kan man överhuvud taget ändra alver till orcher borde man väl ändå kunna ändra hårets växning?! ta gollum..hans livsform blev ju på ett sätt torerad ocha hans hårväxt förändrades juh...(okejj, kanske inte riktigt samma sak..men ändå..)gjabben skrev:Hur man en torterar en livsform så tror jag inte att hårets växning kan ändras. Då borde ju alver oxå kunna ha skägg.
Kan alver ha skägg?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Jag trodde vi hade kommit fram till en gång för alla att uruker inte är en korsning mellan orcher och män utan "renrasiga" orcher?gjabben skrev:Men sen kan man ju tänka sig att Gorbag och Shargat var uruker. Det vet jag inte exakt. Den diskutionen har ju varit uppe på forumet innan. Men om nu shargat och Gorbag var uruker kanske förmågan att få skägg har kommit från vildmännen man korsade orcherna med.
Eftersom jag har utbildning i att tolka ordlistor (Timmyy skrev:ska dock slå något hårt i huvudet på de som inte kan göra en ordlista som inte kräver en massa utbildning för att förstå till fullo. *suckar*
Den "obskyra skriften" ovan är alltså helt enkelt en dunkel eller svårtolkad skrift - vilket inte har något som helst med sanningshalten eller tillförlitligheten att göra!
Orken tryter
Jodå, många gångerDen stegrande kamelen skrev:Jag trodde vi hade kommit fram till en gång för alla att uruker inte är en korsning mellan orcher och män utan "renrasiga" orcher?gjabben skrev:Men om nu shargat och Gorbag var uruker kanske förmågan att få skägg har kommit från vildmännen man korsade orcherna med.
Jag orkade inte protestera återigen...
okej tack, vilken tur att nån kan läsa ordlistor..Lindir skrev: Eftersom jag har utbildning i att tolka ordlistor () kan jag hjälpa er med att en av betydelserna av ordet obskyr som också brukar stå med i många ordlistor är dunkel (vilket också är vad ordet som det kommer ifrån betyder: latinets obscurus).
Den "obskyra skriften" ovan är alltså helt enkelt en dunkel eller svårtolkad skrift - vilket inte har något som helst med sanningshalten eller tillförlitligheten att göra!
kan man överhuvud taget ändra alver till orcher borde man väl ändå kunna ändra hårets växning?! ta gollum..hans livsform blev ju på ett sätt torerad ocha hans hårväxt förändrades juh...(okejj, kanske inte riktigt samma sak..men ändå..)Jag trodde vi hade kommit fram till en gång för alla att uruker inte är en korsning mellan orcher och män utan "renrasiga" orcher
Jo men på Gollum fick man bort förmågan att ha skägg, men mellan alver och orcher så fick man en livsform som inte har kunnat få sägg innan men plötsligt kan få det eftersom man torterat den. Nä, jag tror faktiskt inte det. Det är mer troligt som med Gollum att man torterar så att varelsen inte kan få skägg mer än att man torterar en varelse så mycket att den tillslut kan få skägg fast att den inte kunde det innan torteringen.
OK, glömde det. Men det är strunt samma i detta sammanhang. Då är det ju ännu mer troligt att alver kan ha skägg. Då kommer urukerna direkt från alverna. Och vissa säger att alverna inte kunde ha skägg. Men efter torteringen så kunde plötsligt Urukerna ha skägg. Det låter lite konstigt tycker jag.
gjabben skrev:Jo men på Gollum fick man bort förmågan att ha skägg, men mellan alver och orcher så fick man en livsform som inte har kunnat få sägg innan men plötsligt kan få det eftersom man torterat den. Nä, jag tror faktiskt inte det. Det är mer troligt som med Gollum att man torterar så att varelsen inte kan få skägg mer än att man torterar en varelse så mycket att den tillslut kan få skägg fast att den inte kunde det innan torteringen.
först vill jag bara påpeka att det är inte alls säkert att orcher en gång var alver, utan att det bara är en teori..Då är det ju ännu mer troligt att alver kan ha skägg. Då kommer urukerna direkt från alverna. Och vissa säger att alverna inte kunde ha skägg. Men efter torteringen så kunde plötsligt Urukerna ha skägg. Det låter lite konstigt tycker jag.
sen har vi ju redan kommit fram till att alver kunde ha skägg, och bara för att jag sa att hårets växning säkert kan påverkas, menar jag inte att alver inte hade skägg men orcher har det sedan torteringen. Att både alver och orcher kan ha skägg menar jag är mer som en tillfällighet - eftersom man kan förvrida alver till något så olikt som orcher, orcher har ju massor med egenskaper som inte alver har, så borde oxå hårets växning kunna påverkas och ändras.
