Vad är det för poäng med att lägga ut bilder på delar av berget om du inte vet vad det är?The Ghost skrev:trappor framför pyramiden???
Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ja, det var den.
Ghost: Om det verkligen finns värdefulla arkeologiska lämningar vid Visoko, är det då särskilt förnuftigt att låta Osmanagic riva runt där? Det enda han är intresserad av är ju den majestätiska pyramiden. Om det fanns några krukskärvor, pilspetsar, benfragment eller andra o-häftiga fynd i jorden de grävt upp, var är de nu? Bortschaktade?"The situation of professional heritage management in Bosnia-Herzegovina is, since the Bosnian war, in a poor state, with a tiny number of people trying to do what they can to protect their rich heritage from looting and unmonitored or unauthorised development. It adds insult to injury when rich outsiders can come in and spend large sums pursuing their absurd theories (the construction of a colossal pyramid so large that it dwarfs even those of Egypt or Mesoamerica? 12,000 years ago?), in ways that most other countries would never countenance, instead of devoting their cash to the preservation of the endangered genuine sites and monuments in which Bosnia-Herzegovina abounds."
jag blir verkligen arg på era arroganta och trångsyntaGhost: Om det verkligen finns värdefulla arkeologiska lämningar vid Visoko, är det då särskilt förnuftigt att låta Osmanagic riva runt där? Det enda han är intresserad av är ju den majestätiska pyramiden. Om det fanns några krukskärvor, pilspetsar, benfragment eller andra o-häftiga fynd i jorden de grävt upp, var är de nu? Bortschaktade?
Ghost: Om det verkligen finns värdefulla arkeologiska lämningar vid Visoko, är det då särskilt förnuftigt att låta Osmanagic riva runt där?
det är inte osmanagich som gräver ut, det är riktiga arkeologer, för det första så är osmangich i USA nu, han har lite bussines där, nu är det bara arkeloger, geologer, speoploger och andra som jobbar där , inte osmanagich
de finns i museum i visoko, 24 000 artifakt 7000 år gamla, de väntar på att undersökas som riktiga arkeloger grävde ut bosniska och tyska arkelogerOm det fanns några krukskärvor, pilspetsar, benfragment eller andra o-häftiga fynd i jorden de grävt upp, var är de nu? Bortschaktade

kolla det här
Answer to the critics
May 2 2006 Answer to the critics
People keep going to Visoko to help and be part of this unique and gigantic project. This discovery has already changed the image we all have from Bosnia.
There are great people working together hand in hand, with shovel and brush cleaning stones from aeons of dirt, bringing forth a culture with achievements we cannot even image, let alone copy.
No wonder the mainstream archaeologists cannot accept the fact that there is a pyramid under our feet. Built from scratch. With huge breccia stone-plates, neatly put together, over various layers of enormous stoneblocks. A pyramid of 220m height, being the tallest man made construction in the world – so far.
Made by people who did not leave us a written note about it.
The mainstream archaeologists claim their right to investigate the place for Illyrian remains, before this “wild excavation of Mr.O” is allowed to destroy the roman ruins and medieval walls.
Pls.come to Visoko and check yourself that everything is documented carefully. There is a live camera on site for your convenience! And once you are in Visoko pls. go to the local museum. Director Senad will be more than happy to show you hundreds of boxes filled with 24.000 pieces of archaeological excavation done by the german university of Kiel in 2005 in Okoliste near Visoko (see link below for further investigation). The boxes fill the hallway of the museum and need to be analized, documented, mapped, screened and put together. This is the time and place to show your concern, if you really mean it. At least 24.000 objects have been rescued for your qualified studies.
Posted by Gabriela Lukacs, first volunteer in Visoko 11 April 2006
Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
http://pyramidsofbosnia.blogspot.com/
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
vad har du frågat de, ?Jag tänker bara tala om att jag har kontaktat arkeologiska institutionen på Uppsala universitet, så får vi lite info därifrån också, förhoppningsvis.
