Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Tack hasse
- minns att min far berättade lite om detta sent 40-tal. Bl.a. påstod han, att (efter den ''tysk-finska segern'')
skulle Finland få ngn sorts oljemonopol innefattande hela Skandinavien som skulle berika ''storfinnarna'' på
andras bekostnad.....Hur sant det var - vet jag inte.
Nästa: Tidigt 50-tal fick denna vara - - koppling till Finland, som i folkmun - gav kaffesorten ett svensk öknamn......
Vilket öknamn?, Varjag
- minns att min far berättade lite om detta sent 40-tal. Bl.a. påstod han, att (efter den ''tysk-finska segern'')
skulle Finland få ngn sorts oljemonopol innefattande hela Skandinavien som skulle berika ''storfinnarna'' på
andras bekostnad.....Hur sant det var - vet jag inte.
Nästa: Tidigt 50-tal fick denna vara - - koppling till Finland, som i folkmun - gav kaffesorten ett svensk öknamn......
Vilket öknamn?, Varjag
Kafferansoneringen i Sverige upphörde augusti 1951 - men inte i Finland.....
Varjag
Varjag
Nog ingen som minns detta.
Minas-kaffe smugglades till Finland i betydande kvantiteter över Haparanda......vilket föranledde dess öknamn
.....Midnattskaffe!
Frågan är fri, Varjag
Minas-kaffe smugglades till Finland i betydande kvantiteter över Haparanda......vilket föranledde dess öknamn
.....Midnattskaffe!
Frågan är fri, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ett hus med anknytning till Finland. Hur?
Järnvägsstationen i Haparanda som har två spårvidder - rysk och svensk, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Så rätt, Varjag. Färd över bron till Tornio gick på minus 5 minuter, en återresan tog 1 timme 5 minuter p g a olika tidszoner. Notera att stationen är byggd för mycket stor tågtrafik, som upphörde 1918. Varjag bygger vidare.
Tack Stellan
Från 1943 till 1955 ?, Varjag
Från 1943 till 1955 ?, Varjag
Finsk Sisu S-21 lastbil, Finland har tillverkat ''egna lastbilar'' sedan 1932 - strongt för en så begränsad marknad.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_S-21
Frågan är fri! , Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_S-21
Frågan är fri! , Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, Varjag, finsk lastbilstillverkning var nyhet för mig. Här kommer en ny fråga: Vem?
Jag kan svårligen se att det kan vara någon annan än Nikolaj Ivanovitj Bobrikov 1839 1904
Generalguvernör över storfurstendömet Finland 1898 1904. Han mördades av Eugen Schauman.
Generalguvernör över storfurstendömet Finland 1898 1904. Han mördades av Eugen Schauman.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Exakt så och din fråga.
Signalement på den efterlyste lyder som följer: Mannerheimriddare, vapengömmare i flera repriser försvarsminister samt slutligen chef för den finländska motsvarigheten till vad som tidigare i Sverige hette RPS/Säk.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Noterar att jag denna gång inte låst tråden. Varsågod Stellan Bojerud
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
1942 köpte Valtion Rautatiet (VR) 20 ånglok från Sverige. De var av två mycket snarlika typer. Typerna kom sedermera att förenas under ett gemensamt littera. Vad hette de i Sverige respektive Finland.