Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 18 mars 2016, 09:43

Rickard skrev:
Jo, ditt resonemang är oklart eftersom det inte stämmer.
Försvaret pekade på att man hittat flera olika typer av bandspår, men som inte var "lika eller nästan lika" de som dokumenterades efter Hårsfjärden.
Det vet du ju egentligen eftersom du har nedan klippt bort det stycke som direkt motsäger vad du här låtsas tro.
Tyvärr råkade jag göra ett felcitat.
Det felaktiga citatet var:
på att det var lika eller nästan lika bandspår 1987 som under hårsfjärdensincidentet
Ett korrekt citat skulle vara:
” De är till bandbredd med mera liknande de som upptäcktes i Hårsfjärden 1982”
Så jag blandade ihop skrivningarna att vara ”liknande” till ”lika eller nästan lika”,
Tyvärr så kan jag göra fel och jag sätter en heder i att erkänna mina misstag,
det gör det lättare att diskutera sakfrågor med någon form av vetenskaplig grundsyn.

Tyvärr så ser jag inget skäl att kommentera resten av ditt inlägg eftersom jag inte ser att du lever upp till just "någon form av vetenskaplig grundsyn"

Mvh
/John.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 18 mars 2016, 09:47

JHAN, här finns en artikel om BL:a Elbrus som även den var utrustad med miniubåtar, och lite info om Medelhavet m.m. Möjligheten att bandspåren man funnit i Medelhavet härrör från MTC -200. Och det man kunde utföra i Gibraltar och Medelhavet, borde rimligtvis även gå att utföra i Östersjön ? Där det står AC 32 arbetade intensivt i texten kan vara 32:a Rescue Ship brigade" man avser? Det fann andra tex, 34 och 37 .//Thule

En intressant sak.
1982 så såg personal från Jagare Halland ett runt föremålovanför ytan, en svart kulle ungefär som en liten del av en boll . Det var inte ett ubåtstorn men möjligen toppen på en undervattensfarkost. Den sågs på samma plats där man fann parallella bandspår senare .
Även Ola Tunander har beskrivit händelsen .

https://translate.google.se/translate?h ... rev=search
Senast redigerad av 6 Thule3, redigerad totalt 18 gång.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 18 mars 2016, 10:04

JohnT:
JohnT skrev:Så jag blandade ihop skrivningarna att vara ”liknande” till ”lika eller nästan lika”,
Nejdå, det var inte det du gjorde. Du tog ju aktivt bort det som motsade din tes, nämligen att det framgick att spåren i själva verket hade betydande skillnader vilket i sig ogiltigförklarade ditt grundpåstående.

JohnT skrev:Tyvärr så kan jag göra fel och jag sätter en heder i att erkänna mina misstag,
det gör det lättare att diskutera sakfrågor med någon form av vetenskaplig grundsyn.
Fast det är ju tvärt om vad du gör ovan. Att hylla sig själv att kunna erkänna fel samtidigt som man aktivt skriver felaktigt saker mot bättre vetande är liksom inte samma sak.

JohnT skrev:Tyvärr så ser jag inget skäl att kommentera resten av ditt inlägg eftersom jag inte ser att du lever upp till just "någon form av vetenskaplig grundsyn"
Ah.

Sådant fantastiskt tråkigt tjafs.

Hej Millgard,

och tack för inlägg. Jag hinner inte svara ordentligt nu, men jag vill dels säga att jag inte på något sätt önskar ha ett otrevligt diskussionsklimat och det inte handlar om att "systematiskt" försöka ta heder av någon. Det är enbart frustration över att ständigt se felaktigheter läggas fram som sanningar tillsammans med ett för mig obegripligt sätt att handskas med källförfrågningar och invändningar.

Jag önskar inte på något sätt ett ständigt tjafs som bara drar negativ energi.

