Damer som sparkar boll...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Damer som sparkar boll...

Inlägg av sveahk » 29 juli 2025, 11:24

En kommentar till Englands fotbollsdamer och deras spel - som alltid, bra skrivet av Jonathan Liew... https://www.theguardian.com/football/20 ... al-triumph

...och, jag tar tillbaka vad jag skrev ovan - lite "Battle of Britain" hade nog den engelska inställningen, bulldogstänkande, väldigt envist och gemensamt till slutpunkten!

"A team drawn from every corner of the nation, just 4% of them privately educated, a group of women from which we can all learn a thing or two. And if that’s not proper English, then what is?"

Good show, ye English ladies!

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 29 juli 2025, 11:54

Turneringen blev en succé, med många spännande matcher.

Men sällan har vi sett en vinnare med mer tur. Under 360 minuters fotboll - i utslagningsmatcherna - ledde de sammanlagt ca. 4 minuter.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 augusti 2025, 14:39

Liew... nej det var Barney Ronay... skriver om turneringen, och misogyna töntar.

https://www.theguardian.com/football/20 ... -cant-cope
Dave says women’s football is being thrown down his throat. Well, maybe, but everything is being thrown down your throat. Men’s football, the bacon double whopper, walk-in baths, the car that won’t make you happy. We live in a down-your-throat culture. Why is a few weeks of women playing a ballgame a problem? And not, for example, Pringles or Nigel Farage.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 2 augusti 2025, 15:09

En läsvärd artikel, tack för den koroshiya, med en bra titel:

The soundtrack of the women’s Euros was happiness … and some men can’t cope

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 augusti 2025, 20:37

En vän som också är förman på mitt jobb och han kommer ifrån Spanien (Bilbao), han anser inte att det spanska damlandslaget inte är så mycket att hurra för förutom att titta på hur de ser ut. Men jag vet inte hur damfotbollen i hemstaden ser ut.

Stefan

Skriv svar