Stefan
jag skulle vilja att hjälper till med det här projektet, eftersom det behövs mycket hjälp där
med tanke på hur komplext det är
och det här projektet är inte bara bosniskt utan hela världens projekt
det här är senaste bilden, det här är framför pyramiden , vet inte vad det är

-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu har jag fått svaret, men jag undrar om svaret ger tråden något nytt, liksom länken som jag fick.
http://www.bosnianpyramid.com/index_files/News.html
Stefan
Nu har jag inte läs alla inlägg, men jag antar att någon har kommit på denna länk.Från Eva-Lena Wahlberg (Eva-Lena.Wahlberg@arkeologi.uu.se)
Jag har länkat till den "officiellt" hemsidan till utgrävningarna i Bosnien. Än så länge är det lite för tidigt att säga vad som verkligen finns under kullarna. Men denna hemsida, som jag inte hunnit läsa så ingående, kanske kan hjälpa dig med att hålla diskussiongruppen uppdaterad i vad som händer där nere och vad det är som egentligen finns under all jord och gräs. Det är onekligen spännande...
http://www.bosnianpyramid.com/index_files/News.html
Stefan
det där är inte officiella sidan , det här är officiella sidan http://www.piramidasunca.balänkat till den "officiellt" hemsidan till utgrävningarna i Bosnien
Geologi
Hej Samtliga.
Låt mig först och främst påpeka att jag ger blanka sjutton i om det finns en människobyggd pyramid eller inte på platsen som nu undersöks - nu är detta utrett!
För det andra kanske jag bör presentera mina akademiska meriter. Jag har en magisterexamen i berggrundsgeologi/mineralogi som huvudämne, men har läst mycket sedimentologi, kvartärgeologi, GIS och fjärranalys vid sidan av.
Detta också kombinerat med diverse kurser i geofysik, geoteknik och ekologi.
Mina sammanlagda akademiska poäng är 231 om jag kommer ihåg rätt.
Jag har det senaste tiden arbetat med gruvverksamhet som geolog.
Det har här i tråden efterfrågat geologisk "experthjälp" - jag vill på inget sätt säga att jag är en expert - men jag har måhända mer kunskap och erfarenhet än ni som diskuterar.
Jag har följt denna tråd från då den skapades och följt den med intresse - främst eftersom jag här såg en möjlighet till en diskussion beträffande det vetenskapliga arbetssättet.
Denna diskussion har dock uteblivit, och det tycker jag är synd.
Hur som helst - låt mig nu sammanfatta läget så som jag ser på saken.
Vi har här en person "The Ghost" som presenterar "nyheter" och "bevis" från utgrävningen. Detta enligt hans egen utsaga UTAN att ha någon direktkontakt med personerna i grävningsledningen eller bland de "vetenskapsmän" som tydligen skall finnas på plats. Detta gör att diskussionen haltar - då personen inte kan eller vill svara på sakfrågor utan bara visar upp saker som andra hittat/tolkat.
Nåväl, låtom mig först ta upp det sätt som hela utgrävningen kommit till på och som mer eller mindre är "lustiga":
1. En amatör upptäcker en pyramidliknande struktur. Detta är väl helt i sin ordning.
2. Sen skriver personen ifråga en bok om den "Bosniska Solpyramiden". Detta leder till handen att han redan vet till vem eller vad den eventuella pyramiden är tillägnad!!! I sådana fall har han bevis som han inte visat upp.
3. Arbetet inleds, bla genom att en "geolog" besöker platsen. I sin "rapport" skriver hon att hon besökt platsen för pyramiden - dvs hon ansåg redan innan att det var en pyramid innan hon ens var där. ("Rapporten" haltar också ordentligt - genomgång därav nedan).
4. "Upphittaren" ordnar ett följe med likasinnade och drar in pengar på för att starta en utgrävning.
Frågan som då direkt uppkommer är om detta förfaringssätt är vad man skulle kalla för vetanskapligt accepterbart?
Svaret måste ovillkorligen bli NEJ!.
När någon hittar något uppkommer säkert en teori om vad det kan vara hos upphittaren - men om detta nu är "det största fyndet i världen detta år" - så borde utgrävningen ha skötts med expertteam samlade från hela världen - garantibetalt av många länder och universitet. Som jag har förstått det hela bekostas kalaset av privata sponsorer till fullo och de flesta utgrävarna är av lokal härkomst. Dessutom redovisas inte akademiska meriter för de personer som gräver!
Jag skall inte blanda i politik i det hela - men låt mig säga att trådstartarens kommentarer om "trångsynthet" hos de som kommer med kritik och "valid points" gör ingen mer positivt inställd till sakfrågan.