Jag tar också gärna en diskussion med dig senare gällande t ex utredningarnas åtkomst till material.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 18 mars 2016, 16:29

Rickard skrev: Jo, det är förstås en nyckelfaktor i mysteriet. Om det nu ansågs så extremt viktigt med dessa mytomspunna ANFALLSFÖRBEREDELSER!!!, varför göra det så enormt övertydligt vad man tänker utföra i ett krigsläge så att Sverige hade alla möjligheter att förbereda sig/motverka?
För att dra en parallell till det som sker i detta nu.
"Enligt Säkerhetspolisen bedriver ryska agenter just nu krigsförberedelser i Sverige och samhällsviktiga anläggningar och infrastruktur kartläggs. Särskilt intresse har ryska underrättelsetjänsterna visat för svenska energi- och kommunikationssystem."
"Orsaken är att kartläggningen av infrastrukturen kan ligga till grund för sabotage med syfte att lamslå viktiga samhällsfunktioner."
"Vid flera av dessa tillfällen har personerna uppträtt offensivt. Must har även kunnat konstatera att främmande makt har bedrivit avancerad övervakning av Försvarsmaktens skyddsvärda övningsverksamhet.”"

Under Kalla kriget bedrevs detta på många fronter, främmande undervattensverksamhet var en del.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sarbar ... tan-skydd/

Är detta också orimligt? Kanske påhittat av SÄPO för att göra medborgarna fientligt inställda mot Ryssland och få mer pengar till försvarsmakten och värna om sin egen existens?

Eller kanske detta är något att beakta här i denna "forskning" också.

"Säkerhetspolisens bild är att Ryssland genom offentliga uttalanden har försökt påverka Sveriges säkerhetspolitiska vägval. Liknande propaganda sprids också i sociala medier i Sverige. Samma felaktiga, förvrängda och förvanskade budskap som sprids genom den offentliga propagandan sprids här. Syftet är att få ut pro-ryska budskap och skapa splittring i samhället”, slår Säpo fast."
”Säkerhetspolisen ser att Ryssland har en avsikt att påverka det politiska beslutsfattandet och den allmänna opinionen - inte bara i Sverige. Sådan påverkan kan ske genom stöd till ytterlighetsrörelser, informationsoperationer och desinformationskampanjer.”
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-v ... ensk-mark/

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 18 mars 2016, 17:16

Probos skrev:Eller kanske detta är något att beakta här i denna "forskning" också.

"Säkerhetspolisens bild är att Ryssland genom offentliga uttalanden har försökt påverka Sveriges säkerhetspolitiska vägval. Liknande propaganda sprids också i sociala medier i Sverige. Samma felaktiga, förvrängda och förvanskade budskap som sprids genom den offentliga propagandan sprids här. Syftet är att få ut pro-ryska budskap och skapa splittring i samhället”, slår Säpo fast."
Vad exakt menar du med att detta till mig?

Du brukar skriva inlägg av vettig kvalitet, men den här typen av insinuationer är så sjukt dålig stil och samtidigt så enormt patetiskt.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 18 mars 2016, 18:00

Probos skrev:
Rickard skrev: Jo, det är förstås en nyckelfaktor i mysteriet. Om det nu ansågs så extremt viktigt med dessa mytomspunna ANFALLSFÖRBEREDELSER!!!, varför göra det så enormt övertydligt vad man tänker utföra i ett krigsläge så att Sverige hade alla möjligheter att förbereda sig/motverka?
För att dra en parallell till det som sker i detta nu.
"Enligt Säkerhetspolisen bedriver ryska agenter just nu krigsförberedelser i Sverige och samhällsviktiga anläggningar och infrastruktur kartläggs. Särskilt intresse har ryska underrättelsetjänsterna visat för svenska energi- och kommunikationssystem."
"Orsaken är att kartläggningen av infrastrukturen kan ligga till grund för sabotage med syfte att lamslå viktiga samhällsfunktioner."
"Vid flera av dessa tillfällen har personerna uppträtt offensivt. Must har även kunnat konstatera att främmande makt har bedrivit avancerad övervakning av Försvarsmaktens skyddsvärda övningsverksamhet.”"

Under Kalla kriget bedrevs detta på många fronter, främmande undervattensverksamhet var en del.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sarbar ... tan-skydd/

Är detta också orimligt? Kanske påhittat av SÄPO för att göra medborgarna fientligt inställda mot Ryssland och få mer pengar till försvarsmakten och värna om sin egen existens?

Eller kanske detta är något att beakta här i denna "forskning" också.

