till början av 90-talet. Nu vet jag bättre.
Jag betackar för att bli kallad kommunist och stalinist, då jag inte är det. Någon respekt tycker jag att man har rätt att kräva.
Avslutningsvis menar jag siffrorna som Conquest stod för och som var giltig sanning fram till början av 90-talet. Nu vet jag bättre.
- Johan Elisson
- Medlem
-
Engelbrekt
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Den ende som verkar sakna intresse för konstruktiv kritik är du som avskriver all form av kritik mot dina påstående som förfalskningar o.s.v.Engelbrekt skrev:Eftersom du helt saknar intresse för en konstruktiv diskussion, Patrik, så slipper du. Bara några avslutande kommentarer.
Till skillnad mot dig har jag läst de artiklar du postat, där de i många fall faktiskt inte alls verkar dela dina åsikter. Har du överhuvudtaget läst de artiklar du hänvisar till?
Har jag påstått att du bor i Umeå, verkar som du har återigen svårt med det här att läsa...Hur kan du vara så säker att jag bor i Umeå?? Jag sa Umeå universitet, inte nödvändigtvis att jag bor där. Jag har aldrig haft några förutfattade åsikter. Försök att fatta det nån gång!!!!!!!!!!!!!!!
nej, dra den om rödluvan också...
Och nu blev du arg igen...
Mycket möjligt, men jag struntar i nazisterna nu, för nu talar vi om Sovjetunionen och inte Tredje Riket, vill du debattera den aspekten på historien får du starta en tråd om det.Dödsmarscher som nazisterna ägnade sig åt i slutet av kriget är avsiktligt dödande.
Återigen så rör du dig i en skuggvärld där personliga åsikter verkar råda.
Vad har jag skrivit för skit om dig?För sista gången. Jag har en socialdemokratisk syn på livet. Respektera detta. Det är fruktansvärt kränkande att behöva läsa sån skit som du skriver om mig.
Nej, till skillnad mot dig så sitter inte jag inne med någon "absolut" sanning, därför är jag skeptisk till dina uttalanden om att detta är de definitiva siffrorna och att alla forskare skulle vara överens, vilket de bevisligen icke är.Men du föraktar helt klart andra åsikter än dina egna. Du behöver förresten inte svara på det här. Vår diskussion är avslutad så länge som du inte uppför dig på ett moget sätt.
Återigen, varken Getty eller Werth, eller någon annan seriös forskare är så innehelvete korkad att han/hon skulle göra sådana uttalanden som du gör - och det får du tolka hur du vill - om du nu inte fått lära dig det i skolan så tycker jag helt klart att du borde ta och gå om metodik kursen.
Inte ens revisionisterna är ense över hur många som dödades, hur kan du då påstå att alla är överens...
Jag undrar vem som är omogen här...
-
Engelbrekt
- Medlem
Nej, jag förstår det, tufft och få mothugg hela tiden...mycket bättre att sitta på forum där alla tycker precis likadant, kallas likriktning, något som förövrigt både Stalin och Hitler uppskattade...Engelbrekt skrev:Eftersom du sjunker till samma låga nivå som den här fåntratten Patrik, så blir det ingen mer diskussion med dig heller, Johan Elisson.
Javisst.Engelbrekt skrev:I så fall, Lindir, måste du ju rimligen betrakta alla som avrättas i USA som "mördade". I konsekvensens namn. I så fall blev nazistkoryféerna i Nürnberg mördade. I så fall blev Quisling mördad.
Jag vet inte vart du vill komma. Ska vi räkna bort de som avrättades under Stalinterrorn som kallades kriminella i stället för politiska fiender (det var väl också kriminellt, i och för sig ...)? Eftersom de var "legitimt" avrättade?
Ska vi då kanske också räkna bort de offer för förintelsen som förärades en grön triangel ("vaneförbrytare") i stället för t ex en gul ("jude")? Eftersom de var "legitimt" avrättade?