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Dedär är ju iofs taget från De förlorade sagornas bok 2 om jag inte minns fel. Mathan nämns ju inte alls i Simarillion tex.Timmyy skrev:hmm.. någon som vet om man kan få tag på den texten någonstanns? och hur kan en text som tolkien har skrivit vara obskyr? vad han har skrivit stämmer.Det finns en obskyr skrift som heter Vinyar Tengwar där Tolkien har skrivit att alver började få skäggväxt under deras tredje livscykel. Ett undantag var Mathan, Feanors svärfar, som fick skägg under sin andra livscykel.
någon annan som har läst denna text och kan ge backup till detta? vill helst höra det från två ställen innan jag börjar tro på det.
Vad jag menade är att Vinyar tengwar är en ganska okänd tidskrift. Den ges ut av The Elvish Linguistic Fellowship http://www.elvish.org
Vinyar Tengwar (ISSN 1054-7606) is a not-for-profit refereed journal of the Elvish Linguistic Fellowship, devoted to the scholarly study of the invented languages of J.R.R. Tolkien. VT is indexed by the Modern Language Association.
Från deras websida kan man beställa exemplar av tidskriften. Det är mest lingustiska grejer men ett par nummer innehåller även annat material av Tolkien. De mest intressanta numren är 39, 41 och 42
Osanwe-kenta (1998) The essay subtitled Enquiry into the Communication of Thought.Edited with introduction, glossaries, and additional notes by Carl F. Hostetter. Published in Vinyar Tengwar, no. 39.
Appendix D to Quendi and Eldar (1998) The appendix to the essay Quendi and Eldar excluded from publication in The War of the Jewels.Edited with introduction, glossaries, and additional notes by Carl F. Hostetter. Published in Vinyar Tengwar, no. 39.
Some notes by J.R.R.Tolkien from Vinyar Tengwar N.41 (2000) Edited with notes by Carl F.Hostetter
"The Riversand Beacon-hills of Gondor&qout; by J.R.R.Tolkien from Vinyar Tengwar N.42 (2001) Edited with notes by Christopher Tolkien and Carl F.Hostetter
Osanwe-Kenta handlar om telepatisk kommunikation. Det förekommer i RotK när Elrond, Gandalf och Galadriel telepaterar med varandra.
Vinyar Tengwar (ISSN 1054-7606) is a not-for-profit refereed journal of the Elvish Linguistic Fellowship, devoted to the scholarly study of the invented languages of J.R.R. Tolkien. VT is indexed by the Modern Language Association.
Från deras websida kan man beställa exemplar av tidskriften. Det är mest lingustiska grejer men ett par nummer innehåller även annat material av Tolkien. De mest intressanta numren är 39, 41 och 42
Osanwe-kenta (1998) The essay subtitled Enquiry into the Communication of Thought.Edited with introduction, glossaries, and additional notes by Carl F. Hostetter. Published in Vinyar Tengwar, no. 39.
Appendix D to Quendi and Eldar (1998) The appendix to the essay Quendi and Eldar excluded from publication in The War of the Jewels.Edited with introduction, glossaries, and additional notes by Carl F. Hostetter. Published in Vinyar Tengwar, no. 39.
Some notes by J.R.R.Tolkien from Vinyar Tengwar N.41 (2000) Edited with notes by Carl F.Hostetter
"The Riversand Beacon-hills of Gondor&qout; by J.R.R.Tolkien from Vinyar Tengwar N.42 (2001) Edited with notes by Christopher Tolkien and Carl F.Hostetter
Osanwe-Kenta handlar om telepatisk kommunikation. Det förekommer i RotK när Elrond, Gandalf och Galadriel telepaterar med varandra.
Alver kan få skägg. Alvernas liv kan delas upp i tre faser.
- Barndomen som håller på i cirka 50 år (dom växer fysiskt långsammare än människor).
- En lång fas då dom inte förändras speciellt mycket i utseende.
- En sen fas, då alver kan börja visa tecken på ålder, såsom skägg osv.