”Säkerhetspolisen ser att Ryssland har en avsikt att påverka det politiska beslutsfattandet och den allmänna opinionen - inte bara i Sverige. Sådan påverkan kan ske genom stöd till ytterlighetsrörelser, informationsoperationer och desinformationskampanjer.”
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-v ... ensk-mark/
När sakargumenten tryter kommer det alltid nåt sånt här. Det hör absolut inte till denna tråd och jag hoppas det tas bort eller läggs i en egen tråd.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 18 mars 2016, 18:26

JHAN 16 mar 2016, 15:56 skrev:

Det som jag tycker är spännande med just fotavtrycken är att det skulle nästan bli ett giltigt bevis, lite som med fotavtryck vid inbrott.
Kan man knyta någon gynnare till ett visst avtryck har man nog kommit ganska långt i att nationalitetsbestämningen.

Det stod någonstans att man (försvaret, staten?) inte ville jämföra just avtrycken för att motståndarsidan i hemlighet hade kunnat tillverka en precis likadan farkost med lika breda band och det kunde lika gärna vara dom - det låter rejält långsökt tycker jag.
och
JHAN ons mar 16, 2016 4:28 pm skrev:
Hej Rickard, ok tack för förtydligandet, risken är väl att något som gått ett par varv till sist tas för sanning och bra om man då återkopplar till källan...

Hej JHAN

Det blir lättare att förstå om man sätter det i sitt sammanhang.
1987 hade försvaret samlat ihop en hög med indicier som man ansåg var klart starkare än det man hade haft när man utpekade Sovjetunionen efter Hårsfjärdenincidentet.
Det fanns folk i försvarets som tyckte att regeringen skulle agera "kraftfullt" mot Sovjet.

Medan det från Regering och UD fanns bra invändningar för att inte göra något förhastat. (Se nedan)

Så vi diskuterar en konflikt inom statsmakterna och det då blir det naturligt att olika aktörer har olika historieskrivning och att man måste tolka olika källor utifrån att det är partsinlagor.

Materialet från försvaret sammanställdes i en rapport som skickades till Regeringen.
Till rapporten finns en bilaga som fortfarande är helt hemligstämplad.
Resten av rapporten är till viss det avhemligad, men t ex beskrivningarna av de kränkade farkosterna är på tre sidor men bara några enstaka meningar
som är avhemligade, resten av sidorna är fortfarande censurerat.

Det som har frigivits är ett utlåtande från Regeringens experter, fråm UD och FRA.
I Utlåtandet så säger man att indicierna inte räcker till för att utpeka Sovjetunionen.

Jag kanske är petig men det är alltså Regeringens experters svar och de formuleringar som dessa har använt för att beskriva försvarets rapport som vi har tillgängligt. INTE hur försvaret själva skulle beskriva sitt material.

Och från regeringensexperters svar:
5. Bottenspår har upptäckts i Kappelhamnsviken i år. De är till bandbredd med mera liknande de som upptäcktes i Hårsfjärden 1982, liksom i Älvsnabben 1983 och Östergarn 1984.

Kommentar: Utseendet (dubbla spår) och måtten är likartade men inte lika. Mellan de fyra spårfynden finns rätt betydande skillnader i bredder mellan spåren. Och även om spåren 1987 skulle vara lika eller nästan lika de som avsattes 1982 är det inget belägg för att samma inkräktare varit framme. Kunskapen om bredden torde vara känd för främmande underrättelsetjänster.
Och just den här meningen:
Och även om spåren 1987 skulle vara lika eller nästan lika de som avsattes 1982 är det inget belägg för att samma inkräktare varit framme. Kunskapen om bredden torde vara känd för främmande underrättelsetjänster.
Tolkar jag som en indikation av vilka krav som ställas på ett bevis som man skulle kunna använda vid en protest till Sovjet.
Jag ser det inte som något hypotetiskt resonemang, utan jag ser det som en tydligt bedömning av att det INTE skulle räcka med bandspår som bevis.

Från Regering och UD fanns det ganska bra förklaringar för att man inte ville utpeka sovjet utan 100% säkerhet.
- Dels så hade Gorbatjev kommit till makten och Sovjetunionen var i förändring mot det bättre,
och att då vrida tillbaka klockan till kallare delar av kalla kriget kunde inte ligga i Sveriges intressen.
- Dels så skulle det utrikespolitiskt sett vara futilt att klaga om Sovjet bara kunde blåneka.
- Dels kunde det ju vara så att det var västerlänska PSY-OP, och då skulle man bli en "nyttig idiot".

