Återinrättad monarki?

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 25 maj 2003, 00:40

Ja Malaysia är en märklig stadskonstruktion det bildades 1963 av 1. Den 1957 självständiga Malayafederationen (Britterna slog då 1957 i hopp de formellt självstyrande Malayastaterna till en federation) 2. Den Britsiska kronkolonin Strait Settlements som bestod av delarna Penang, Melacka, Singapore och den lilla ön Labuan, Singapore lämnade federationen 1964. 3. De Britsiska områdena på norra Borneo Sabah och Charles Brookes furstendöme Sarawak.
Ja märklig stat som har det i princip det gamla medeltida valkungariket som stadsform.
För övrikt kan man ju nämna att Indonesien protesterade kraftigt när Malaysia skapades, man gjorde anspråk på Nordborneo. Det var faktiskt på gränsen att bli öppet krig 1964 och Indonesien lämnade i protest tillfälligt FN.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 25 maj 2003, 10:43

hasseman skrev: Singapore lämnade federationen 1964.
Jag har för mig att Singapore mer eller mindre slängdes ut ur federationen.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 maj 2003, 17:21

Per Andersson skrev:
hasseman skrev: Singapore lämnade federationen 1964.
Jag har för mig att Singapore mer eller mindre slängdes ut ur federationen.
Singapore hade (och har såvitt jag vet) en mycket stor andel kineser i befolkningen. Malaysia har också en stor, främst urban, kinseisk minoritet och man ville inte ha in fler kineser i Malaysia.

/Forsberg

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 25 maj 2003, 17:54

Det är nog riktigt att en av orsakerna till att Singapore lämnade Malaysia var etniska.
Singapore var som jag nämnde tidigare en del av kronkolonin Strait Settlements och hade en klar dominans av kineser (ca 75%).
Malayafederationen bestod ju av inrikespolitiskt självständiga Britsiska protektorat med Malajisk majoritet.
Att skapa en fungerande stat av dessa delar visade sig rätt snart omöjligt men vad jag vet så var skilsmässan 1965 odramatisk och ömsesidig.
Men Penang och Melacka var ju lika kinesdominerade och hade liknande bakgrund varför stannade dom i Malaysia? Nån som vet?

Användarvisningsbild
Generalen
Medlem

Inlägg av Generalen » 25 maj 2003, 19:39

Jan-Erik Karlsson skrev:Finland valde 1918 någon tysk prins till kung under namnet Väinio den förste. När sedan Tyskland kapitulerade lades detta projekt på is. Mannen ifråga avled under VK2.
De var ett program om det där i finsk tv en gång ..
En lokal tidning i finland hade ordna så att väino den förstes barnbarns barns barn kom hällsa till finland ,gubben bode väl nånstans i usa

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 25 maj 2003, 22:19

Jo vist fans det en tilltänkt Finsk kung Friedric Karl av Hessen läs mer om den Finska republikens födslovåndor.
http://www.eduskunta.fi/kirjasto/Home/Pdf/rvaltais.pdf

Kan han ha kallats Väinio den förste i Finland? Låter märkligt men?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 maj 2003, 23:31

hasseman skrev:
Men Penang och Melacka var ju lika kinesdominerade och hade liknande bakgrund varför stannade dom i Malaysia? Nån som vet?
Gissar att det helt enkelt handlar om befolkningsmängd och kapacitet? Singapore var en storstad, ett handelscentra och en fd strategisk marin utpost. Man hade helt enkelt kapacitet att utgöra en självständig stat. Malacka hade inte detta, sin glanshistoria till trots. Det utländska inflytandet bär också ha varit koncentrerat till Singapore.

Säkerligen spelar andra saker in, men det borde åtminstone vara en anledning.

/Forsberg

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 26 maj 2003, 07:30

Gissar att det helt enkelt handlar om befolkningsmängd och kapacitet? Singapore var en storstad, ett handelscentra och en fd strategisk marin utpost. Man hade helt enkelt kapacitet att utgöra en självständig stat. Malacka hade inte detta, sin glanshistoria till trots. Det utländska inflytandet bär också ha varit koncentrerat till Singapore.
Förmodligen en trolig förklaring men fans det ingen fundering att ansluta Penang och Melacka (Malacka) till Singapore i någon form av federation? Jag har själv varit i både Penang och Singapore och jag tycker faktiskt att Penang är mer kinesdominerat än Singapore. Klart en stat bestående av flera små enklaver leder ju till problem främst med kommunikationen men fans det några funderingar om en enklaverlösning?

