För att vara tjatig så har alla truppminor viss verkan mot ett obepansrat fordon. En jeep som kör över en truppmina 10 lär få punktering. Jag köper fordonsmina 14 och alla varianter av stridsvagnsminor. Men fordonsmina 13 är främst mot obepansrad trupp även om de kan slå ut ett obepansrat fordon.Bjernevik skrev: ↑11 mars 2025, 06:31Fordonsminor kallas fordonsminor för att de har verkan mot fordon. Det är inte samma sak som att alla fordonsminor har verkan mot pansarfordon i alla attityder på alla avstånd.
Försvarsladdning 21/22 (fd truppmina 12/12B) är något annat än fordonsmina 13/13R även om de bygger på samma verkansprincip (sprängladdning som slungar kulor mot målet). De ena har verkan mot trupp, de andra även mot fordon.
Att olika fordonsminor har olika verkansprinciper är inte konstigt, det har stridsvagnsmina 5 och 6 också liksom truppmina 10, 12 och 14 hade en gång i tiden.
Du berättar bra vad de heter men jag invänder bara lite mot logiken. Men strunt samma, jag är inte chef för namngivning i försvaret, turligt eller sorgligt nog.
MVH
Hans