Hitlers sista dagar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
anti strunt
Ny medlem

Inlägg av anti strunt » 22 september 2004, 16:58

Gröfaz skrev:...Och tänk om det någon gång i framtiden skulle komma någon slags uppföljare, tex där man får se något av Hitlers raseri utbrott på Rommel, eller någon av hans disskusioner med Manstein. :)
Hitlers raserisutbrott mot Rommel är min absoluta favoritscen från den där svartvita filmen om den senare som de visar på TV sent på natten ibland. Kommer inte ihåg vad den heter dock (Rommel?)... Rätt bra film i varje fall...

Olov
Medlem

Inlägg av Olov » 23 september 2004, 20:10

Gröfaz skrev:Olov, jag såg en liten bit av någon slags trailer på kanal 4 nyss, och de visade en snutt av när Hitler sitter ner med sina generaler och pekar på en karta där de måste försvara Berlin, och alla generaler ser skraja och svettiga ut.
Var det mycket sånt i filmen? för det har jag absolut inget emot.
Man läser ju hela tiden om att Hitler försökte behandla sina generaler som ett och annat löst pack under slutet av kriget, så det skulle vara intressant att se några sådana sekvenser.
Det är en hel del raseriutbrott mot generaler och partivänner som sviker (Göring, Himmler, Speer m fl). Däremot kan man nog inte säga att utbrotten liknar de man tidigare sett på film. Oftast sitter Hitler trött i soffan och svettas - medans han stammandes raljerar över personers inkompetens (han skriker en hel del också). Jag tycker den bilden stämmer väl in både vad jag läst om Hitler och hur personer över lag reagerar i pressade situationer. Till exempel så kan den mannen inte hålla tillbaka tårarna i raseri när Himmlers förräderi uppdagas mitt under intaget av potatismos med sallad...

Men letar du efter en film där generaler får på nöten - lär du inte bli besviken.

Olov

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 23 september 2004, 20:54

Ja då Himmlers förräderi uppdagades exploderade bunkern i en enda gemensam enorm vredesspasm, som en av de närvarande, Hanna Reitch uttryckte saken. Hitler var totalröd i ansiktet...

Alfa Romeo
Medlem

Inlägg av Alfa Romeo » 23 september 2004, 21:45

Det har var lite intressant:
Alla har hört den skrikiga tyska diktatorn, men få har hört honom tala som en normal människa. Orsaken är att det finns bara ett bevarat ljudband på vilket Adolf Hitler talar i ett normalt tonläge.

Ljudbandet är bara elva minuter långt och på det kan man höra Hitler tala med en hes, nästan viskande röst. Bandet användes av skådespelaren Bruno Ganz när han förberedde sig för sin stora roll som Hitler i världsaktuella filmen "Der Untergang".
Läs mer:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 25 september 2004, 12:28

Bruno Ganz är ju en mycket bra skådis, så där fattas ju intet
men själva handlingen och dramat har ju spelats in
ett antal gånger ex Bukern med Anthony Hokpins
Alec Guiness i Hitlers 10 Sista dagar
+ slutet av Inside third reich + Slaget om Berlin

men lik förbannat så låter det hela väldigt intressant
hoppas att det förverkligar vad det lovar

puss och kram

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 15 november 2004, 21:33

Hej!

Då åkte man ner till Köln och såg filmen :) då mina Tyska kunskaper inte är bra....så var det skönt att man hade hyfsat mycket kunskaper om de sista dagarna i bunkern.

Tycker nog att det ger en ganska bra uppfattning hur atmonsfären var under de sista dgr och hur man levde under en ständig press.

Kan bara hoppas att den kommer till Sverige med eng/sv text så man kan se den igen.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 15 november 2004, 21:43

Mr x skrev:Kan bara hoppas att den kommer till Sverige med eng/sv text så man kan se den igen.
Efter nyår kommer den hit.

mvh/ Daniel

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 15 november 2004, 22:01

D. Löwenhamn skrev:
Mr x skrev:Kan bara hoppas att den kommer till Sverige med eng/sv text så man kan se den igen.
Efter nyår kommer den hit.

mvh/ Daniel
Ursäkta men efter nyår när?2005 är ganska långt:)) vet du mera vår/höst/vinter?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 15 november 2004, 23:27

Ganska nära antar jag. Ring till SF själv och fråga om du måste veta exakt.

mvh/ Daniel

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 16 november 2004, 12:35

D. Löwenhamn skrev:Ganska nära antar jag. Ring till SF själv och fråga om du måste veta exakt.

mvh/ Daniel
Nu har jag mejlat till VD(som jag råkar känna)han hade ingen info alls om filmen, men lovad att återkomma senare.

Olov
Medlem

Inlägg av Olov » 31 december 2004, 12:16

Var i Helsingfors igår och såg att de har börjat marknadsföra PERIKATO stort med helsidesannonser o dyl. Datumet är satt till den 28 januari, så det verkar som om finnarna hinner före...

Gott nytt år!

Olov

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 december 2004, 13:07

PERIKATO..?

Olov
Medlem

Inlägg av Olov » 31 december 2004, 14:45

Hexmaster skrev:PERIKATO..?
Ja, de sätter en inhemsk titel på filmer i Finland med, precis som vi gör i Sverige. 8O

Om min finska inte är helt störd så översätter jag PERIKATO, med UNDERGÅNGEN. Rätt logiskt med tanke på orginaltiteln.

Olov

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 20:29

Jag är lite sen i denna diskussion.

Men jag tror att han inte mådde så bra under hans sista dagar i bunkern. Eftersom amerikaner, britter och ryssar har brutit sig igenom på en rad platser. Jag tror inte att han mådde så bra under sina sista dagar i livet.

Stefan

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 3 januari 2005, 04:18

Mycket bra film

Skriv svar