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 26 maj 2003, 07:54

hasseman skrev:Jo vist fans det en tilltänkt Finsk kung Friedric Karl av Hessen läs mer om den Finska republikens födslovåndor.
http://www.eduskunta.fi/kirjasto/Home/Pdf/rvaltais.pdf

Kan han ha kallats Väinio den förste i Finland? Låter märkligt men?
Vet ej men Karl av Hesssen låter bättre iaf !

Mvh martin 8)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 26 maj 2003, 11:50

Angående en planerad finsk monarki, så finns det en bok i ämnet vid namn Finlands kungaäventyr 1918. Där framgår bl.a. att de finska kungamakarna först tänkte sig en av kejsar Wilhelm II:s yngre söner som finsk kung. Kejsaren ville dock inte gå med på att skicka en eventuell arvtagare till Tysklands och Preussens tron till Finland. I stället föreslog man från tysk sida lantgreven av Hessen Friedrich Karl. Han var arvtagare till Kurfurstarna av Hessen, vilka hade förlorat sitt land till Preussen eftersom de stöttat Österrike i kriget 1866. Då denna gren av fustehuset Hessen var av äldre härstamning än Hohenzollrarna i Berlin, gjorde att man från detta håll mycket väl kunde tänka sig att kompensera Friedrich Karl genom at låta honom bli kung av Finland.

Tysklands nederlag i första världskriget gjorde dock att planerna på att göra Finland till en monarki övergavs. En ödets nyck gjorde dock att Friedrich Karls son kom att tjänstgöra en tid vid de tyska trupperna i Finland under andra världskriget.

arnoldson
Provmedlem

Återinrättad monarki?

Inlägg av arnoldson » 31 maj 2004, 00:55

Utökningen av Fürst Hans-Adam II av Liechtensteins befogenheter som gjordes 2003? skulle väll kunna kallas att återinrätta monarkin.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 31 maj 2004, 13:23

Förutom att Kambodja återinförde monarkin 1993
och Spanien som återiförde monarkin 1975,
så har Grekland återinfört monarkin 2ggr under 1900-talet,
1920 och 1935.

Därtill så har vi Norge som införde monarkin 1905.

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Re: Återinrättad monarki?

Inlägg av KarralMedvied » 31 maj 2004, 15:21

arnoldson skrev:Utökningen av Fürst Hans-Adam II av Liechtensteins befogenheter som gjordes 2003? skulle väll kunna kallas att återinrätta monarkin.
Det här vill jag veta mer om! :)

Någon som känner för att upplysa en okunnig?

/B

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 1 juni 2004, 13:56

wreezig skrev:Det har kommit önskemål från vissa "hökar" i USA om att Iran ska invaderas och deras islamska styrelse avsättas till förmån för en övergångs regim ledd av den gamle Shahens son.
Jag antar att dom glömt hur det gick förra gången USA gav monarkin makten där...
Bra sagt, men minns att Shahen förde utvecklingen framåt, medan prästerna för den bakåt.

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem

Re: Återinrättad monarki?

Inlägg av Christian von Habsburg » 5 juni 2004, 14:00

Den stegrande kamelen skrev:
Vlad Fodorsky skrev:Vet ni några länder som man återinfört monarkin i igen(borsett från Spanien och England(Brittanien) )?

/Vlad
Efter talibankriget i Afghanistan så funderade väl USA & Co på att, som samlande symbol, damma av en gammal kung som bodde i exil i Grekland? Men som vanligt så tappar man intresset när själva kriget är slut. (Det är samma sak med Irak, dessvärre; jag hänger inte alls med längre som jag gjorde medan det smällde.) Så jag hörde aldrig hur det blev med den gamle knugen. Någon som vet?

Den gamle kungen bodde i Italien och har nu sagt att han inte har för avsikt att återta tronen.

Skriv svar