Med risk för att denna post blir för lång kommer en genomgång av geologin och den geologiska rapporten senare ikväll.
/OldCode
Låt mig först och främst påpeka att jag ger blanka sjutton i om det finns en människobyggd pyramid eller inte på platsen som nu undersöks - nu är detta utrett!
För det andra kanske jag bör presentera mina akademiska meriter. Jag har en magisterexamen i berggrundsgeologi/mineralogi som huvudämne, men har läst mycket sedimentologi, kvartärgeologi, GIS och fjärranalys vid sidan av.
Detta också kombinerat med diverse kurser i geofysik, geoteknik och ekologi.
Mina sammanlagda akademiska poäng är 231 om jag kommer ihåg rätt.
Jag har det senaste tiden arbetat med gruvverksamhet som geolog.
Det har här i tråden efterfrågat geologisk "experthjälp" - jag vill på inget sätt säga att jag är en expert - men jag har måhända mer kunskap och erfarenhet än ni som diskuterar.
Jag har följt denna tråd från då den skapades och följt den med intresse - främst eftersom jag här såg en möjlighet till en diskussion beträffande det vetenskapliga arbetssättet.
Denna diskussion har dock uteblivit, och det tycker jag är synd.
Hur som helst - låt mig nu sammanfatta läget så som jag ser på saken.
Vi har här en person "The Ghost" som presenterar "nyheter" och "bevis" från utgrävningen. Detta enligt hans egen utsaga UTAN att ha någon direktkontakt med personerna i grävningsledningen eller bland de "vetenskapsmän" som tydligen skall finnas på plats. Detta gör att diskussionen haltar - då personen inte kan eller vill svara på sakfrågor utan bara visar upp saker som andra hittat/tolkat.
Nåväl, låtom mig först ta upp det sätt som hela utgrävningen kommit till på och som mer eller mindre är "lustiga":
1. En amatör upptäcker en pyramidliknande struktur. Detta är väl helt i sin ordning.
2. Sen skriver personen ifråga en bok om den "Bosniska Solpyramiden". Detta leder till handen att han redan vet till vem eller vad den eventuella pyramiden är tillägnad!!! I sådana fall har han bevis som han inte visat upp.
3. Arbetet inleds, bla genom att en "geolog" besöker platsen. I sin "rapport" skriver hon att hon besökt platsen för pyramiden - dvs hon ansåg redan innan att det var en pyramid innan hon ens var där. ("Rapporten" haltar också ordentligt - genomgång därav nedan).
4. "Upphittaren" ordnar ett följe med likasinnade och drar in pengar på för att starta en utgrävning.
Frågan som då direkt uppkommer är om detta förfaringssätt är vad man skulle kalla för vetanskapligt accepterbart?
Svaret måste ovillkorligen bli NEJ!.
När någon hittar något uppkommer säkert en teori om vad det kan vara hos upphittaren - men om detta nu är "det största fyndet i världen detta år" - så borde utgrävningen ha skötts med expertteam samlade från hela världen - garantibetalt av många länder och universitet. Som jag har förstått det hela bekostas kalaset av privata sponsorer till fullo och de flesta utgrävarna är av lokal härkomst. Dessutom redovisas inte akademiska meriter för de personer som gräver!
Jag skall inte blanda i politik i det hela - men låt mig säga att trådstartarens kommentarer om "trångsynthet" hos de som kommer med kritik och "valid points" gör ingen mer positivt inställd till sakfrågan.
Med risk för att denna post blir för lång kommer en genomgång av geologin och den geologiska rapporten senare ikväll.
/OldCode
Senast redigerad av 2 OldCode, redigerad totalt 3 gång.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Geologi
Eller att han hittat på det själv, alternativt bestämt sig för att ignorera alla bevis om motsatsen...OldCode skrev:2. Sen skriver personen ifråga en bok om den "Bosniska Solpyramiden". Detta leder till handen att han redan vet till vem eller vad den eventuella pyramiden är tillägnad!!! I sådana fall har han bevis som han inte visat upp.
Intressant! Men glöm inte att du har rätt i att vi (åtminstone jag) saknar det mesta av geologisk expertis och att det inte får bli för komplicerat om vi ska begripa.OldCode skrev:Med risk för att denna post blir för lång kommer en genomgång av geologin och den geologiska rapporten senare ikväll.
/OldCode
Mvh Petter