Ingvar Carlssons beslut 1988 blev ju att dels Inte utpeka Sovjet men samtidigt ge försvaret tydligare stöd för vapeninsatser.

Så jag vidhåller min ståndpunkt att det inte fanns några skäl för Regeringen att vilja offentliggöra en eventuell nationalitetsbestämning,
under 1988.

Jag kan dessutom än en gång kopiera följande text från Fredrik Bynanders doktorsavhandling, "The rise and fall of the submarine threat : threat politics and submarine intrusions in Sweden 1980-2002"
bynander3-del.png
bynander3-del.png (112.8 KiB) Visad 526 gånger

Mvh
/John T.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 18 mars 2016, 19:15

Men JohnT, faktum var ju att spåren inte var lika, eller vad tror du orden "rätt betydande skillnader" har för innebörd?

Och varför skulle man peka ut Sovjet ifall spåren var desamma? I det du citerar står det ju inte att de första spåren hade bevisats vara sovjetiska.

Nu förstår jag att du svarade på ett undrande, men lite grann är det väl ett hypotetiskt scenario du beskriver, även om det kan stämma?

Sedan får jag säga att sammanfattningen du citerar inte är bevisad. Den bevisar inte heller att sådana "straightjackets" inte förekom inom försvaret själv.

Det enda den säger är egentligen att vi människor är sociala djur och ofta anpassar oss till rådande regler inom en organisation.

Inget av detta ger - vad jag kan se - något stöd till att man kan utropa Sovjet som det land som utförde kränkningarna. Rent objektivt måste det också ha kunnat vara andra länder.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 18 mars 2016, 20:49

koroshiya skrev:Men JohnT, faktum var ju att spåren inte var lika, eller vad tror du orden "rätt betydande skillnader" har för innebörd?

Och varför skulle man peka ut Sovjet ifall spåren var desamma? I det du citerar står det ju inte att de första spåren hade bevisats vara sovjetiska.

Nu förstår jag att du svarade på ett undrande, men lite grann är det väl ett hypotetiskt scenario du beskriver, även om det kan stämma?
Jag tycker att JohnT har skrivit ett inlägg som jag i det mesta håller med om. Bara man är med på vad som just är hypotetiskt och vad som är resonemang utifrån vad man visste vid aktuell tidpunkt 1987.

Gällande spåren kan man säga att det hade hittats vissa spår vid Hårsfjärden 1982 och vid den efterföljande statliga utredningen 1983 pekades Sovjetunionen ut som ansvarig utifrån ett antal punkter som man menade "entydigt" visade på detta, bland annat signalspaning. År 1995 skulle det visa sig att samtliga punkter var ytterst bristfälliga och i vissa fall helt påhittade, men det visste man inte 1987.

Vid rapporten till regeringen 1987, som alltså då var kvalificerat hemlig och som än i dag bara är delvis öppen, så anförde Marina Analysgruppen ett antal punkter som man ansåg peka på Sovjet som kränkande makt.

Man påvisade bland annat att man hittat nya misstänkta bandspår som liknade de som hittats 1982 och menade att detta var ett indicium på att det var Sovjet.

Ingvar Carlsson har senare beskrivit att han uppfattade att ÖB Bengt Gustafsson önskade en offentlig protest utifrån de indicier som rapporten innehöll. Bengt Gustafsson har senare helt dementerat detta och istället påpekat att han för alla partiledare poängterat att man saknade bevis för nationalitet.

Hur som helst lät regeringen en liten grupp granska rapporten och det var de som bland annat påpekade att de nya spåren hade betydande skillnader jämfört med spåren från Hårsfjärden fem år tidigare, vilket alltså gjorde att man inte då kunde dra några nationalitetsslutsatser av detta.

De noterade också, väldigt hårdraget enligt mig, att även OM spåren hade varit lika hade någon annan stat kunnat kopiera dem. Dumt förvisso, men fortfarande hypotetiskt då spåren ändå inte var lika.

JohnT redovisar ett antal skäl till varför regeringen kanske inte skulle gjort något nationalitetsutpekande 1987-88 och jag har inget specifikt att invända mot dessa. Det är svårt att veta hur regeringen hade handlat OM det faktiskt hade funnits vettiga belägg för nationalitet hos kränkaren.

