de två tornen
- birger_kung
- Medlem
Men läs Gorthols citat. Om det är någonting vi får lita på så är det väl hans (JRR) ord, även om han själv inte är helt nöjd med namnet.
Kan tillägga att Tolkien tidigare hade andra funderingar. I ett brev från året innan (1953), skriver Tolkien:
Kan tillägga att Tolkien tidigare hade andra funderingar. I ett brev från året innan (1953), skriver Tolkien:
The Two Towers gets as near as possible to finding a title to cover the wildely divergent Books 3 and 4; and can be left ambiguous - it might refer to Isengard and Barad-dûr, or to Minas Tirith and B; or Isengard and Cirith Ungol. [Letter #140]
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.
Alltså är det inte så mycket mer att diskutera. Vissa tror det är Minas tirrith och Barad-dûr och har gett en förklaring för det. Vissa tror det är Barad-dûr och orthanc och har gett en förklaring för det. Och sen finns det vissa (som jag då) som tror det är Orthanc och cirith ungol och jag har min förklaring för det. Men tror och tror. Tycker ska man kanske hellre säga. Men men, tolkien sa ju sj att alla får ha sin egen uppfattning.
Jag föredrar att se Orthanc och Barad-Dür som dom två tornen , det har jag alltid uppfattat det som. Cirth Ungol nämns för kort i TTT och har enligt mig sin roll i RoTK mer än i TTT. Detsamma gäller Minas Morgul och Minas Tirith. Dom två torn som det kretsar runt är Orthanc och Saurons borg Barad-Dür.
jag håller med dig lite faktiskt. Jag blir mer och mer osäker. Men det är iaf mellan Orthanc och barad-dûr och Orthanc och cirith-Ungol. För Orthanc tycker jag är ett måste för det är ju Saruman och Rohan som TTT handlar om kan man nästan säga. Helms klyfta och skövlingen av Rohan. Allt det har ju med Saruman att göra.