Svenskarna som stred för...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
a.holmberg
Medlem

Hej

Inlägg av a.holmberg » 2 februari 2004, 21:49

Nizze vilka fem syftar du på? Kurt Björklund deltog i landstigningen med 6th Royal Marine Commandos och han överlevde, båda bröderna Feltblad överlevde också.

/A

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 3 februari 2004, 13:07

Jag var lite otydlig.
om jag minns rätt så var det 5 svenskar som stred för tyskarna i Normandie. Jag är ganska säker på att alla blev dödade, men jag har inga namn.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 februari 2004, 13:21

De är döda nu, men var inte döda 1944...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 februari 2004, 15:47

Nizze skrev:Jag var lite otydlig.
om jag minns rätt så var det 5 svenskar som stred för tyskarna i Normandie. Jag är ganska säker på att alla blev dödade, men jag har inga namn.
Den här tråden handlar om de svenskar som deltog på de allierades sida, inte axelmakternas. :)

mvh/ Daniel

jasteri
Medlem

Re: Hej

Inlägg av jasteri » 6 februari 2004, 12:06

a.holmberg skrev:Antalet

6 st RAF
3 brittiska armén (Rooth och Guettler samt en i fallskärmstrupperna)
2 Kompani Linge (Varav en stupade)
3 SOE (dvs smugglade vapen för den norska motståndsrörelsen till Norge)
2 brtittiska marinén
1 Royal marine Commandos
1 amerikanska fallskärmstrupperna (Wollin)
1 amerikanska flygvapnet (utvandrade 1920 så det är osäkert om han räknas till svenska frivilliga)
1-20 US Army (beror på hur man ser svensk och svenskar som emigrerat osv)
1 amerikanska ubåtsvapnet
2 amerikanska armén officerare (svenska medborgare)
1 kanadensiska armén (stupad osäkert om han var sv medborgare fortfarande)
2 ryska armén
1-7 st främlingslegionärer

Talat med två av deras släktingar (till två stupade).

/A
Ni Svenskar är ju riktiga krigshjältar!!!

Användarvisningsbild
Hans N
Medlem

Inlägg av Hans N » 6 februari 2004, 18:28

jasteri skrev: Ni Svenskar är ju riktiga krigshjältar!!!
En ganska onödig kommentar Jasteri, med tanke på vad Sverige gjorde för Finland under 1939 - 1944!

Tack vare Svenska Frivilligkåren under Vinterkriget så kunde ett antal finska förband frigöras och skickas till mera utsatta delar av fronten i södra Finland, där Sovjet hade ett stort tryck bl.a. emot Vilaniemi vid Viborgska viken!
För att inte prata på den transport med lastbilar som skedde över Kvarkens isar mellan Umeå - Vasa för att förse Finland med diverse material och utrustning!
Sverige skickade även vapen och ammunition mm med den svenska regeringens välsignelse till Finland.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 6 februari 2004, 21:01

Hans N skrev:
jasteri skrev: Ni Svenskar är ju riktiga krigshjältar!!!
En ganska onödig kommentar Jasteri, med tanke på vad Sverige gjorde för Finland under 1939 - 1944!

Tack vare Svenska Frivilligkåren under Vinterkriget så kunde ett antal finska förband frigöras och skickas till mera utsatta delar av fronten i södra Finland, där Sovjet hade ett stort tryck bl.a. emot Vilaniemi vid Viborgska viken!
För att inte prata på den transport med lastbilar som skedde över Kvarkens isar mellan Umeå - Vasa för att förse Finland med diverse material och utrustning!
Sverige skickade även vapen och ammunition mm med den svenska regeringens välsignelse till Finland.
Och det var stora kvantiteter som skickades. Finland hade t.ex. inga pansarvärnskanoner men de fick ett betydande antal 37 mm Bofors och även luftvärnskanoner.

Mycket mer känner jag inte till, men kanske någon kan åstadkomma en förteckning?

I varje fall bidrog de stora kvantiteterna vapen och ammunition som sänts till Finland till Sveriges värnlöshet vid det tyska angreppet mot Danmark/Norge den 9 april 1940.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 februari 2004, 21:59

Låt oss återgå till ämnet.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Kaisla
Ny medlem

Inlägg av Kaisla » 16 april 2004, 10:00

a.holmberg skrev: 2 amerikanska armén officerare (svenska medborgare)
/A
Undrade lite över detta. Måste inte officerarna i amerikanska armén vara amerikanska medborgare? Gällde andra regler under WW2 än nuförtiden?

I annat fall bör ju dessa två strykas från listan...

mvh
Kaislajääkäri

a.holmberg
Medlem

Hej

Inlägg av a.holmberg » 16 april 2004, 10:19

Det är så i dagens läge. Dock tror jag det var lite andra regler som gällde under WW2. Vetinte om det är så nu längre men under ww2 kunde man även som manskap om man utmärkte sig tillräckligt bli krigsbefodrad till officers grad. Har svårt att tänka mig att man gjorde skillnad på om man var sv eller amerikansk medborgare.

Dock så vet jag att dessa två officerarna var svenska medborgare och gick "officersutbildning" i samband med att dom anmälde sig, kryphål finns ju alltid i systemet.

I vilket fall som helst de var svenska medborgare när dom anmälde sig till US Army.

Vill du veta mer så fråga gärna
/A

Användarvisningsbild
Kaisla
Ny medlem

Inlägg av Kaisla » 16 april 2004, 10:52

OK, tack för svaret. Vore faktiskt ganska intressant att veta vilken slags officersutbildning (OCS, ROTC m.m.) dessa två fick.

Tänkte inte ens på att de faktiskt kunde ha fått battlefield promotions... :oops:

mvh
Kaisla

Skriv svar