I mitt tycke är det egentligen två helt skilda frågor: OM det funnits riktiga bevis, vad hade regeringen gjort då? Säkerligen intressant på många sätt att fundera på utifrån en kontrafaktisk diskussion. Den andra frågan, som är den som vi mest diskuterat i denna tråd, är vilken tyngd indicierna i sig hade.

JohnT skrev:Jag ser det inte som något hypotetiskt resonemang, utan jag ser det som en tydligt bedömning av att det INTE skulle räcka med bandspår som bevis.
Det är ju lite dubbelhypotetiskt nästan, dels gällande OM man hade hittat samma bandspår som från Hårsfjärden - vilken man alltså inte gjort - och dels finns det ju inget som tvunget gjort att dåvarande regering följt varje enskilt resonemang från granskningsgruppens analys i sig.

Sedan blir det naturligtvis i sig i nutid ytterligare en dimension när vi nu vet att den 1983:s analys inte i sig höll för granskning, vilket gör att nutida resonemang gällande samtliga spårs likhet blir till ett enda frågetecken.

Men i övrigt vill jag absolut säga att jag tycker ditt inlägg innehåller bra resonemang.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 19 mars 2016, 07:28

Vänligen scrolla ner till länken om Piranja, torde röra sig om Hävringe 1988. Verkar som att ubåten skadades och blev bogserad ut från neutralt vatten . Bristfällig översättning //Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 19 mars 2016, 09:32

Thule3 här finns en artikel om BL:a Elbrus som även den var utrustad med miniubåtar, och lite info om Medelhavet m.m. Möjligheten att bandspåren man funnit i Medelhavet härrör från MTC -200. Och det man kunde utföra i Gibraltar och Medelhavet, borde rimligtvis även gå att utföra i Östersjön ? Där det står AC 32 arbetade intensivt i texten kan vara 32:a Rescue Ship brigade" man avser? Det fann andra tex, 34 och 37 .//Thule

En intressant sak.
1982 så såg personal från Jagare Halland ett runt föremålovanför ytan, en svart kulle ungefär som en liten del av en boll . Det var inte ett ubåtstorn men möjligen toppen på en undervattensfarkost. Den sågs på samma plats där man fann parallella bandspår senare .
Även Ola Tunander har beskrivit händelsen .

Hej Thule,

Tack för infon. Jag tycker MTC-200 är intressant.
Det finns två versioner, en med två enkelband och en med två dubbelband, dubbelbanden känns lite som ett unikt fotavtryck typ klumpfot då jag inte sett det på någon annan farkost.
Den verkar också ha kunnat stiga eller sjunka kontrollerat med två propellrar på sidorna och sedan fanns den i stort antal, och kommer i militärgrönt :D

Hittade den här artikeln angående bandspåren utanför Japans kust,
https://news.google.com/newspapers?nid= ... 2378&hl=sv

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 19 mars 2016, 11:01

Tack själv och väl bekomme JHAN !
Jag anser också den som mycket intressant, inte minst med uppgiften från Jagare Halland. Kan ju ha varit något helt annat, men just att man beskrivit översidan av vad som såg ut som en boll., och dessutom hittade parallella spår på platsen efteråt.
Sovjet hade ju mängder av olika konstruktioner för denna typ av arbete , så troligtvis kan den varit inblandad vid flera tillfällen.
Uppgifterna från Medelhavet tyder ju på det, och man gjorde väl lika dant överallt där man nosade upp kablar och annat av intresse.
Det skulle också kunna förklara att det som observerat föremålet någorlunda hyfsat" inte vetat vad det varit , för det liknar ju knappast en ubåt.
Tycker även dat är intressant att Elbrus hangar rymde sex mini ubåtar, det visar på resurser. Och det fanns fler rescue" divisioner . Som tydligen inte bara sysslade med ubåtsräddning enligt vad jag förstår av innehållet i länken. Alltså kan räddnings ubåtarna möjligen varit lämpliga för andra operationer ?

Några bilder på en annan märklig tingest :)
//Thule
Bilagor
jango.jpg
jingo.jpg

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 19 mars 2016, 11:27

JohnT

Hej JHAN
Så vi diskuterar en konflikt inom statsmakterna och det då blir det naturligt att olika aktörer har olika historieskrivning och att man måste tolka olika källor utifrån att det är partsinlagor.
Ovan håller jag helt med om, det blir väl tyvärr dock lätt en tolkningsfråga och diskussionen kör fast.
Jag kanske är petig men det är alltså Regeringens experters svar och de formuleringar som dessa har använt för att beskriva försvarets rapport som vi har tillgängligt. INTE hur försvaret själva skulle beskriva sitt material.
Högst relevant.
Och från regeringensexperters svar:
5. Bottenspår har upptäckts i Kappelhamnsviken i år. De är till bandbredd med mera liknande de som upptäcktes i Hårsfjärden 1982, liksom i Älvsnabben 1983 och Östergarn 1984.
Kommentar: Utseendet (dubbla spår) och måtten är likartade men inte lika. Mellan de fyra spårfynden finns rätt betydande skillnader i bredder mellan spåren. Och även om spåren 1987 skulle vara lika eller nästan lika de som avsattes 1982 är det inget belägg för att samma inkräktare varit framme. Kunskapen om bredden torde vara känd för främmande underrättelsetjänster.
Och just den här meningen:
Och även om spåren 1987 skulle vara lika eller nästan lika de som avsattes 1982 är det inget belägg för att samma inkräktare varit framme. Kunskapen om bredden torde vara känd för främmande underrättelsetjänster.
Tolkar jag som en indikation av vilka krav som ställas på ett bevis som man skulle kunna använda vid en protest till Sovjet.
Jag ser det inte som något hypotetiskt resonemang, utan jag ser det som en tydligt bedömning av att det INTE skulle räcka med bandspår som bevis.[/quote]

Vad skulle räcka som bevis?
Sonarbilder, ljudupptagningar. Spontant känns ett fotatryck som ett bättre bevis förutsatt att man har en passande kandidat än bubbelljud från propellrar eller längd på objekt från en sonarbild.
Med tanke på vilka usla bilder Bengt Gustafsson hade av MTC-200 i sin text från 2010 så lutar jag åt att vi vet mer idag 2016 och då kanske en pusselbit till kan läggas.

Vad är din uppfattning om Hårsfjärden, Östergarn och Älvsnabben, var det tex. två (2) olika bandspår i alla kränkningarna eller helt olika bandspår på de tre platserna?
Jag tycker det blir lite rörigt, skulle det vara två farkoster som kört omkring vid tre tllfällen är det väl inte så konstigt men är det tre olika spår vid alla kränkningarna så måste ju tre (3) olika farkost-grupper ha använts och då blir det lite klurigare och man kan gissa att flera nationer varit inblandade.

Kappelhamnsviken och Klintehamn, var det samma spår vid dom två kränkningarna?
Utan att veta så gissar jag att det var det, två operationer för informationsinhämtning mot ett primärmål med ett års mellanrum.
Så jag vidhåller min ståndpunkt att det inte fanns några skäl för Regeringen att vilja offentliggöra en eventuell nationalitetsbestämning,
under 1988.
Detta är något jag börjat klura lite kring.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 19 mars 2016, 12:35

Man har ju enligt förre Öb tre sonarbilder på Piranja , så troligtvis finns fler bilder i det som fortfarande är hemligstämplat.
Försvaret offentliggjorde en sonar bild från 1988 Hävringe som är mycket lik Piranja . Han har ju även menat att man kan ha haft en annan typ eller föregångare till Piranjan också. Och jag kan hålla med om och har poängterat det tidigare, att peka ut Sovjet en gång till efter 1983 visste man inte konsekvenserna utav, därför valde man att fria .//Thule
Bilagor
lofer.jpg
lofer.jpg (139.1 KiB) Visad 399 gånger

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 19 mars 2016, 14:27

JHAN,

Jag fyller på med LA-Times från 1987.

Cmdr. Richard Compton-Hall said:

"There is nothing that ever kept a midget sub from its target--ever,"

He said track marks found a few years ago on the bottom of Swedish harbors are believed to be from a Soviet midget sub and exactly match those made by a German prototype that was captured during World War II.

Vi borde kanske ha reagerat 1987 på ovanstående uttalande eftersom Sverige var "neutralt". Hur kunde då Compton-Hall tala om sådana specifika detaljer om vad som hittats i det icke Väst Allierade Sverige? :D

Bill.

http://articles.latimes.com/1987-03-29/ ... _submarine

Skriv svar